/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Anoreksi?
Fra : HemmeligPerson
Vist : 942 gange
65 point
Dato : 15-10-07 15:41

Heej alle sammmen!. :)

Vil rigtig gerne tale med nogen der har det nu, men også nogen der har haft det! Meget gerne! (: så er der nogen der ved noget eller bare gerne vil skrive med en der også interesser dig i emnet så skriv! Alt om ana! :D Fordi jeg gerne vil snakke med nogen der har det eller har haft det er pga::

Tror min veninde har ana?. Kan ikke snakke med hende om det, for hun bliver bare så sur når jeg siger hun er meget tynd!. For det er hun!!! Hun siger altid at hun har spist, hvis jeg spørger om hun vil have noget mad?. Og en dag jeg var hjemme ved hende ville jeg lige finde noget papir at skrive på og kiggede derfor i hendes skuffe og der fandt jeg et målebånd?. ved ikke om det har noget med det at gøre.... nogen der vil hjælpe mig, så ville jeg bare blive glad!.

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 42 point
Dato : 15-10-07 16:15

Jeg har også et målebånd i skuffen Og har ikke ana.

Men hvor gammel er i?
Det lyder som om i ikke er ret gamle.

Gå i i samme klasse?

Snak så med hendes mor eller jeres lærer.

Det er fint at være opmærksom på det.

Spiser hun aldrig når du ser det?
Går hun på toilet bagefter hvis hun gør og lugter hun så af kastop?

Fortæl noget mere.

Kommentar
Fra : HemmeligPerson

Dato : 15-10-07 16:25

Ok..Vi er 14 og ja, vi går i samme klasse.
- Neej, hun spiser næsten aldrig når jeg ser det. Hun siger at hun ikke er sulten og at hun "holder sin form" som hun siger, men jeg synes det lyder som om hun vil mere end at holde formen... Det kan godt være du synes jeg lyder dum, men er bare bekymret for hende... Hun har også tabt sig en del på det sidste...
- Altså, hun går tit på toilettet, men hun siger det er fordi hun har oppustet mave...

Kommentar
Fra : HemmeligPerson

Dato : 15-10-07 16:26

Ok..Vi er 14 og ja, vi går i samme klasse.
- Neej, hun spiser næsten aldrig når jeg ser det. Hun siger at hun ikke er sulten og at hun "holder sin form" som hun siger, men jeg synes det lyder som om hun vil mere end at holde formen... Det kan godt være du synes jeg lyder dum, men er bare bekymret for hende... Hun har også tabt sig en del på det sidste...
- Altså, hun går tit på toilettet, men hun siger det er fordi hun har oppustet mave...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-10-07 16:36

Jeg synes du skal snakke med jeres lærer eller hendes mor. Alt efter hvme du snakker bedst med.
Og jeg synes det skal være hurtigt.
Jo længere tid man går med sygdomme, jo sværere er det at komme over den.

Anoreksi er ikke til at spøge med.

Jeg synes det er fint du er bekymret for din veninde.

Kommentar
Fra : HemmeligPerson

Dato : 15-10-07 16:38

kan du give nogle råd eller noget jeg kan holde øje med?.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-10-07 16:41

Mit råd er, at snakke med en voksen, der kan hjælpe dig og hende.

Du skal holde øje med om hun spiser, går på toilet bagefter og måske ellers udvsier selv-skadende adfærd. Det har flere anoreksi patienter også. fx. at de skærer i sig selv.

Gemmer hun sin krop, så man ikke kan se hvor meget hun taber sig.

Synes hun - som du siger - at hun er for tyk.

Det er alt sammen faresignaler.

Du kan ikke hjælpe hende, hvor meget du end vil. Der skal være en proffesionel til det.

Men du kan være der for hende, når hun har brug for det.
Du kan snakke med hende, og lade være - alt efter havd hun har brug for lige i det enkle øjeblik.

Men snak for guds skyld med en voksen.

Godkendelse af svar
Fra : HemmeligPerson

Dato : 15-10-07 16:43

Tak for svaret jeb3.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-10-07 17:03

Lige en lille tilføjelse, men frem for alt - tal med en voksen!!! evt. læge omkring problemstillingen, han/hun har tavshedspligt.
- http://www.google.dk/search?hl=da&q=Anoreksi&meta=
men mere direkte på:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/anoreksi.htm
Her fortælles alt om "sygdommen" og behandling.
Pøj, pøj med det

Kommentar
Fra : iskold

Dato : 29-12-07 02:10

Tegn der vil vær på at din veninde er syg er bland andet at hun vil begynde at ændre adfærd... højst sandsynligt vil hun blive mere sur og meget fokuseret på mad...
-læg også mærke til om hun måske begynder at kigge på billeder a tynde piger og sys de er flotte??
og er hun begyndt at lave mere motion end normalt?

Oppustet mave kunne jo også godt vær en undskyldning... så mht. det sk adu kigge efter om det er lige kort tid efter hun har spist, at hun går derud? tager det længere tid end det plejer? og trækker hun ud i toilettet flere gange?

det vil vær stort set umuligt at snakke med hende om det, så det er vigtigt, som andre os nævner, at sige det til hendes mor... lad hellere være med at blande hendes lærer ind i det... det er ikk sikkert sin veninde vil sys at det er behageligt...

Held og lykke!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-12-07 11:31
Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 19-04-08 09:38

altså jeg syntes jo helt bestemt os det lyder som om din veninde har sig et problem... eller det er jeg MEGET sikker på hun har..
Og ja.. sig det til hendes forældre.. jeg har lige måtte gøre det med en af mine veninder... hun begyndte at græde (Jeg var sammen med hende da jeg sagde det) men hun var nu enlig glad for det.. men hun var heller ikke så påvirket af det endnu..
Hendes forældre blev sure.. men det må man jo os bare tage med.. hold fast i at du kan se hun har et problem... !! for der er ikke mage der tror på os børn.. !! Jeg selv er 16 og har selv haft spiseforstyrrelse.. som nu er overstået.. !! Og mine forældre ved det stadig ikke selv om jeg havde det i stort set 3-4 år! Og nærmest stod til en indlæggelse.. men hvad man ikke vil se, ser man ikke :P