/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Digital tv
Fra : Fijala
Vist : 976 gange
500 point
Dato : 26-10-07 17:33

Efter at have læst spørgsmålet fra k_m_s http://www.kandu.dk/spg111565.aspx har jeg nemlig næsten fået svar på min egen tvivl. Mine svigerforælder vil gerne have en digital boks for at kunne modtage gratiskanaler som fx. DR1, DR2 og TV2. En sådan boks jkan jo købes for ca 3-400,-

Kan den antenne som peet49 så linkede tl bruges til det.
http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=79&products_id=425&osCsid=d5214e68e8ebf05e9db53ea506cfe962

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-10-07 17:40

Det kan den, den er specialt lavet til digital tv via normal antenne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-07 18:31

Og kan man så "skovle" alle de gamle antenner ned fra taget og kun nøjes med den du har linket til peet49

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-10-07 19:01

så vidt jeg ved skal du bruge TV 2 antennen
det skal vi ihvert fald her i Himmerland

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 19:05

Der skal ikke specielle antenner til at modtage digitalt tv. Det foregår i det samme frekvensområde som de hidtige analoge uhf kanaler , og modtages fint på den samme slags antenner. Måske kan der være tale om man skal fjerne nogle filtre- hvis der er sådan nogen i systemet.

Generelt får man et fint billede fra en digitalmodtager fra en primitiv antenne, som ville give et elendigt billede med en analogtuner.

Der minder lidt om dengang folk troede , der skulle særlige farveantenner for at modtage farvefjernsyn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 19:07

Mange steder vil alle danske kanaler kunne tages digitalt med en primitiv indendørs antenne.

I øvrigt er de tre danske stationer ikke gratis. De betales via licensen. ca. 3000 kr pr år.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-07 19:24

ja ja det med gratis kanaler er jo så som så. Jeg mente det selvfølgelig ikke sådan.
Her i huset har vi alle mulige grimme og kæmpe antenner monteret oppe på taget. 2 stk parabolskærme og 2 stk viasat guldkort osv osv. Nu er jeg så på vej til at fjerne det hele, da vi nu kan modtage det hele over parabolen så derfor skal alt overflødigt væk. (når jeg får tid). Så er det nu at min svigerfar kommer ind i billedet. Han er god træt af sine antenner der nu ligger inde på loftet og der er efterhånden så dårligt billede på at der er helt forfærdeligt. Træerne er blevet større og dækker for ordentlig signal samtidig med at antennerne er blevet gamle. Han har tidligere haft analog parabol men vil ikke over på det digitale for som han siger så ser de ikke meget fjernsyn, selv om de ofte kommer på besøg, især når der er landskamp på TV3 og boksning m.m. Han er så lidt misundelig på min nye opstilling hvor der kun bliver parabolskærmen tilbage. Derfor vil jeg give ham den løsning i julegave som i her foreslår. Det er jo så vigtigt at jeg får købt det rigtige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-07 19:26

Citat
Mange steder vil alle danske kanaler kunne tages digitalt med en primitiv indendørs antenne

Ja - hvis du kun taler om de tre DR1-TV2-DR2....

ALLE andre danske får du altså IKKE.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-07 19:40

næ næ det får han ikke, for så kommer de jo bare aldrig mere på besøg.

ØHH var det måske en ide alligevel

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-07 19:42

For lige at slå det hele fast med syvtommer søm, så kan den antenne som peet49 linkede til, bruges helt alene uden nogen form for andre antenner. Den bliver så koblet til en digital satboks og de kan nu modtage DR1, DR2 samt TV2.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-10-07 19:48

Sådan en "digital-boks" giver dig ikke flere eller andre kanaler, hvis du kører med en stueantenne. Den er jo ikke en antenne, men et mellemstykke mellem antennestik og TV. Men den forbedrer til gengæld billedet.

Hvis den kunne give flere kanaler, ville den koste mere!

Og for at kunne bruge de mange faciliter som ligger i boksen, så skal du have kabel-TV.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-07 19:54

Det er ikke meningen at der skal flere kanaler til, da de blot ønsker DR1, DR2 samt TV2.
De eksisterende antenner der nu er på loftet hos dem er så dårlige og nedslidte og for ikke at skulle købe nye, var det her vel en løsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 20:19

Fijala tager ganske grundigt fejl.,

Der skal ikke nogen speciel antenne til og bestemt ikke nogen satboks. Det har intet med satellitter at gøre, så en satboks vil ikke virke. Det der skal til er en terristisk digitaltuner. Nogen kalder det en digitalboks eller T-boks.
Du skal beholde en enkelt uhf antenne, som forbindes uden nogen filtre eller sammenkobling med andet. Måske en forstærker gør godt hvis din svigerfar bor MEGET dårligt i forhold til senderen.
I 90 % af Danmark er den overflødig. Senderne ligger næsten allesammen, samme sted som de analoge TV2 sendere. Selv om din svigerfar måske har et dårligt tv2 billede, kan det digitale godt blive fint.
Med digitalt tv er der 2 muligheder. Man får et billede, som er perfekt, eller man får slet ikke noget billede. En bedre antenne giver ikke bedre billeder.

Alt andet fjernes fra systemet. også en evt strømforsyning til antenneforstærkersom ikke er mere . Den sidder normalt indendørs et sted på ledningen. En antenne uden forstærker vil kortslutte strømforsyningen. Derfor skal den væk hvis der ikke er forstærker mere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 20:22

Kære REFI
Der er ikke andre danske stationer end de 3 nævnte. Jo og så selvfølgelig i nogen enkelte byer med noget lokalt TV.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-07 20:40

Ja ja ok....

Ved godt tv3 og viasat IKKE er danske - men de SNAKKER da dansk

Tv4 og Tv5 ved jeg ikke rigtig hvor hører til - men i et eller andet skatteparadis er de vel .....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-07 20:41

Men det var måske bare digitalt du tænkte på.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-07 00:10

DR1, DR2 og TV2 udsendes på det jordbaserede digitale sendenet, kaldet DVB-T.

DVB-T = Digital Video Broadcast - Terrestial.

Signalet kan, polulært sagt, modtages med en strikkepind. Dvs. den digitale modtagerboks som man f.eks. kan købe i den lokale brugsforening, givetvis ved sammenkobling med de gamle antenner på loftet, kan benyttes til at modtage netop DR1, DR2 og TV2 digitalt.

Der er, som Transor skriver gentagne gange, INGEN specielle krav til antennen for at modtage digitalt tv, fra jordbaserede sendere.....

At man så kan opsætte sådan en fin lille antenne som peet har linket til som ERSTATNING for de gamle upyntelige både indendørs- og udendørs VHF og UHF antenner er en anden sag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-10-07 07:00

en tv2 / dr antenne kan bruges/genbruges

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-07 08:26

Er signalet kraftigt nok, er de analoge antenner gode nok, efter mine analoge er pillet ned fra masten, er mosset på taget næsten nul, da fuglene ikke sidder på den lille digitale antenne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-07 09:54

Hov hov, nu skal der ikke nogen misforståelser til her. Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok.

Jeg har selv som før nævnt, alt mulig og umuligt grej i satelit recievere, harddiskoptagere, pc-ere, og hvad ved jeg. Op til flere Viasat Guldpakker for at vi kan se kanaler uafhængigt af hinanden. Dette er jeg røget på for ca 20 år siden da de kun sendte analogt hvor der sad mototstyrede paraboler på taget med op til 4 LNBer på. Jeg har haft pirat kort og endda selv kodet dem i tidernes morgen men som det er nu betaler jeg mig fra det hele med op til mange tusinde om året.
Jeg har bare udskiftet og opgraderet igennem tiden. Så alt det om hvordan og hvad man kan se på skærmen er jeg fuldstændig klar over.

MEN:
Hos mine svigerforældre er hele "antenne systemet helt slidt op/brækkede og hvad ved jeg, forstærkeren er gået i stykker eller er meget dårlig, (der er afprøvet med en anden lånt forstærker).
Derfor er det jeg vil gøre dette.
Smide hele det gamle antenne skrammel inkl. forstærker væk, og købe en ny aktiv antenne fx sådan en som den peet49 linkede til. Ydermere vil jeg købe en digital satboks/DVB-T/what ever den nu hedder. Derfra skal du KUN modtage DR1, DR2 og TV2 som er det eneste de ønsker. Derfor er det jeg spørger, kan det udstyr bruges til det og er det godt nok med den aktive jordbaserede antenne til det da, der er lidt dårlige modtagerforhold hvor de bor.

Jeg er fuldstændig klar over at de ALDRIG kommer til at modtage satelit kanaler og andet der kommer fra enten Viasat eller Canal Digital eller hvem det nu måtte være.

Var det klart nok

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 500 point
Dato : 27-10-07 10:01

Den virker super sammen med en DVB-T modtager

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-07 10:02

Jeg bruger samme system her i det sønderjyske, jeg tager her 18 programmer.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-07 10:09

Tak peet49, det var jo faktisk lige det jeg spurgte om og fik svar på. Eneste usikkerhed er vel om signalet er ok, selv om det faktisk er besvaret alligevel. Summasumarum er vel at det analoge signal der bliver omdannet til et digitalt signal er nemmere at få et godt billede ud af eller ?

Du fik sgu lige lidt flere point.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-10-07 10:15

Det er ikke helt rigtigt, det er digitale signaler, der bliver sendt og modtaget, ellers havde du kunnet se DR2 på den analoge. Fordelen er at billedet i digital ikke kan give sne, dog kan det vise små digitale firkanter, hvis signalet er dårligt, ellers bliver forstyrret, er det hele iorden, er billedet i superkvalitet.
Takker for point.