/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ingen levetid :(
Fra : Carsten1990
Vist : 983 gange
205 point
Dato : 09-10-07 07:43

hvad kan være grunden til at min scooter ikke vil holde sig i live efter jeg har fået den startet? hvis jeg giver den mellemgas dør den med det samme og efter den har stået i tomgang en 10 sekunder går den bare ud :S, jeg har haft lidt bøvl med stelforbindelse men jeg har trukket en ekstra ledning. cylinder, karburator, vario og tændrørshætte er nyt på den. ps: det er en piaggio zip

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-10-07 08:18

Jeg er sikker på, at det er kaburatoren du skal have fat i. Hvad med chocker????
Har du renset din kaburator???
Virker chockeren???

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-07 14:51

Stoppet dyse i karburatoren eller dårlig membran.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=1305983402&n=1712451370
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 09-10-07 18:45

karburatoren er helt ny og jeg mangler og få choker på, men der sidder sådan en plastic indsats i der hvor den skal sidde. og dysen har jeg lige sat i.

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 09-10-07 18:46

men min membran er over 9 år gammel men carbon pladerne er lidt nyere :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-07 19:21

Du kan teste din membran ved at tage den af, og suge og blæse i den.

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 09-10-07 21:12

jeg har lige fundet ud af at der mangler en skrue i membranen :D

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-07 21:46

Der kan du bare se:
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 09-10-07 21:49

kan det være grunden til at den ikke vil blive ved med at køre? for lige pludselig går den bare ud :S

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-07 21:58

Jaa, den skal være helt spændt tæt, og måske have en ny pakning mellem motor og membranhus.
Tjek også at din olie ledning sidder ordentlig dernede.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 10-10-07 08:46

jeg kan ikke få en pakning til zip som skal sidde ved indsugningsstudsen :( eller kender du et sted hvor jeg kan købe det? altså olieledning nede ved pumpen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-07 16:31

Det er også udemærket at give flydende pakning (Feks. fra thansen) ovenpå den gl. pakning, eller skære en ny ud af et stykke tykt gummi (Kan købes, eller få et stykke fra en mekaniker)
Det kan da også være pakningen er god nok, men at membranhuset bare skal spændes helt lige på.
Den olieledning jeg tænker på er den lille der somregel ender på membranhuset eller karburatoren, og som kun giver en dråbe ad gangen når knallerten går.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 10-10-07 22:26

jeg har sat skruen i membranen som manglede så den er helt tæt nu! men den vil stadig ikke køre ordentligt :( og nu har den endda meget svært ved og starte! jeg har også pustet karburatoren ordentlig igennem og det har ikke hjulpet overhovedet :( ja den olieslange den der går fra blokken og op på karburatoren?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-07 22:44

Ja, det er den lille slange.
Vi begynder helt forfra:
1.Der er god gnist.?
2.Er tændrøret vådt efter flere forsøg, evnt. lugter udstødning-tændrørshul af benzin.?
3. Prøvede du om du kunne blæse og ikke suge i den membran.?
4. Er den tæt i gummiforbindelsen mellem karburator og membran?
5. Hvordan er kompressionen med tændrør i, den SKAL være lidt hård i kickstarteren, ellers har du nok defekt stempel.
6. Hvordan gik det til den ikke vil holde sig igang? Har du lavet noget før, og kørte den fint før?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 10-10-07 22:59

1. gnisten er lille efter min mening
2. tændrøret er vådt med sort olie i toppen men cylinderen er også helt ny
3. jeg kunne blæse men ikke suge i membranen
4. hvis du mener indsugningsstuds så ja, for jeg har kørt med noget der var værre
5. kompressionen er meget hård! man skal træde til for at få det ordentlig rundt
6. det hele startede hvor jeg var ude og køre i regnvejr med powerfilter og uden bagdæksskærm, efter jeg havde kørt og skulle starte den igen var den meget svær og jeg gav op til sidst. men før i tiden har den kørt fint nok og den har altid været lidt svær og starte lige meget hvad.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-07 23:38

Hvis du stadig mangler chokkeren, kan det være dit problem, deroppe skal den jo også være tæt.
Men måske er det fordi dit tændingsanlæg er godt rustent, med en aftrækker kan du jo tage magnetsvinghjulet af og pudse den indvendig med sandpapir, ligeledes pudse de laminerede jernskiver som har kobbersnoning omkring.
Prøv også at starte uden luft- filter
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 10-10-07 23:48

der hvor autochoker skal sidde er der bare et plastic indsats som dækker for hullet. skal jeg slibe på gummiet indvendig på svinghjulet??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-10-07 00:16

Plastikindsats ? Der skal jo sidde den rigtige autochokker med 2 el-ledninger til.

Der er ikke noget gummi, det er flere magneter der sidder inde i svinghjulet, de må godt slibes groft: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1309727438&n=1712451347&pn=1727664960

Svinghjulet har en lille not: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1309727438&n=-1861397873&pn=-1861397828 Den holder svinghjulet og krumtapakselen i position, og kan let blive væk.

Statoren har disse spoler, det blanke i hver spoles ende er jern, de ender skal slibes let, uden at beskadige kobbertråde mm.:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1309727438&n=1712451347&pn=1712452297
(Specielt se efter den spole lidt til venstre, det er spolen til tænding, alle de andre er lysspoler)
(Den sorte boks helt til højre (Pickuppen)som sidder på en skinne, sidder så den for hver omdr. giver besked til CDIèn om at åbne for gnist til tændrør)
VH Palle Hansen
Godnat

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 11-10-07 11:03

de der små runde metal stykker inde i svinghjulet?? noten sidder som den skal men den har faldet ud en gang før :D, skal det være meget fint sandpapir jeg skal bruge på statoren??

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 11-10-07 16:17

dit lys virker jo fint, så det er spolen til tændingen som palle snakker om du skal gå i krig med ..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-10-07 17:15

Næ fint behøver det ikke være, men enderne skal jo ikke slibes voldsomt blanke, bare så der ikke er noget særligt rust.
Men blæs med trykluft bagefter så alt skidt er væk, og giv noget pronto eller wd 40 lidt rundt omkring, specielt alle stik/samlinger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 11-10-07 22:30

okay men skader wd40 ikke elektronikken?? :S

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 205 point
Dato : 11-10-07 23:14

Overhovedet ikke, det er et næsten rent silikoneprodukt, som derfor lægger sig som en hinde der "skyer" fugtighed og vand, men brug det ikke hvor du skal male, da der lægges en usynlig hinde på overflader, hvor maling ikke kan binde bagefter.
Endvidere er det alletiders rustløsner og kontaktrens.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 12-10-07 07:44

okay :) så prøver jeg lige og give den noget af det :P

Godkendelse af svar
Fra : Carsten1990

Dato : 18-10-07 19:07

Tak for svaret pallebhansen.