/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Baltica Forsikring...
Fra : refi
Vist : 1245 gange
100 point
Dato : 27-10-07 13:19

Ja - de eksisterer jo ikke mere....

Men har et stort problem....

Nogen der ved HVOR man kan fremskaffe forsikringsbetingelserne for Kasko (bil) på en forsikring oprettet 1987....

Årsag....

Har en gammel sag vedr. en totalskadet bil hvor der tilsyneladende KUN eksisterer gældsbrev smt kontoudtog....

Dette er retten parat til at tage for gode varer medmindre jeg kan fremskaffe "originalpolicens" ordlyd.....

Policen har jeg ikke mere (og har ikke haft i 20 år)
Selskabet eksisterer ikke mere (så ny kan ikke fremskaffes)
Kreditor har den heller ikke (opkøbt gældsbrev)

Problemet er tilsyneladende at udbetalt forsikringssum IKKE svarer til restgælden på bilen (mindre beløb men er med div. renter og omkostninger vokset til ca. 60.000.-)

Jeg er overbevist om at forsikringerne dengang blev lavet så restgælden ALTID var dækket af forsikringen (som livsforsikringer ved banklån) (samme selskab - hed blot Baltica Finans)....

Så skulle en tilfældigvis ligge inde med en forsikring fra dengang - hører jeg gerne.....

Måske nogen kender til de handeler der blev indgået dengang..... ( 100% financiering incl. forsikring)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-10-07 14:01

Hvad med at forsøge denne vej.
http://www.archive.org/web/web.php

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 14:16

Den går kun tilbage til 1996

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 14:57

Er der ingen forældelsesfrist på den slags?
Er du medlem af FDM, har du spurgt dem?

Lyder ellers som en rigtig grim/dum sag!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 15:08

Nix....

Gældsbreve gælder "til døden os skiller"

Og ja - det er en kedelig sag jeg gerne havde været foruden....

Det der er mit dilemma er jo at det først dukker op EFTER 18 år og nu har stået på i 2 år.....

Indtil videre 6 retsmøder - men desværre er det MIG der står med bevisbyrden.....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 15:36

Hvis der er ingen forældelsesfrist er, har det selskab, som overtog Baltica (Tryg), vel også en forpligtigelse til at have et arkiv med gamle sager . . . eller hvad det nu skal hedde.

Banker skal, så vidt jeg husker, f.eks. gemme kopier på microfich af indløste checks i 25 år, så hvis det var en check, så kunne den findes frem igen, er der ikke et tilsvarende system inden for forsikringer? Nu spørger jeg bare ud i luften!

Ville det være en hjælphvis du fandt gamle kontoudtog frem fra din bank . . . nå det havde du vist allerede fundet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-10-07 15:42

.. og så er der lige renteloven - ingen renter på saldi når påkrav ikke er rejst...

Nej, jeg kan desv. heller ikke hjælpe dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 15:42

Alt det er meget godt, men det er ikke problemet....

Kontoudtog eksisterer jo.....

Problemet er at "banken" ikke har fået dækket hele saldoen af forsikringen.....

Derfor er POLICEN vigtig....

Så det kunne jo være der var Kandubrugere der tilfældigvis havde handlet bil dengang via Baltica Finans/Forsikring......

Ingen har jo "drømt" om at man pludselig efter 18 år kommer frem med noget sådant....

Men det viser desværre at man bør gemme "alt" for livstid....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 15:54

Ja jeg ved godt at jeg er ikke ret klog , ok det med kontoudtog havde du jo skrevet tidligere.

Men i flg. henrikkrebs kan du muligvis spare renterne . . . eller hyr, det er jo dog altid noget!

Har du forhørt dig hos finanstilsynet om regler omkring gamle forsikringer når et selskab opkøbes af andre . . . blot endnu et skud fra hoften ud i tågen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:00

Alle smuthuller er forsøgt...

Dommeren vil se Policebetingelser

Renter holder heller ikke - det er 5 år..... (når det er banker)

Nej - jeg er blevet tilbudt at afslutte sagen med 50%, men det ærgrer mig alligevel....

Det er som at smide 30.000 i skraldespanden....

De nuværende debitorer kan jo ikke gøre for at kravet ikke stemmer - efter min overbevisning.....

Så alt ialt en lidt kedelig sag......

Men det kunne jo være en Kanduer tilfældigvis lå inde med en gammel forsikring.....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 16:15

Ja alle muligheder skal udtømmes, især til det beløb. Jeg har desværre/heldigvis aldrig haft med hverken TRYG eller Baltica at gøre, så her er intet at hente bortset fra moralsk støtte og opmuntring.

30.000 kan man godt nok få meget sjovt for

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 30-10-07 19:11

hej

jeg nægter at tro at det ikke er muligt
at 'finde' en 20 år gammel baltika forsikringspolice

i danmark har vi pligtafleveringsloven
hvor alt materiale gengivet i danmark skal afleveres og
opbevares i to eksemplarer
her en liste
http://www.pligtaflevering.dk/hvaderpligtaflevering/hvad.htm

det kongelige bibliotek (sorte diamant) må kunne guide dig videre
til hvor du finder arkivet
her er et link til småtrykssamlingen
http://www.kb.dk/da/nb/samling/smtr/index.html
med åbningstider osv.

få det kongelige bibliotek til at guide dig frem til
hvor du kan finde arkivet for den police
der må være nogen der forsker i 'policer' ??

hvis ikke i småtrykssamlingen
så måske i et juridisk arkiv /juridisk fakultet /forsikrings jura
her
http://www.kb.dk/da/kub/fag/jura/index.html

selvfølgelig findes der et eller andet sted et arkiv med din police
måske her
noget med forsikringstilsynet..
http://www.google.dk/search?hl=da&q=forsikringstilsynet&meta=

du kan også spørge nogle af de der online advokater
om det kan råde dig hvor du skal søge arkivet med din police eller
om en af dem har en kopi af policen

eller her hos finanstilsynet
http://www.ftnet.dk/sw149.asp

eller her ankenævnet for forsikring
http://www.google.dk/search?hl=da&q=anken%C3%A6vnet+for+forsikring&meta=

eller her forsikringsoplysningen
http://www.google.dk/search?hl=da&q=forsikringsoplysningen&meta=

gå på med krum hals
et ellr andet sted findes materialer akiveret
der vedrører forhenværende baltica og deres policer

træls historie
hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 19:21

Takker....

Jeg vil da lige tjekke det hele igennem - det tager lidt tid kan jeg se - men lykkedes det er timelønnen jo god nok

Det lidt "komiske" er jo at debitor heller ikke har kunnet finde noget - men det kan selvfølgelig være de har men iikke vil indrømme da de så ikke ser en krone....

Så jeg går på med krum hals....

Har 2 mdr. endnu inden tilbud skal være accepteret.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 19:23

Jeg har sågar dommerens ord for at sagen kan genoptages hvis nye beviser fremkommer - han var ligeså forvirret som vi andre over "beviserne" - men det var/er NOK ifølge loven.....

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 100 point
Dato : 30-10-07 21:23

debitors hjælp skal du nok ikke regne med ….

det kan være at din søgning også skal gå på
hos hvem og hvor balticas materiale kan findes

ifølge wikipedia er det tryg
http://da.wikipedia.org/wiki/Baltica

http://trygidanmark.dk/upload/tid/pdf/faktablad_tid.pdf

her er noget fra arbejdsretten om selskabene
http://www.arbejdsretten.dk/ARSager/20031125.htm

mere baltica og de selskaber det blev til
http://www.forsikringenshus.dk/Forbruger/GamleMedlemmer.aspx#B

http://www.privatforsikring.net/Baltica_forsikring.htm

det kan simpelthen være at tryg ligger inde med gamle policer ???
eller på en eller anden måde er pligtige i forhold til
at redegøre for baltica forhold???

fortæl gerne hvad du kommer frem til
nå men go jagt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 15:36

Kan da lige følge lidt op på det......

Det betaler sig at være ihærdig.....

Fik fat i en "gammel" ansat ved Baltica Forsikring......

Han kendte tilfældigvis en der havde købt bil på samme betingelser.....

Et hurtigt tjek på "krak" gav mig en mailadresse som jeg forsøgte.....

Og BINGO - han havde ganske vist ikke bilen mere men FORSIKRINGEN med forsikringsbetingelserne.....

Han har lovet at sende disse til mig men en "forhåndslæsning" giver mig ret - de SKULLE have dækket HELE beløbet.....

Så venter den lige i hus - så står debitor for skud bagefter

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-07 20:42

Tillykke Refi, det var da foreløbig en halv sejr, så nu mangler bare pengene.

Kandu er da bare en herlig ting.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 20:46

Ja - til trods for det var lidt tilfældigt - så gav det det rigtige skub.....

Holder den skal han sgu have en god middag med alt som tak.....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-07 20:50

Skal konen/elskeren/elskerinden ikke med?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 20:57

jo jo.....

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 10-11-07 10:05

så langt så godt… det er jo dejligt

men det forekommer mig fuldstændigt uforståeligt og urimeligt
at den ’abe’ pludselig forsøges placeret

citat: ”Problemet er at ”banken” ikke har fået dækket hele saldoen af forsikringen..... ”
jeg kan ikke se hvad det kommer dig ved
at bankens professionelle folk f.eks. revisorerne
eller baltica og deres reassurandører eller nye firma hafnia???
er mangelfulde med orden i deres egne sager.
come on... er det 20 eller 30 år der er gået??
og de har end ikke policen ??

jeg ville undersøge muligheden for erstatning…
som minimum er det tab du er lidt
anvendte timer X timeløn

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 10:39

Så simpelt er det desværre ikke....

Gældsbrevet eksisterer jo - det er min fejl jeg ikke dengang fik det udleveret......

Og gældsbrev sammen med kontoudskrift gør at det er mig ( ifølge loven) der skal bevise fejlen....

Derfor er forsikringsbetingelserne så¨vigtige.....

Ydermere har gældsbrevet tilsyneladende været opkøbt af flere i tidens løb, så de har jo handlet i god tro fra forrige ejer....

ALLE kan se det urimelige i at JEG skal bevise det, men det er desværre loven....

Men som sagt - det dages - da forsikringsbetingelserne nu er kommet til veje - skal bare lige have dem FYSISK i hånden....

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 11-11-07 11:25

citat: "Gældsbrevet eksisterer jo - det er min fejl jeg ikke dengang fik det udleveret...... "
ja ok - det ændrer en del ved billedet !!

nå men godt at det lysner -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 11:45

Så må "vi" vist hellere få lukket her.....

Har forelagt forsikringsbetingelserne for som har sendt dem videre.....

Modtog et KORT brev fra selskabet der havde opkøbt gældsbrevet....

Sagen xxxxxxxx frafaldet

Sådan sparer man 60.000......

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 11:47

Tak for svaret MissBe.

Du gav det "push" der skulle til.....

- Den er EXTRA god nu......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 11:49

for

for retten, skulle der stå.....

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-12-07 18:39

godt det kom til at virke

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-12-07 18:44

Tillykke med 'sejren'

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 18:57

Det er sgu så rart når den slags lykkedes.....