/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Særeje!
Fra : pianisten01
Vist : 573 gange
240 point
Dato : 15-10-07 14:31

Jeg får tilkendt en erstatning, hvorledes kan den blive mit særeje?? Jeg er gift, og min mand har sin egen pension, jeg kan forstå at i tilfælde af skilsmisse tilfalder den ham selv, er det korrekt?
mvh pianisten01

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 14:32
Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-10-07 14:34

Hos sagføreren får I lavet et dokument omhandlende særejet, som begge skal skrive under på og der efter skal det tinglyses hvis det er en del af en fast ejendom ellers er det vel nok med undrskrifter og sagførerens pårtegning vil jeg mene.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 14:37
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-10-07 17:52

Ja det er korrekt at din mands pension som hovedregel tilfalder ham selv i tilfælde af skilsmisse.

Det du skal gøre er at kontakte en Advokat sammen med din man og få oprettet et skilsmisse særeje.

VH

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-10-07 20:14

Jeg ville ikke turde at købe en "færdig og fortrykt aftale", som man kan i det ene link...

Der er mange ting, som I kan skulle tage højde for - og der findes flere modeller særeje, bl.a. skilsmisse-særeje og fuldt særeje. Og så kommer det jo også an på, hvad I ellers har af værdier - og har du overvejet, hvordan det vil påvirke din mand, at du (pludselig?) kommer sådant et forslag...!? Dermed ikke sagt, at du ikke skal gøre det.

Så jeg er enig med Thomas.Haugaard = afsted til advokaten.

I øvrigt skal ægtepagter altid lyses i Bil- og Personbogen v/ retten i Århus, for at være gældende - uanset, om der er fast ejendom eller ej. En tinglysning koster 1.400 + advokatens salær. Men de penge kan være givet rigtig godt ud.

Hvis der er tale om et stort beløb, og du regner med at skulle arve noget videre, så skulle du måske også overveje at lave et testamente, hvor pengene også bliver til særeje hos arvingerne... Et testamente tinglyses ikke, men underskrives for notaren, som beholder en genpart. Det koster (så vidt jeg husker) 400 hos notaren + salær til advokaten.

Men hvis I tager det i samme hug, så liver det nok billigere!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-10-07 07:01

HVORFOR AFSLUTTER DU IKKE DIT SPØRGSMÅL, når du nu har fået svar????

Er din mend tjenestemand, kan du også få pension når han dør. hvis du ikke giver afkald på dette ved en skilsmisse. Det må da være noget af et dårlig ægteskab. når man spekulerer i særeje m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-07 07:44

Hold dog kæft din idiot hawaii.

Hvad rager det dig om sp. er lukket eller ej, og din infantile opfattelse af hvad der er et dårligt ægteskab kan du stoppe skråt op. Shit..... du er en nar

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-07 07:45

Citat
Er en mand lidt over 50 år og mener selv er i besiddelse af lidt viden om mange ting.

Det er da med understregning og tryk på "lidt viden"

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-10-07 08:43

http://www.buchognoergaard.dk/nyhedsfiler/Deling%20af%20pension%20ved%20skilsmisse.doc

Lige meget hvad så skal en bodeling tales igennem og kun hvis i ikke selv kan finde ud af det skal myndighederne blandes ind i sagerne.

Da jeg blev skilt gik det fuldstendig udramatisk til, vi delte selv i porten - jeg fik mere end behøvet fordi min eks mand mente jeg skulle bo godt med vores søn, og ligemeget hvordan reglerne er så burde din mand vel kunne se det fornuftige i at din erstantning - afhængig af hvad den er for, er din...

Træk vejret dybt og tænk over hvorfor du vil skilles istedet for hvad den økonomiske konsekvens er. (med mindre det er et hypotekisk spørgsmål )

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-10-07 08:24

Citat
det tinglyses hvis det er en del af en fast ejendom ellers er det vel nok med undrskrifter og sagførerens pårtegning vil jeg mene.

Nej, ægtepagter (som aftaler om særeje hedder) skal (bør) tinglyses. Det sker i personbogen.

Annuller spørgsmålet
Fra : pianisten01

Dato : 20-10-07 13:36

Jeg har fået mange gode svar, tusind tak for disse!