/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
omfangsdræn
Fra : ThomasEp
Vist : 10359 gange
100 point
Dato : 21-10-07 09:15

hej.

Jeg har fornylig indhentet tilbud hjem så jeg kan få lavet det omfangsdræn rundt om mit hus. men de tilbud ligger fandme så langt fra hinanden.
Jeg har fået et på¨58000 og han vil bruge en såkaldt faskine til at få ledet vandet væk i.
Den anden har kommet med et bud der hedder 93000 og det var noget med en pumpe at gøre..
jeg har ikke haft problemer med at grundvandet kom ind i kælderen tværtimod da, men det mener han at det er det bedste man kan gøre og det rigtige.
Hva skal jeg vælge? faskine eller pumpe?

Mvh Thomas Petersen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-07 09:24

Selvfølgelig vil han da anbefale dig den dyreste løsning, men har du aldig tidligere haft problemer med grundvandet, så ville jeg vælge den "billigste", de faskiner er faktisk rigtig gode

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-07 09:31

Faskine ser ud til at være den bedste løsning for dig.
Har nogen i området haft vand i kælderen kunne det
måske overvejes med det dyrere alternativ.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 09:57

Hvorfor skal du have omfangsdræn.
Ligger du dybt i forhold til omgivelserne.
Kommer der vand ind eller er væggen bare fugtig.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-10-07 10:02

Hvis du ikke har haft problemer med vand, hvorfor så drænet. Du siger ikke hvorfor du skal have det, er det forebyggende, eller hvad.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 21-10-07 10:19

jamen der er bare generalt fugtigt i min kælder, jeg er igang med at rive alle de gamle fugt plader ned og pudsen på væggen er bare til at hive af.

Jeg har ikke haft problemer med vand i kælderen. kun fugten

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 10:25

Man kan også smøre væggen ind i noget tjæreagtigt for at udelukke fugtindtrængen.

Men en kælder skal udluftes meget og evt. også varmes lidt op.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 10:26

Man kan også smøre væggen ind i noget tjæreagtigt for at udelukke fugtindtrængen.

>>>>>>>>>>>>>>> altså uden på væggen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-10-07 10:33

Det mørtel du pudser med inde i kld. skal du gi en skvat, af noget der heder vandglas. Det er fortyndebart med vand, men det forhindre vandgennemtrængning.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 21-10-07 10:34

ja, det ved jeg ´, men den tidligere ejer har gjort det modsatte..

Jeg kiggede også lidt forundret over hva fanden det var for noget han havde lavet..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-10-07 11:03
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-07 11:16

Citat
[B]1: [/B] jamen der er bare generalt fugtigt i min kælder, jeg er . igang med at rive alle de gamle fugt plader ned og pudsen på væggen er bare til at hive af.
[B] 2:[/B] Jeg har ikke haft problemer med vand i kælderen. kun fugten[/CITA.T]

[CITAT] [B]3: [/B] jeg har ikke haft problemer med at grundvandet kom ind i kælderen tværtimod

Ud fra det du skriver, kan jeg se at du har en fin kælder, der bare tærnger til altid at have udluftning, fugt fjernes jo ved udluftning. Så når du får de våde plader af, og vægen pudset og en dif.åben maling på, så vægen kan ånde, og god udluftning, evt lidt varme hvis nmligt, så har du en fin kælder. og spare mindst 50.000,- kr.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-10-07 12:09

det bedste du kan gøre er, at grave soklen helt fri og så fylde sten i hullet i stedet for jord. det virker øjeblikkeligt da vandet falder til bunds med det samme. hvis det skal være helt perfekt skal du først lægge et stykke fibertex ned som forhindrer at jorden med tiden bliver vasket ned mellem stenene. jeg har selv gjort det og virkninger er fantastisk. det skal måske tages lidt ad gangen så du ikke får soklen til at stå fri hele vejen. så kunne soklen skride.

Accepteret svar
Fra : Bertlov

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-07 22:36

ThomasEp
Som flere her skriver, så "klap lige hesten!!!!"
Prøv først alt det indvendige som du er i gang med..
Vælg for eksempel også at lave en tvangsudluftning i de rum der er værst angrebet.
Tjek også dine tagrender, for hvis vandet kan rend ovenud, kan det også ha' indflydelse..
Og hvis du så skal ha' gravet ud rundt om hele huset så vælg omfangsdrænet, men med mulighed for tilkobling af en pumpe, der kan lede vandet i kloakken, hvis det skulle være nødvendigt.
(kræver en godkendelse af en autoriseret kloakmester!)
Vælg eksempelvis også at sætte disse "bobleplastplader" på soklen, inden der etableres dræn.
Vi har fået det lavet / delvist gør-det-selv og det virker!!
Held med det..

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-10-07 20:11

hej igen allesammen..

Jeg har valgt at bruge ham med et tilbud på 58000 kr. det omfatter således:
opgravning af 44 m
drænslange
filtergrus
sandfangsbrønd
50 mm sundolit drænplade
tefond fugtisoleringsmembran samt opdækning.

Det er hvad tilbuddet lyder på.
Jeg syntes nu at det lyder meget godt, og jeg kan jo få sat en pumpe på hvis det bliver nødvendigt senere hen.

Er det godkendt?

Jeg har jo ikke selv tid eller mulighed for at lave det selv da jeg er ude og rejse tit og ofte.
Men tak for alle svarene og de gode tips.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 23-10-07 00:04

Fint ThomasEp.
Spørg lige den håndværker du har valgt, om hvordan du kommer af med det vand som omfangsdrænet ikke kan klare...
Her hos os skulle det pumpes over i kloaken, og så skulle teknisk forvaltning indvolveres!!
Og det krævede så den omtalte godkendelse og et større beløb til den autoriserede kloakmester!
Det er ikke sikkert det er nødvendigt hos dig, men spørg lige for en sikkerheds skyld..
Så du ikke bliver overrumplet hvis du evt. skulle få brug for pumpen, og så bliver udsat for en seriøs ekstra regning!!
Citat
Dræn- og afløbsrør, brønde og tilslutninger til afløbssystemet i øvrigt, skal udføres af personer som er autoriserede, i henhold til DS436, NORM FOR DRÆNING AF BYGVÆRKER MV. Altså en autoriseret kloakmester skal der til.

Held med det..

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 23-10-07 16:35

Tak for svaret Bertlov.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 24-10-07 13:51

selv tak..
erfaringer er til for at gives videre..

Kommentar
Fra : gudbergs

Dato : 04-11-08 13:47

hej thomas
prisen til 58000, hvem har givet dig den. De tilbud jeg har fået er på ca. 120-140 000 for 40 meters dræn inkl. pumpe

mvh. henrik

Kommentar
Fra : Jeppe-SES

Dato : 23-08-09 09:05

Hej Thomas

Som beskrevet tidligere er det vigtigt at tjekke om din entreprenør er autoriseret.
Dette kan gøres på http://www.sik.dk/Professionelle/Kloak/Autorisation-paa-kloakomraadet/Autorisationsregister dette er det offentlige register for kloakmestre.

Med venlig hilsen
Jeppe
SES Sørbylille Entreprenørservice
www.kloak-problemer.dk