/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
230-380v
Fra : OleP
Vist : 7968 gange
200 point
Dato : 13-10-07 15:21

Hejsa..

Måske en`herinde kunne fortælle mig om jeg har ret...jeg har lige fjernet en gammel opvaskemaskine hvor der var 4 ledninger ind i "kraftdåsen" nede i gulvhøjde...en gul/grøn som er jord...en blå som er null og brun som er fase og en sort som også er fase...altså 380 v...

Og hvis jeg skal installere en ny maskine med kun 230 v så skal jeg klippe det støbte stik som sidder på den nye maskine,og som mangler tappen til jordforbindelsen og som passer ind i en alm. stikkontakt af, ...også skal jeg bare montere jord til jord...nul til nul...og så bare bruge en`af faserne så der så kun er 230 v?...og selvfølgelig afproppe den sidste fase i dåsen?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 210 point
Dato : 13-10-07 15:29

Hejsa.. Jeg gjorde det med en vaskemaskine i foråret.

Den gamle maskine var til 380 volt og den nye havde et støbt stik, som jeg klippede af.

Jeg åbnede dækslet på væggen, og kunne hive 5 ledninger ud, -i forskellige farver.

Kik her: http://www.kandu.dk/Spg103519.aspx

Jeg købte et multimeter for 90 kr i Silvan, så jeg kunne måle spændingsforskelle på de forskellige ledninger.

Men i teorien er det korrekt, hvad du skriver.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-07 15:43

Ja OleP.
Det er helt korrekt.
Et nummer smartere ville det være at få sat en stikkontakt op som passer til stikproppe på din vaskemaskine.

Så vil det være emmere i fremtiden at flytte maskinen, bytte til en anden , eller afbryde totalt ved fejlsøgning.

Desværre er det nok for svært for en gennemsnits dansk installatør at montere en stikkontakt, som passer til stikket på de apparater han sælger i sin forretning.
Han vil ævle om lovlighed .
Men det er helt skørt at man sælger apparater med en universalstikprop, som passer i de fleste civiliserede vesteuropæiske systemer, men ikke i det danske.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-10-07 15:46

Citat
Men det er helt skørt at man sælger apparater med en universalstikprop, som passer i de fleste civiliserede vesteuropæiske systemer, men ikke i det danske.

Ja danmark er et U-land på det område.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-10-07 16:24

Til OleP,

Det er med stor sandsynlighed rigtigt, hvad du skriver, men mål nu lige imellem ledningerne for at sikre dig at det er korrekt.
Før hen var den gule (ikke gul/grøn) og den blå faser og den røde var jord.
Hvis installationen er ny burde der ikke være tvivl om noget, men hvis den er 20-30 år gammel eller ældre er det meget tvivlsomt, hvad der er hvad.

Husk lige, nu du er igang at checke dit HFI/HPFI relæ om det kan slå fra på prøveknappen samt om din jordledning er iorden, du kan måske låne en tester eller lignende.

>transor< Det er rigtigt at det er tåbeligt at, man ikke accepterer schuko stikdåser i Danmark, men det er jo ikke installatørenes skyld og jeg er glad for at gennemsnitsinstallatøren ikke vil montere dem når det nu er ulovligt, for hvor var vi ellers, hvis en installatør, som har brugt to års uddannelse mere end en elektriker ikke kender lovgivningen.
Det er rigeligt at mange(læs - ikke alle) danskere, tror de selv kan lave deres installationer!

MVH
Aut. El-installatør
Michael Christensen

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 13-10-07 16:33

men nu hvis nu der havde været en ledning mere..(5 stk) .altså en ekstra brun eller sort...hvor meget strøm kan man så trække ud af det??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-10-07 16:45

Citat
Det er rigeligt at mange(læs - ikke alle) danskere, tror de selv kan lave deres installationer!

Du glemmer lige at fortælle OleP hvad han må og ikke må.
En Intsallatør er ude på glatis ved at give råd på denne måde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-07 16:50

Der kan trækkes så meget strøm pr. ledning som sikringen er på.
Altså 3 faser kan trække antal amp pr. sikring.
Ældre vaskemaskiner brugte nul + 2 faser..............men du bør ved målinger sikre dig at det nu også er nul.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 13-10-07 17:03

det vil sige at når der så er 5 ledninger,så er det altså "kun" stadig er 380 v man trækker ud?..

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-10-07 17:08

Hej OleP

Hvis der havde været en ledning mere havde du haft 3x400 volt, det vil sige at der kan leveres mere effekt igennem ledningerne.
Forskellen er helt nøjagtig kvadratrod, hvis du havde haft en ledning mere
MVH
Michael

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-10-07 17:12

380 volt er i dag blevet til 400 volt

Der findes 3 faser
L1
L2
L3

Nul
Jord

Mellem faserne L1 og L2 er der 400 volt
Mellem faserne L2 og L3 er der 400 volt
Mellem faserne L3 og L1 er der 400 volt

Mellem L1 og NUL er der 230 volt
Mellem L2 og NUL er der 230 volt
Mellem L3 og NUL er der 230 volt

Så en ny vaskemaskine som er til 230 volt skal tilsluttes eks.
L1
Nul
Jord

Denne fase som bruges skal kunne trække froebruget (strømmen) som maskinen bruger.
Det står i tilslutningsvejledningen hvor meget den bruger.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 13-10-07 17:13

okay..takker mange gange for jeres svar...tror jeg har helt styr på det nu...og jeg ved godt man ikke selv skal rode med såden noget men jeg er nyuddannet vvs-montør så jeg ved da en smule om det....men har ikke udført det i praktis før..

God weekend til alle og tak for svarene..

Mvh OleP

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 13-10-07 17:13

Hej igen,

Ja, spændingen bliver aldrig højere end 400V i DK,

med to faser har du flg.
Fase R + nul = 230V
Fase S + Nul = 230 V
Fase R+ Fase S = 400V

Med tre faser har du,

Fase R + nul = 230 V
Fase S + Nul = 230 V
Fase T + Nul = 230 V
Fase R+ Fase S = 400V
Fase R + Fase T = 400 V
Fase S + Fase T = 400V

Flere faser = mere effekt

MVH
Michael

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-10-07 17:15

Lad os håbe at OleP ikke ligger død efter vejledning af en
elinstallatør, ulovligt. Samtidigt som han kritiserer "amatører"
for at udføre den slags selv.
Det stinker hr. installatør.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 17:24

OleP, de fem ledninger er tre fase ledninger og en nulledning og en jordledning.

Du har kun brug for den ene faseledning, nulledningen og jordledningen.

Min gamle vaskemaskine brugte alle 5 ledninger. Jeg var så forsigtig, at jeg skruede dækslet af og fotograferede ledningerne inden jeg fjernede maskinen.
Jeg har billedet på skærmen.
Der er 2 sorte og en brun ledning og en blå og en gul/grøn ledning. Jeg fik fortalt dengang, --og fik målt mig frem til, at de to sorte og den brune var faseledninger med ca. 230 V spænding i forhold til nul --som er den blå ledning.

Den nye vaskemaskine fotograferede jeg også inden jeg satte dækslet på igen.
Den havde en blå, en gul/grøn og en brun ledning. Og de blev sat på de tilhørende ledninger i væggen.
Det var faktisk ret enkelt, da det kom til stykket.
Det er bare et problem at man ikke kan være helt sikker på at farvekoderne passer. Så man gør klogt i at måle spændingen på de forskellige ledninger..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-07 17:26

Hej Michael , Elinstallatør.

Se lige hvad slags stikpropper, der er på de appatater du sælget i forretningen. Det er ikke schuko, men universale, som også passer i de franske stikkontakter med jordben.

Men hvorfor sælger du dem, hvis det er ulovligt med en stikkontakt, som passer. ???????

Installatørerne burde holde lav profil i denne sag og lade være med at forsvare et dumt danskt system.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 13-10-07 17:30

bare rolig Teil..jeg passer på mig selv...alt er selvfølgelig slukket når jeg ordner ledningerne og som jeg skrev så er det ikke helt fremmed for mig...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 17:35

Når jeg ka' så ka' du osse, Ole P.
Du risikerer allerhøjest at brænde maskinen af, hvis du fodrer den med forkerte ledninger..

Det VILLE altså være en god ide at checke, om der er de spændinger som du forventer. Hvis du er vordende vvs-mand, så har du sikkert sådan et multimeter, der kan måle spændingen. Ellers koster det altså under en hund i Silvan.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 13-10-07 18:30

jeg har et multimeter..skal bare lige ned i kælderen og hente det...men det er nogle rimelige nye installationer der er her i bebyggelsen så der burde ikke være problemer...

og du er da vist en rigtig handywoman Birgitte...Respekt...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-10-07 18:36

Jamen held og lykke med projektet OleP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-07 19:34

Hvis det er nye installationer, som der ikke har været sat en 230V maskine til før, så KAN der jo være medfødte fejl... Håndværkere er jo osse kun mennesker...

Jeg synes det lyder lidt underligt med de 4 ledninger i den gamle maskine.... Min gamle maskine var sat til alle fem ledninger.....

Det er altså nok bedst at måle alle ledningerne...
Kik hvordan jeg gjorde i det link, jeg gav dig.. --Lad være med at røre ved noget når der er strøm på...

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 13-10-07 23:46

JUBII...så kom jeg af med ham på en pæn måde...tak for hjælpen alle sammen...

Og til dig Ole....R.I.P..+++

Hilsen din kone...

Ps..Nogen der kender en god elektriker?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-07 08:40

Citat
Ps..Nogen der kender en god elektriker?

Hvad med ham her, han er meget klog.

Aut. El-installatør
Michael Christensen

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 14-10-07 11:00

Det var bare en joke Teil....han overlevede og maskinen kører perfekt..

Hilsen hans kone...

Godkendelse af svar
Fra : OleP

Dato : 14-10-07 11:06

Tak for svaret Birgitta....og alle jer andre...de var meget brugbare...og det bliver dig Birgitta der får points for du var hurtigst ude..

Mvh Ole

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-10-07 11:24

Birgitta - erfaring er ofte mere værd en ti tykke bøger................ Ikk'

Ps. Med stor respekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-07 11:26

Citat
Hilsen hans kone...

Jeg er lidt bekymret for oles helbred, siden konen
går ind og skriver.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-10-07 11:32

Teil >
OleP 's kone er såmænd glad bare den maskine virker.
Der er ingen grund til bekymringer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-07 11:35

Jae det kan jo være at ole sidder med begge hænder i bandage.
Og strittende elektrisk hår.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-07 13:24

Jammen tak for accepten af mit svar.

Næste gang kan det være, at det er Oles kone, der står for tilslutningen. Det er jo slet ikke så svært. Det vigtigste når man ikke har prøvet det før er jo at være sikker på, at man bruger de rigtige ledninger, --og at man ikke rører ved noget med strøm i.

Faktisk tror jeg, at vi urutinerede har en mindre fejlprocent. For vi tænker hele tiden over hvad vi laver. ----Og så kan vi jo selvfølgelig få hjælp fra kandu..