/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
I/O enhedsproblem
Fra : zyberchief
Vist : 529 gange
200 point
Dato : 24-10-07 18:34

hejsa

Nu har jeg kigget en masse indlæg igennem, men har altså ikke kunnet finde det rigtige svar på mit problem.

Jeg har lige købt en ny intern SATA 400Gb harddisk og dertil et nyt SATA-kabel, da jeg ellers kun har IDE-diske i maskinen.
Mit problem er, at den nye disk somme tider forsvinder fra systemet; men det sker kun, når jeg er ved at flytte data, der ligger på den nye SATA-disk.

Før troede jeg, at problemet havde noget med kommunikationen SATA->IDE, for jeg kunne sagtens lægge ting fra de gamle IDE harddiske over på den nye SATA, men aldrig tilbage.
Så for leden ville jeg lige flytte en enkelt musikfil fra en mappe på SATA-disken til en anden mappe på samme drev: Disaster!!

Der kommer en fejlmelding om at der er problemer med netværket eller computerens hardware..

Disken er:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?I…

Der var en gut, som skrev på edbprisers forum, som løste sit problem ved at skifte satakabel; men jeg har nu prøvet 3 forskellige kabler, og ingen forskel.
Jeg har sat så meget strøm til, som der kan. Har både prøvet med sata-strømkabel og almindeligt; så nu får den bare begge dele..

I dag prøvede jeg at pakke en fil ud på disken, og det ville den heller ikke..

Tror meget, det er selve disken, som er dårlig; men jeg vil utrolig gerne have mine billeder fra den over på noget andet inden jeg sender den tilbage til forhandleren, hvis det er det, der skal til... det kan jeg bare ikke lige nu

Så.. hvordan kommer jeg til at kunne bruge mit drev ordentligt eller i det mindste få flyttet mine billeder over på en af de andre diske?

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 24-10-07 21:56

Tja!! Du kan prøve at lægge den i en extern harddisk skuffe
af den slags der tager sata.

Kommentar
Fra : jesperrh

Dato : 25-10-07 00:40

Prøv i første omgang at gå ind i bios, og sæt harddisken til "ide" hvis det ikke virker så ændre den til sata.

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 25-10-07 14:18

køre du xp service pak 2?

Mener nok at xp med service pak 1 ikke kunne kunne håndtere hardiske på over 300 gb.

Men er ikke helt sikker syntes bare jeg kan huske noget om det.

du kan jo prøve vis det er fordi den har svært ved at håntere disken fordi den er så stor og så dele den op i 2 inde under administre når du højre klikker på denne computer og der efter gå ind i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 25-10-07 22:04

Citat
Prøv i første omgang at gå ind i bios, og sæt harddisken til "ide" hvis det ikke virker så ændre den til sata.

Jeg har haft min computer i nogle år efter hånden og skiftet en del ting ud i tidens løb, så derfor har jeg sf. været inde i Bios.. jeg har bare ingen ide om, hvor man skifter harddisken til IDE! Har læst om de i andre tråde før; men jeg har aldrig kunnet finde det

Citat
køre du xp service pak 2?

Ja, det mener jeg helt bestemt! Windows kan også sagtens finde harddisken til at starte med, og jeg kan godt få lov at lave lidt på den; men nogle gange lukker forbindelsen mens jeg laver noget.
Der er intet problem, hvis jeg bare lader computeren stå i uendelighed.. det er kun når jeg piller ved filerne..

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 26-10-07 08:54

har du formateret begge dine diske i Ntfs?

Brokker den sig kun når du flytter fra den ene disk til den anden ? eller bare når du roder rundt på den?

Vis den kun gør det når du overføre så prøv at tilslutte en usb stick og overfør din backup til den, det kan være du er heldig at den ikke går i stå den vej rundt, det er lidt et skud i tågen, men virker måske.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 26-10-07 15:36

den brokker sig både, når jeg overfører til et andet drev, og når jeg roder rundt KUN på det enkelte drev.

Alle mine harddiske er NTFS formateret

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 02-11-07 09:47

Prøv at køre noget check disk på den og se hvad du får af fejl og læg dem så her ind, du må også gerne lige smide den anden fejl du får op når du roder rundt på maskinen, og jeg skal bruge hele fejlen også vis der er en kode i den så smid også det med.

for at køre checkdisk skal du:

Åbne start/kør

Sort vindue popper op

Skriv: chkdsk "ENTER" når den er færdi med at køre skriver du igen: chkdsk /f "ENTER" og skriver "y" til det spørgsmål der kommer, der efter genstarter du pcen og den vil nu tjekke disken når den starter.

Mvh
Octon