/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Honorar for design af postkort
Fra : Fijala
Vist : 871 gange
200 point
Dato : 07-10-07 21:54

Min søn har designet en collage til et museum, bare for sjov. Det er så godt at de nu vil købe rettighederne til layoutet, for at de kan trykke postkort m.m.

Men hvad kan han forlange for noget sådant.

Links m.m

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 21:56

hør deres bud og gang det med 100 (mindst) - hvis det er så godt at de ved de kan tjene på det så er det penge værd - og en god chance for din søn - de kan købe rettigheder men hans navn skal fremgå !

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-07 22:01

Ja men han ved ikke hvad han skal starte med eller hvad det er i nærheden af.
Om det er 100,- eller 10.000

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 22:12

Den er dælme svær - for han vil jo også gerne sælge.
Men jeg ville da også lige høre hvad de vil give.

I skulle næsten finde nogen som laver og sælger tegninger til den slags og så høre hvad de får.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-07 22:36

og é.c det er nemlig lige det vi søger men synes sgu ikke lige vi kan finde noget at søge på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 22:40
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-07 22:52

fin site e.c, men for at opnå medlemskab skal man være uddannet grafisk et eller andet og det er han jo ikke. men den gav nu alligevel lidt viden og evt genoptryk m.m.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 07-10-07 23:49

Spørg dem lige ud hvad de selv havde regnet med det skulle koste. Hvis der er bare en smule forretningsfolk i dem siger de et tal der er en del lavere end hvad de er villige til at give (personligt ville jeg give en pris på ca. 10% af hvad jeg var villig til at give for en ting hvis ikke vedkommende havde nogen fornemmelse for selv hvad det var værd - men det er jo individuelt) men så har i et udgangspunkt at forhandle ud fra.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-07 23:51

Ja det er også den måde vi er kommet frem til. Så nu må vi se.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-10-07 00:24

Prisen skal stå i rimeligt forhold til museets størrelse og art, og så til det arbejde og intellektuelle særpræg han har lagt i kollagen.

Hvis det er et lille lokalt museum og han harbrugt under en dag er ca. 5000 kr rimeligt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-10-07 00:32

Enig med transor, foreslå 5000,- og gå med til alt over 1000,-

Kommentar
Fra : disken

Dato : 08-10-07 00:49

Citat
Hvis det er et lille lokalt museum og han harbrugt under en dag er ca. 5000 kr rimeligt.

Citat
Enig med transor, foreslå 5000,- og gå med til alt over 1000,-

En dags ARBEJDE, har INTET med en PRIS at gøre.
Men HVOR UDBREDT DET = kan spredes.

Få en SKRIFTLIG AFTALE, gennem Advokat
med fordeling af YDERLIGERE videregivelser.

Alt andet er tanke-spind.

TÆNK, hvis det var/ blev en NY Picasso ???

Ikke bare giv tilladelse.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 08-10-07 00:52

Men LÆG det på NETTET, så vi andre kan tage en KOPI.
Før alle andre...
Husk vandmærke.

Vi kan ikke afgøre det, men MÅ være en aftale mellem A + B +- C

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-10-07 06:50

Det er faktisk ikke ret godt betalt den slags - heller ikke for uddannede.
Der skal laves en aftale som gælder et vist antal mangfoldiggørelser, herefter skal der betales nyt honorar.
Eftersom han ikke er proffesionel tror jeg han skal være glad bare for at få sit navn bag på kortet.
Jeg har selv lavet en del af den slags, gratis.
I konkurencer er et gavekort på 4000kr normalt for lignende.

Hvis jeg selv stod i situationen ville jeg tage under en krone for hver mangfoldiggørelse.

Du skriver ikke hvad det er for et museum, hvis det er et lille ejnmuseum fx så kan deres forbrug af postkort måske være 200 og så er 4000kr saftdsusemig en del.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 08-10-07 08:09

Måske er det en kommende Picaaso, det kan man ikke vide. Men det vedrører ikke prisen.

Picasso og andre kendte kunstnerer, måtte også i starten sælge deres vare for små penge.

Man skal ikke forhandle sådan en pris. Hvis de ikke kan/ vil betale det man forlanger, så er eneste måde at beholde selvværet på at foreslå en anden ordning. For eksempel 500 kr om året så længe de har kortet til salg. Eller en pris pr solgt kort.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-10-07 19:44

Tak for jeres indlæg. Det er da dejligt at der er andre der er intereserede i netop et emne som dette.
Det drejer sig Frederiksborg Slot med alle de fantastiske gobeliner og bla. der hvor maleriet af Kronprinsesse Mary hænger. Han har jo en Moster der er kustode der, og der er sammen med hende de har kreeret det eller dem for der er flere. Det er en hel bunke billeder deroppefra der er sammesat i Paint Shop Pro og det ser helt vildt fedt ud. Så var det at souvenir butikken gerne ville sælge et postkort med de motiver på. De var jo lige det de havde manglet i mange år.

Så derfor

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-10-07 08:15

Hvis de ikke selv har taget billederne skal de passe på copyright, det samme med lovligt anvendt program. Bare lige en indskudt bemærkning...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-10-07 17:24

alle billeder er taget med eget kamera og med tilladelser. Så den side ag sagen skulle være i orden.

Museet vil nu komme med et udspil, så må vi se hvad det ender ud i.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-10-07 17:35

Tænk hvis manden der opfandt internettet, havde TÆNKT sig om.

Eller B_Gates, sagde, at det er sikkert BARE en ..døgnflue..?

Ville så bare ØNSKE AT HAN HAVDE.

Men en instition som du nævner, har masser af penge,
og kommer sikkert også til at tjene FEDT på det.

Så ikke nøjes et et ..småligt beløb..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-07 15:58

de venter stadig på et udspil fra Slottet

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 17-11-07 18:57

Tak for svaret transor.

Der er dog ikke kommet en afklaring endnu, så den må i have tilgode.

Tak til alle indlæg