/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
westie med hudproblemer
Fra : SofusBror
Vist : 8357 gange
40 point
Dato : 08-10-07 09:37

hejsa - vi har en westie på 4 år, der har fået hudproblemer. Han klør sig meget på ben og bagkrop og bider også hul i huden - vi har prøvet næsten alt og har netop betalt en dyrlægeregning på kr. 2.200,00 uden posetivt resultat. Er der nogen, der har et godt råd, så skriv endelig. På forhånd tak hilsen Edel

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-10-07 09:52

Jamen hvad siger dyrlægen? Lyder underligt at han ikke kan finde ud af hvad der er galt. Vi kan jo af gode grunde ikke sige hvad din hund fejler, men jeg ville nok prøve en anden dyrlæge...hvilken dyrlæge er det du har?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-07 11:25

Hvis du fodrer med alm. tørfoder og har fastholdt den samme producent igennem længere tid kan hudproblemer opstå (egen erfaring). Prøv gradvist at skifte til et andet (kvalitets) produkt.
Og husk at give fiskeolie - gerne levertran, for at undgå den dyre lakseolie - som tilskud.
Det har, i flere tilfælde, virket for mine hunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-07 12:37

Hvad siger dyrlægen?
F.eks. hvad siger dyrlægen det IKKE er?

Umiddelbare forslag: Fødevareallergi, lopper, ræveskab, vask i forkert shampoo, forkert/mangelfuld trimning, mangelsygdom, tørhed i pelsen... og sikkert osse mange andre ting..

For 2200 kr har du vel fået mere end en enkelt konsultation og en pose piller.. Du må fortælle præcis HVAD du har fået for pengene..

Kommentar
Fra : julemanden50

Dato : 08-10-07 14:00

Hej Sofus

Vi har selv en Westie og denne race er desværre meget disponeret for hud allergier.
Det råd vi fik af den opdrætter som vi købte hunden igennem var at se bort fra al traditionel hundemad, idet de er fyldt med alverdens tilsætningsstoffer (dette gælder også dem som dyrlægen sælger)
Istedet får hun mad efter BARF princip, med at hunden altid får råt kød.
det er lidt princippet med back to nature, da hunden nedstammer fra ulvefamilien.
Vi køber det hos forskellige forhandlere.
Jeg var lidt skeptisk da min kone forslog dette, idet jeg tænkte at det sikkert var mega besværligt og dyrt.
Til min stor overraskelse er det overhovedet ikke mere besværligt og tidskrævende og dyrt er der det heller ikke. (vores hund koster ca. 200- 300 Kr. månedligt i mad)
Vores hund, som nu er 1 år får 100 gram kød om morgenen og 100 gram om aftenen, derudover får hun et vitamintilskud i form af noget grønsagspulver som vi tilsæyyer kosten (½ theske pr. måltid)
Kødet køber man som frost enten i store kasser (6 kilo) eller små bægre med 400 gram stykket.
Check websiden www.barf.dk
Vores hund har og dem som opdrætteren har, er ikke plaget af disse allergier, så vi tror på det.

held og lykke med det.

Kommentar
Fra : SofusBror

Dato : 08-10-07 18:37

tak for alle svarene og jeg mente det faktisk, da jeg skrev at vi havde prøvet alt. Vi har haft to konsultationer hos Helle dyrlægerne i Varde. Vi har fået malaseb til at vaske ham i, han får naturligvis loppe og orme kur. Han har fået taget 4 stk biopsi forskellige steder på kroppen, som er blevet undersøgt af en patolog. Han siger at det er dermatose, som jo bare betyder en hudlidelse. Han anbefaler tab. eltroxin, som han har fået i over en måned nu. Vi har altid købt speciel hundemad til speciel følsomme hunde hos dyrlægen og vi får ham trimmet hos en proffesionnel hundetrimmer. Vi har nu skiftet maden ud med kallun, revet gulerod og lidt ris. Vi har fået at vide af dyrlægen, at vi ikke gør noget forkert for hunden, men alligevel ingen bedring i hudlidelsen. Jeg skrev mit spørgsmål i håb om at en eller anden har en mirakkelkur eller selv har været udsat for noget lignende. Han har også fået kløestillende indsprøjtninger, men de virker jo kun i en kortere periode. Der er hverken betændelse, svamp, orm, lopper eller noget andet galt ifølge patologen - men hva er det så. Vi har også brugt to forskellige dyrlæger, så den samlede regning er noget højere. Vores nuværende dyrlæger har vi fået anbefalet af vores hundetrimmer, som en af de allerbedste....så hvad kan vi næsten gøre yderligere hilsen SofusBror

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 08-10-07 19:39

Hej.
Ja jeg kunne finde på at give ham mad som vi selv spiser, måske det kan hjælpe eller også er det da forsøgt.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : SofusBror

Dato : 08-10-07 19:44

hej Karen - tak for svaret. Jo vi har prøvet at give ham mad, som vi selv spiser, det vil han gerne have, men han klør stadig - hilsen SofusBror

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-07 21:11

Hvis der er mistanke om madallergi, så prøv at lade ham leve af 2-3 ting i nogle uger..

Når han får kallun, gulerod og ris, får han så IKKE SPOR andet? Det er vigtigt..
Og hvor længe har han fået det? Der kan godt gå et par uger før det hjælper.

Hvis det IKKE hjælper, så prøv med fisk og kartofler i stedet. Men KUN de få fødevarer.

Vigtigst er det, at han KUN får de 2-3 ting i en længere periode. INGEN godbidder eller leverpostejsmadder eller andre lækkerier. Ingen krydderier, mel, rasp eller lignende.

Han er voksen, så han kan godt leve af ensidig kost i et stykke tid uden at tage skade.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-10-07 03:02

Har dyrlægen tjekket for rovmider??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-07 14:05

Citat
Der er hverken betændelse, svamp, orm, lopper eller noget andet galt ifølge patologen - men hva er det så.

Jette: ...ja...

Kommentar
Fra : julemanden50

Dato : 09-10-07 14:15

Hej Alle der kommer med råd og ideer og selvfølgelig den frustrede hundeejer

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad jeres kompetencer eller erfaring indenfor westie racen består af, men det er min opfattelse at ingen af jer har anerkendt at Westie racen er en race med betydelige allergi problemer, hvilket også er årsagen til at dyrlæger slikker sig om munden, når de får en sådan hund ind i konsultationen. Det er ikke for at spille kloge Åge, men så gør jeg det alligevel.....
Den eneste udvej er en total omlægning af kosten for den stakkels allergi plagede hund.
Undgå industriel fremstillet mad - Hundekiks etc.
Det vil tage noget tid, altså ingen mirakelkur herfra, men i det lange løb vil det gavne hunden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-07 14:26

Vrøvl, -julemand! Vi er netop stort set allesammen inde på om det skulle være fødevareallergi.

Og det er dyrlægen jo også.
Kosten ER jo netop omlagt til kallun, gulerødder og ris.
Så det bedste råd er da at holde ud lidt endnu og se tiden an... Det KAN være, at kløen stilner af i løbet af et par uger.

--Dyrlægen ER inde på noget af det rigtige. Det er bare vigtigt at gøre PRÆCIS hvad dyrlægen har anbefalet.

Kommentar
Fra : SofusBror

Dato : 10-10-07 18:34

fra SofusBror - tak for alle indlæggene. Jeg skal lige rette en misforståelse. Det er IKKE dyrlægen, der har anbefalet foderskift til kallun, revet gulerod og kogte ris. Det er et råd, som vi fik for mange år siden til vores daværende hund - en collie- med hudproblemer. Det var dyrlæge Smed fra Viborgegnen, der gav rådet og det kurrerede hunden fuldstændigt. Desværre er dyrlæge Smed død, så derfor kan vi ikke søge hans råd en gang til - det havde vi ellers gjort uden tøven - men den mulighed har vi altså ikke mere. Vi har så valgt at følge hans kostråd, det har vi gjort i 3-4 uger nu, men altså ikke med større resultat. Måske skal der mere tålmodighed til...

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-12-07 21:59

Nej jeg tror ikke 3-4 uger er nok, men jeg har selv en hund som er allergisk over for lagermider. Ekskrementerne fra dem er i alle kornprodukter og ris, så hvorfor prøver du ikke at undgå disse fødevare og bare giver kød og grønsager. Det er ingen mirakelkur, men min hund har bestemt fået det bedre, og man ved hvad det er de spiser.
M.V.H Sallus

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 40 point
Dato : 13-12-07 22:43

Hej
Jeg kendte også dyrlæge Smed..en fantastisk dygtig dyrlæge, ære været hans minde.
Jeg går hos en af hans lærlinge, Lars Preisler som bor i Lund ved Horsens, han er knald dygtig og bruger meget af det han lærte hos Smed.
http://www.lund-dyreklinik.dk/

Du skal huske at tænke på hvad du giver i godbidder, hold dig fra de præfabrikerede, de er fulde af alt muligt skidt.

Godkendelse af svar
Fra : SofusBror

Dato : 15-12-07 13:59

Tak for svaret mangorossa. Det var dejligt at høre fra en, der også har kendt dyrlæge Smed og som også kender en arvtager for hans ideer. I den forløbne tid har vi fodret Sofus med mad efter Smeds opskrift, som jo består af bl.a. kallun og revet gulerod. Vi har fået et godt resultat ud af det. Han klør sig ikke ret meget mere og han har fået en kraftigere pels som skinner flot. Vi vasker ham engang imellem i malaseb, som vi har fået ordineret gennem dyrlægen. Vi håber, at vi på denne måde kan bevare hundens livskvalitet til glæde både for ham og os andre. Tusind tak for svaret - hilsen Sofusbror

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-12-07 14:56

selv tak, dejligt at høre i er så gode ved jeres guldklump