/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP/vista opstart
Fra : ruffi
Vist : 853 gange
100 point
Dato : 14-10-07 21:43

Jeg har instaleret, først XP og derefter Vista (på en anden disk).
jeg har nu fjernet den harddisk hvor Vista ligger på men når jeg starter op
skal jeg stadig vælge mellem Xp og Vista, Vista ligger først så hvis jeg ikke
vælger forsøger den at starte Vista op, men det går naturligvis galt.
Hvordan fjerner jeg dette opstarts valg?????

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 14-10-07 22:20

Hej

Se her: http://support.microsoft.com/kb/289022/da Ca. midt på siden, under Fjern et operativsystem

Læs også: Gem en sikkerhedskopi af Boot.ini

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-10-07 23:32

Du kan fjerne opstartsmenuen men så kan du ikke starte Vista.
Du kan sætte XP som default så hvis Vista ikke er til stede ruller den bare XP ind. (bedst)
Når du installere harddisk II med styresystem og harddisk I stadig sidder i, vil den lave en opstatsmenu, da det så er HD I som er hjemsted for MasterBootRecord i startfasen.

Hvis du bruger skuffesystem / USB skal de sidde alene ved installationen, så der bootes direkte på hardisken (MBR) med styresystemet på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-10-07 23:36

Trukket ud fra winxpeters link:

Her kan du ændre hvad der skal starte først:

Indstil standardoperativsystemet
Skriv følgende på kommandoprompten:
bootcfg /default /ID#
Hvor # angiver det startpost-id i operativsystemsektionen i filen BOOT.INI, som skal være standardoperativsystemet.

Angiv timeout
Skriv følgende på kommandoprompten: bootcfg /timeout# Hvor # angiver tiden i antal sekunder, der skal gå, før standardoperativsystemet indlæses.

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 18-10-07 22:16

Tak for henvisningerne, de virker bare ikke.
Ini filen ser således ud.
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
;
Da opstarten vælger Vista først skal jeg vel bruge filen BCDEDIT.exe, jeg kan bare ikke finde den?

Hvad nu?
ruffi

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 22:43

Den ligger i
C:\Windows\system32\bcdedit.exe

Jeg er administrator men fik ikke lov til a køre den.
Men som jeg læser det, skal der rettes der.

Vejen til filen:
wintast+e > + ved C: > + ved windows > klik på system32 så den folder sig ud i højre side > den findes lidt nede efter mapperne og hedder bcdedit.exe

Accepteret svar
Fra : frederikshavn

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-07 18:01

havede selv samme problem,men det her hjalp:
1:Du booter op på XP-skiven
2:reparer fra genoprettelseskonsol
3:fixboot-enter
4:fixmbr-enter
5:exit-enter

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 19-10-07 21:26

Tak for svaret frederikshavn.

SÅDAN SKAL DET GØRES. TAK