/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Rente pr. påbegyndt måned
Fra : Ysseven
Vist : 6202 gange
100 point
Dato : 22-10-07 19:32

Hej derude!

Er der nogen, som ligger inde med et lille program (eller et link til et) til beregning af renter pr. påbegyndt måned...?

Det eneste som jeg kan finde er renter p.a. - men det kan jeg jo ikke bruge til noget.

Jeg kunne måske nok gøre det på "den hårde måde" og selv lægge til måned for måned, men det skal bruges i flere sammenhæng og over lange perioder.

Håber derfor på et guldkorn herinde fra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-07 20:45

Du laver da bare et regneark EN GANG FOR ALLE.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-07 21:09

Hvorfor regneark når det let håndberegnes gang med faktoren (1+r)^n

r er rentefod pr termin
n er antal terminer
^ betyder potens

hvis man f. eks vil finde hvor meget 2% /måned bliver til i % pr år

1,02 ^12 = 1,268 udregnes på lommeregneren

svaret er altså 26,8 %

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-10-07 21:59

--> transor:
Kan du lokkes til at regne "p.a.-satsen" ud med en mdl. rente på 1,25? For jeg ved ærlig talt ikke, hvordan jeg skal taste din formel på min lommeregner...

Men så kan jeg så meget andet.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-10-07 23:15

JA. men er vi på talefod___
Du skal bare ændre pro-anno + alt andet,
før/efter 31/? = 1/? meget simpelt lille
Og VUPTI, din årlige er regnet ud,
OG TOTALT UNØDIG PROGRAM

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-10-07 23:41

Kan kkkun sige SORRY
%

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-10-07 23:41

Den glemmer vi VIST

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-10-07 23:43

Citat
Kan du lokkes til at regne "p.a.-satsen" ud med en mdl. rente på 1,25? For jeg ved ærlig talt ikke,

OPEN OFFICE kan det samme som MS _ offic

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-10-07 23:44

Smutter indden jeg bliver for
HaDeT

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-07 23:48

1,0125 ^12 = 1,1607

årlig effektiv rente er 16,1% (afrundet til 1 decimal) når den månedlige rente er 1,25%.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-07 23:53

Jeg er nu fra de gode gamle årgange, hvor vi simpelthen skulle kunne den slags i skolen. Det var før man begyndte at kalde regnetimerne , for matematik. Til gengæld lærte vi noget.

Der var lidt mere besværligt med logaritmetabel. Men nu klarer man det med at taste to tal ind på lommergneren. Det tager ca. 5 sekunder.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-10-07 02:26

Sådan er livet______sorry

KLIK PÅ ANMELDER KNAPPEN
Next.......

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 23-10-07 07:17

Ihhh, tak....!!!

Matematiske formler har aldrig været min stærke side - og når der dukker spøjse tegn op i den, så er jeg helt stået af. Men jeg kan da finde regne antal dage ud og gange med en %-sats!

Så det gør jeg nu!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-10-07 07:23

Forresten:

Den der med de to tal på lommeregneren og de 5 sekunder: Har alle lommeregnere de nødvendige knapper...??? Eller når jeg nu topmålet af regne-dumhed...? For jeg har kigget på min, og det mest avancerede er vist knappen til kvadratrod.