/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flaki (polsk suppe)
Fra : netper
Vist : 2142 gange
500 point
Dato : 20-10-07 10:07

Jeg leder efter en polsk suppe som heder Flaki, den skulle være lavet på og indeholde komave, men det kan jeg ikke se om opskriften jeg har fundet her gør, da jeg ikke kan andet end nogle få ord på tysk.

Jeg ville meget gerne have opskriften oversat til dansk hvis der er er en som har mod på det?

Mvh
Per

1/2 kg Kutteln vom Rind überbrüht und gereinigt
2 l Brühe; Menge Anpassen
Gemüse
2 Karotten in kleine Stäbchen
2 Petersilienwurzeln in kleine Stäbchen
1/2 mittlere Sellerie in kleine Stäbchen
2 Lauch; in Scheiben
Mehlschwitze
50 g Butter
40 g Mehl
1 Zwiebel; feingehackt
Würzen
1/4 TL Ingwer; gemahlen
Muskatnuss; gerieben nach Geschmack
Pfeffer; weiß, gemahlen nach Geschmack
Piment; gemahlen nach Geschmack
1 TL Paprika; süss
1 kleine Lorbeerblatt
4 TL Majoran; zerrieben
Zu Flaki Gereichte
Klösschen
250 g Kalbs- oder Schweineleber
2 EL Rindertalg; oder Knochen- mark vom Rind
1 Ei
Semmelmehl
Salz
1 EL Petersilie; fein gehackt
Zubereitung
Kutteln nochmals saeubern, d.h. gruendlich mit dem Messer abschaben, mit Salz einreiben, mit einer scharfen Buerste scheuern und die schwaerzlichen Enden entfernen.

Nach mehrfachem Waschen in kaltem Wasser mit kochendem Wasser uebergiessen und 15 Minuten lang kochen, danach das Wasser abgiessen.

Die Kutteln erneut in kochendes Wasser oder in vorher gekochte Bruehe geben (dadurch gewinnen sie erheblich an Geschmack) und auf kleiner Flamme 4 Stunden lang kochen.

Die verdampfte Bruehe staendig durch heisses Wasser ergaenzen. Nach vierstuendigem Kochen sollen die Kutteln so weich sein, dass sie sich zwischen den Fingern zerreiben lassen (sie sollten am besten einen Tag vor dem Anrichten gekocht werden).

Anschliessend in nudeldicke Streifen schneiden und wieder in die Bruehe (mindestens 1 1/2 l fuer urspruenglich 1 1/2 kg Kutteln) geben.

Gemuese in einer Pfanne in wenig Wasser und Butter duensten. Ist das Wasser verdampft und das Gemuese weich, zu den Flecken geben.

Jetzt ist eine helle Mehlschwitze aus Butter, Mehl und Zwiebel herzustellen: zuerst die Zwiebel in der Butter duensten, und wenn sie leicht zu braeunen beginnt, das Mehl dazugeben. Die Schwitze gruendlich mit Kuttelnbruehe verruehren, damit keine Kluempchen entstehen, und dann zu den Flecken geben.

Jetzt kommt das Wuerzen: alle Wuerzzutaten zugeben. Erst dann duerfen die Flecke gesalzen werden (maessig !). Damit sich das Aroma so recht entfaltet, die Flecke nun noch 20 Minuten auf kleiner Flamme kochen lassen. Die fertigen Flaki sollen eine saemige Konsistenz besitzen.

am haeufigsten werden zu Flaki Kloesschen gereicht. Aber ebenso gut schmecken sie auch mit Gruetzwurstscheiben und mit Kartoffelkloessen.

Flaki koennen durch Zugabe von einem Glas herbem Weisswein (1/2 Stunde vor dem Anrichten) veredelt werden.

Zu Flaki mit Kloesschen, Brot oder Broetchen reichen.

Fuer Liebhaber scharfer Gewuerze kommen noch Parmesan, Paprika, Ingwer, Pfeffer und Majoran auf den Tisch.

Zu Flaki gereichte Kioesschen Leber mit Rindertalg oder Knochenmark fein zerhacken. Rohes Ei und soviel Semmelmehl hinzufuegen, dass aus dieser Masse Kloesschen geformt werden koennen.

mit Salz abschmecken und mit einem Loeffel feingehackter Petersilie abrunden.

Die walnussgrossen Kloesschen mit den Flaki zusammen 30 Minuten kochen lassen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-07 10:22

Kutteln betyder i hvert fald indvolde, som skal rengøres og koges op (gereinigt und überbrüht) så mon ikke den indeholder komave.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-07 10:47

½ kg koindvolde opkogt og renset
2 liter klar suppe (tilpas mængden)
Grøntsager:
2 gulerødder i små stave
2 persillerod i små stave
½ mellemstort selleri i små stave
2 porrer i skiver

Melopbagning
50 gram smør
40 gram mel
1 finthakket løg

Krydderier
1/4 teskefuld malet ingefær
muskatnød, revet og efter smag
peber, hvid malet og efter smag
allehånde malet og efter smag
1 teskefuld paprika , sød
1 lille laurbærblad
4 teskefuld merian fintrevet

Til Flakien:
små boller
250 gram kalve- eller svinelever
2 spiseskefuld oksetalg eller knoglemarv (fra okse)
1 æg
rasp
salt
1 bundt persille finthakket

Det var ingredienserne i første omgang

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-07 10:50

Forresten, persille er ikke et bundt, men en spiseskefuld

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-10-07 11:00

Her har den været igennem to automatiske oversættelser. Jeg ville ikke bruge den til at kokkere efter, men det har en høj underholdningsværdi:

Flaki

1/2 kg oksekødsgøgemøg og rensede skoldede 2 lsuppe;

Tilpassende Bindgrøntsager 2 gulerødder i lille stokke 2 persillerødder i lille stokke 1/2 mellem selleri i lille stokke 2 porrer;

Snitteropbagning 50 g dog 40 gmel 1 løg;

Hakket Krydring 1/4 spsk ingefær;

Grounded Muskat;

Revent at smage Peber;

Hvidt, kværnede at smage Pimento;

Grund at smage 1 spskpaprika;

Sødt 1 lille laurbærblad 4 tspmerian;

Tværede Til flarucakotelet 250 glæg eller svinliver 2 spiseskeer bøffer tælle;

Mark eller knogle fra oksekød 1 ægbrødkrummesalt 1 spiseskepersille;

Fint hakkede Forberedelse Engang rensede gøgemøg, i.e. Grundigt rensende med en kniv, rub med salt, med et skarpt Buerste-pur og removeschwaerzlichen afslutter.

Efter flere simrer afvaskning i koldt vand flush med kogende vand og for 15 protokoller, da Hæld af vandet.

Gøgemøget igen i kogende vand eller simrede suppe fremadskriden så (thereby opnår signifikant for at smage) og en lille flamme fire arbejdstid for at tilberede.

Suppen fordampede bestandigt per den hede vandskylle.

Efter vierstuendigem tilberedende gøgemøg burde være så blød at det er ved at tvære hans fingre mellem dem (de burde være den bedste en dag før Serven simrede).

Da i nudeldicche stripper og tilbage i kødet (mindst 1 1/2 l oprindeligt for 1 1/2 kggøgemøg).

Grøntsager i en pande i lidt vand og smørepuree.

Hvis vandet fordamper og grøntsagernemørt, til klatterne.

Nu er en lys Opbagning fra smør, mel og løgforarbejdning:

først løget i smørret, tomater, og hvis de er nemme at fange begynder, tilføjer melet.

Schwitze grundigt med Kuttelnbruehe-verruehren, således at ingen Kluempchen opstår, og da til klatten.

Nu kommer Wuerzen:

Al Wuerzzutaten-admit.

Først da kan de saltede pletter (pita!).

Dette er aromaen virkeligt udfolder, de pletter nu andre 20 protokoller på et lavtryk varmer.

Mest ofte bliver fla Kloesschen var nok.

Men de smager også gode med Gruetzwurstscheiben og Kartoffelkloessen.

Fla kan per det at tilføje et bittert glas hvidvin (1/2 time Skabene) forfinede.

Til fla med Kloesschen, brød eller Broetchen rich.

For elskere, er der skarp Krydderierparmesan, peber, rødhåret, peber og merian på bordet.

Til flasnakke Kioesschen-oksekødstælle med lever eller knoglemarv hakker fint.

Råt æg og brødkrumme tilføjer det meget at denne Kloesschen-masse kan blive dannet.

Krydr med salt for at smage og med en omgang af Loeffel hakkede persille.

Valnødden Kloesschen sammen med flaet 30 minutter at tilberede.

- god weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-07 11:15

Tilberedning
Koindvoldene renses endnu engang, d.v.s. skrabes grundigt med en kniv, gnides med salt, skrubbes med en grov børste og fjerne de sortagtige ender .

Efter flere gange skylning i koldt vand, overhældes det med kogende vand og koges i 15 minutter og vandet hældes fra.

Indvoldene puttes i nyt kogende vand eller i den tidligere lavede klare suppe (derved fås mere smag), koges i 4 timer ved svag varme
Som suppen fordamper fyldes under kogningen op med varmt vand

Efter 4 timers kogetid skal indvoldene være så bløde, at de er lette at skille ad med fingrene (det anbefales at koge dem dagen før retten skal laves færdig)

Til sidst skæres det i nudeltynde strimler og puttes igen i suppen (mindst 1½ liter suppe til ca 1½ kg indvolde)

Grøntsagerne dampes i en pande med en smule vand og smør, til grøntsagerne er bløde

Så fremstilles en lys melopbagning af smør, mel og løg:
først dampe løget i smørret og når det begynder at tage farve tilsættes melet
Dernæst jævnes det i indvoldesuppen, så der ikke er klumper i .

Her var så et afsnit mere

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 20-10-07 11:56

Så til krydderierne
Alle krydderier tilsættes, først derefter tilsættes salt efter behag.
Kog evt. videre for svag varme i 20 minutter. Den færdige Flaki skal have en tykflydende konsistens

Oftest bruges boller (Klösschen) til Flaki, men det smager også godt med "grynpølseskiver" og med kartoffelboller.

Flakien kan forædles med at tilsætte et glas tør hvidvin, ca ½ time før anretning..

Til Flaki med Klösschen serveres brød eller flüte.

Til dem der kan lide stærke krydderier, sættes også Parmesan, paprika, ingefær, peber og merian på bordet.
.

Til Flaki Klösschen finthakkes lever med oksetalg eller knoglemarv. Rå æg og rasp tilsættes så bollerne kan formes af massen...smages til med salt og afrundes med en spiseskefuld hakket persille.
De valnøddestore boller koges sammen med Flakien i 30 minutter.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-10-07 12:39

Hej Dova

Mange tak for din store hjælp.

Per

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 20-10-07 12:40

Tak for svaret dova.