/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvordan holder jeg længere? ;)
Fra : Fberg
Vist : 617 gange
100 point
Dato : 10-10-07 17:28

Jeg har spillet klarinet i ca. 2 måneder nu og er ved at være på et rimeligt niveau rent teknisk. Mit eneste problem er, at jeg bliver træt i kinderne og læberne efter ret kort tid. Jeg kan spille uafbrudt i omkring 2-3 minutter, derefter svigter udholdenheden og det er en umulighed at fortsætte..

På hvilket område er den gal o hvad kan jeg gøre bedre?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-10-07 17:33

Der er kun den hårde metode

øvelse øvelse øvelse

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-10-07 18:06

Desværre har Olesen nok ret. Men du skal selvfølgeligt være sikker på, at dit "møde" med mundstykket er helt rigtigt. Det er nemt at komme til at gøre det forkert, så nogle muskler i kinder, kæber og læber kommer til at kompensere, så de bliver mere overanstrengte....

Det ved jeg, men desværre kender jeg ikke teknikken. Du kan også overveje et blødere blad. Måske en 1-er eller 1,5

Held og lykke.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 10-10-07 18:18

Jeg tror problemet er, at du bruger en forkert teknik, sådan at du voldsomt overbelaster musklerne i ansigtet og muligvis din vejrtrækning.
Nu har jeg selv spillet diverse blæseinstrumenter gennem mange år.....og kan huske da jeg eksempelvis lærte at spille på trompet da jeg var ti år (uha, det er mange år siden)......de første par måneder var det sådan, at efter en øvetime føltes læberne stive og var totalt følelsesløse i et stykke tid efter.
Men problemet med manglende udholdenhed, det synes jeg ikke at kunne genkende....måske du ikke er i så god fysisk form Det er faktisk meget fysisk anstrengende at spille blæseinstrumenter.

Nu ved jeg ikke om du har en spillelærer med i det, men de rigtige vejrtræknings-/brug af muskler-teknikker for at kunnne spille på blæseinstrumenter er meget vigtige.
Så hvis ikke der er en der instruerer i det, ville det være en ide at ofre et par timer hos en spillelærer for lige at få det på plads.

og så træning og atter træning.

.

Godkendelse af svar
Fra : Fberg

Dato : 03-11-07 10:34

Tak for svaret dova.