/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Er revisorer ansvarlige?
Fra : cristian2
Vist : 523 gange
40 point
Dato : 18-10-07 09:47

Jeg sætter mine bilag i nummerorden i mappen og lavet en kasseopstilling.
Jeg er bestemt ikke tal-mand og har været nødt til at have tillid til at tingene var ok, når min revisor havde gennemarbejdet det.

Nu er jeg så blevet kaldt til torskegilde i mit énmandsfirma. SKAT siger at jeg skal dokumentere min forplejning i forbindelse med salgsmøder og mine salgsture rundt i landet. Det kan jeg ikke da de beroede på telefon -og mailaftaler som for længst er røget ud. Og der er en masse andet som de mener er forkert i mit regnskab:

Blandt andet skal jeg dokumentere overførsel af børnepenge selvom revisoren godt ved at der ikke er en fast overførsel, men at jeg betaler min x-kone løbende ved at foretage diverse indkøb for hende.

Min revisor lagde ud med at jeg endelig ikke måtte tale med SKAT - det ville han gøre. Men nu hvor jeg efterfølgende er kaldt til møde hos SKAT melder min revisor pas og siger at jeg selv må klare det.

Er det alene mit ansvar at regnskabet bliver afleveret efter gældende regler?
Jeg kunne meget godt tænke mig at vide om en revisor er ansvarlig for det arbejde han laver. Står der noget det sted om det?
Er der tidligere eksempler hvor revisoren har ladet noget forkert gå igennem og er blevet draget til ansvar. Eller er revisorer fredet uanset hvad de foretager sig på ens vegne?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-10-07 10:10

Det er i sidste ende dig der bliver holdt ansvarlig for hvad der afleveres og at dette sker korrekt og rettidigt.

Men i grove tilfælde kan en revisor miste sin statsautorisation og man kan jo også forsøge sig med civilt søgsmål pga af rådgivningssvigt.

Men i sidste ende er det dit ansvar.

Det lyder som om der skal skiftes revisor.

VH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-07 11:12

Den revisor har næppe meget autorisation , som han kan tabe.

Når du er kaldt til gilde med dit firmaregnskab, så har det ikke noget med børneunderhold at gøre.

Du skal lave et regnskab for firmaet, som om det ikke var var dig, men et helt selvstændigt foretagende. De beløb, som du tilfældigvis af din egen pung betaler firmaudgifter med, og de penge du bruger af dets indtægt føres omhyggeligt på en særlig kapitalkonto, så man præcis kan se dit private mellemværende med firmaet.

Når man vil have dokumentation for rejseudgifter, handler det ikke om at du skal bevise at du overhovedet har været afsted, eller holdt salgsmøder. Det er nok nærmere bilag for fortæring, lokaleleje og hvad der ellers er ført som udgifter.

Det er dumt at betale børneunderhold ved diverse indkøb til konen. Selv om det økonomiske resultat er det samme. Skat vil meget hellere se en bankkvittering for et overført beløb. Men det kommer ikke firmaregnskabet ved. Hvis du i virkeligheden har købt forskelligt ind til exkone og børn, og så ført det som firmaudgift, så er du ude i et morads, hvor revisoren burde have sagt fra for længst.

Kommentar
Fra : henrikwendt

Dato : 18-10-07 12:44

Kort og godt.Nej! Det er svaret på spørgsmålet.Alt andet er gossip!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-07 15:05

Revisoren laver et regnskab over de bilag, som du har givet ham.

Men der er noget jeg ikke forstår ... du skriver

Citat
SKAT siger at jeg skal dokumentere min forplejning i forbindelse med salgsmøder og mine salgsture rundt i landet.

har du ikke de bilag i

Citat
Jeg sætter mine bilag i nummerorden i mappen og lavet en kasseopstilling.

Citat
Det kan jeg ikke da de beroede på telefon -og mailaftaler som for længst er røget ud.

Har du mødt dine kunder eller har du kun talt i telefon eller mailet med dem !!!!

Det er nu almindeligt, hvis man vil trække fra i skat, så skal der også være dokumentation for det.
Hvis du har betalt for frokost/middag med en af dine kunder, så skal det fremgå af bilaget, hvem du har været sammen med.

Der er også noget, der hedder "krydsrevision".

Citat
Er det alene mit ansvar at regnskabet bliver afleveret efter gældende regler?

Det er ene og alene dit ansvar at du afleverer et et regnskab/papirer til revisoren, som kan leve op til de gældende regler.

Hvis det senere viser sig, som i dette tilfælde, så kan du ikke hænge revisoren op på det.

Som tidligere nævnt, har du trukket "bidrag" til kone og barn/børn fra i dit firmaregnskab, så får du et problem.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-10-07 00:40

Vil nogen høre om mit koncept rejser jeg gerne derhen og præsenterer. Og vil de ulejlige sig med at komme til mig, giver jeg en bid brød på en café/restaurant. (Det er ikke dyrere end selv at skulle rejse ud til møder). Hører jeg ikke fra dem efter mødet, glemmer jeg dem straks igen. Vender de derimod tilbage, starter mit salgsarbejde for alvor. Derfor holder jeg mange møder med interesserede jeg aldrig får videre kontakt med. Og har derfor en del forplejningsbilag hvor der ikke er påført specifikke deltagere.

Desuden rejser jeg oftest ud og fortager opsøgende salg uden foraftaler. Det vil også være vanskeligt at dokumentere.

Mht. børnebidrag har jeg ikke trukket det fra over firmaet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-10-07 08:58

Mht firmaregnskab/børnepenge, så er det jo ikke sådan at de tager ENTEN dit firmaregnskab ELLER dine private forhold op. For Skat er det en samlet sag.

Du må bare dokumentere tingene 'bedst muligt'. Du skal IKKE bevise at wienerbrødsregningen er firmarelevant, du skal kun sandsynliggøre det. Ja, jeg håber da du har bilag på den med wienerbrødet, og i fremtiden prøver at vedhæfte evt. mødeaftaler etc.