/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Kondens på ydermur
Fra : Gizmo-man
Vist : 1317 gange
100 point
Dato : 07-10-07 16:45

Jeg har lige sat en ny væg i mit hus, men nu er der begyndt at komme kondens på ydermureb mellem isoleringen og ydermur. Hvorfor gør der det?
Ydermuren er af mursten og indervæggen er af Leca-blokke.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-07 16:51

For lidt isolering måske.
Det er jo tegn på at varmen når ud til den kolde mur,
og kondenserer der.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-10-07 16:59

Hej Gizmo-man.
Ja ser du kondens opstår jo typisk på grund af temperaturforskelle -
nu skriver du at "du lige har sat en ny væg i dit hus" - det kommer jo så an på hvor længe siden "lige" det er
men sådan noget murværk skal jo have tid til at tørre rigtigt igennem inden det bliver pakket for meget ind - og især på denne årstid tager det noget tid - måske skulle du have hjulpet lidt med noget ekstra varme (evt. varmekanon) inden du isolerede og lukkede det af - men du må jo have et sted hvor det er åbent, siden du kan konstatere den kondens.
Desuden håber jeg du har sørget for at der er ventilation igennem den udvendige mur - typisk nede ved soklen, således at der sker en udskiftning af den luft du har mellem udvendige mur og isolering.
Hvis det er rigtigt gennemtørt og det er rigtigt isoleret (med ventilation) så vil denne kondens forsvinde når du får det lukket helt indvendigt, da det jo er varmen indefra der skaber den store temperaturforskel ved indersiden af ydermur som giver denne kondens .....
Håber mit svar kunne bringe dig nærmere en løsning ......
Forsat god søndag
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 17:00

Hvordan kan du se på indersiden af en ydermur.

Men for neden af ydermuren bør der være et stykke murpap (tagpap) som skal lede evt. kondens ud under ydermuren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-07 17:17

Man må læse meget før øjnene falder ud.
Det er noget vrøvl at kondens kommer af varme , som kondenserer.

Kondens opstår når luft kommer i lkontakt med en flade hvor temperaturen er under dens dugpunkt.

Med andre ord. Lluften mellem dine to mure har for høj fugtighed, dens dugpunkt er for højt.

Det skyldes uden tvivl at indermuren stadig er i en tørringsproces. Ikke bare det vand, som engang blev rørt i mørtelen, men også det der opstår ved hærdningen af kalken, skal fordampes.

Det bedste, du kan gøre, er at sørge for en god ventilation af murhulrummet til det fri.
Der skal både være lufttilgang og afgang. Og lufttilgangen skal være til det fri.
Det går selvfølgelig ud over varmeforbruget i vinter. Men sådan er det nu med nybyggeri.

Til næste vinter kan du minimere ventillationen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 17:19

Citat
Det er noget vrøvl at kondens kommer af varme , som kondenserer.

Du får sikkert dine skolepenge tilbage

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 18:28

Citat
Mængden af vanddamp som luft kan indeholde, stiger ved stigende temperatur. Derfor vil en luftmasses relative fugtighed falde hvis luftens opvarmes, og tilsvarende stige hvis luften nedkøles. Ved fortsat nedkøling vil den relative luftfugtighed på et tidspunkt nå 100 %, og vanddampen vil begynde at kondensere.

Fra wikipedia.
http://da.wikipedia.org/wiki/Luftfugtighed

Enhver skoledreng på 10 år ved dette.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-10-07 18:34

...... ja - jeg har jo enhver kommentar unødig - det har Teil klaret ..... tak du

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 18:38

Øh benny mand - dit svar har jeg fuld respekt for, det er sagligt
og fyldestgørende, i modsætning til mit.
Du fortjener påængerne i dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 18:46

Citat
For lidt isolering måske.
Det er jo tegn på at varmen når ud til den kolde mur,
og kondenserer der.
Teil's første svar r det rene vrøvl, men de senere henvisninger er jo meget rigtige. Uover transors forklaring er unødvendig indviklet er den rigtig, men han er jo også ingeniør.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 18:57

Citat
Teil's første svar r det rene vrøvl, men de senere henvisninger er jo meget rigtige. Uover transors forklaring er unødvendig indviklet er den rigtig, men han er jo også ingeniør.

Vrøvlet fortsætter kan jeg se.
Skulle en ingeniør automatisk ha ret i sine udtalelser?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 19:08

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 8
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 15

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-07 19:17

Hvorfor blander du relativ fugtighed ind i den sag, Teil.

Hvad enhver skoledreng burde vide , har du vist ikke rigtig fået fat i endnu.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:19

Okay superkloge Teil. Fortæl så lige hvordan VARME kan kondensere. Jeg kan se vi læner os op af en Nobelpris. At Transor væver og vrøvler kan vi sagtens blive enige om. Men indrøm selv lige at den var noget pladder.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:24

Nu gik det sgu galt for dig igen Transor. Relativ fugtighed har skam meget at sige. Sænker du luften temperatur så meget så den relative fugtighed overstiger 100 kan luften simpelthen ikke holde på vandet længere og vandet udkondenseret som frit vand = synlig fugt. Så relative luftfugtigheder er da i allerhøjeste grad interessante i denne sammenhæng, omend nogle absolutte fugtigheder sammenholdt med nogle temperaturer gjorde det lidt nemmere at analysere de eksakte årsager.

Men løsningen er simpel. Ventiler, varme og affugt eventuelt. Så forsvinder det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 19:38

Citat
Okay superkloge Teil. Fortæl så lige hvordan VARME kan kondensere.

Okay superkloge snedig.

Den varme luft kondenserer mod en kold væg, OK?
Det er den varme luft som nedkøles der skaber fugt. OK ?

Tag en kold øl fra køleskabet - skål.
Flasken bliver hurtigt våd.
10.000 kroners spørgsmålet er - hvor kommer kondensen fra ?
Den kolde flaske eller den omgivende luft som er varmere?

Mens du tænker så nyd din øl, jeg henter lige en fra kølen.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:40

Der fik jeg dig din skovl. Forklar mig lige hvor dugpunktet er på luft med et absolut vandindhold på 0 gr pr kg luft, uanset temperatur???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 19:44

Citat
Der fik jeg dig din skovl.

Hvem er skovlen?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:47

Nej vel,,,,

Ergo ævler du.

Kondensering forekommer kun, hvis du har en overfladetemperatur på et emne der er under dugpunktet i den omgivende luft. Ergo er det den omgivende luft's absolutte vandindhold der er bestemmende for om der udkondenseres fugt eller ej. For nemheds skyld regner man og opgiver man almindeligvis den relative luftfugtighed, idet denne er nemmest at håndtere og måle. Men relativ fugtighedsmåling uden en temperatur er værdiløs. I netop denne sammenhæng lader vi absolut tryk være udenfor, OK?

Men lille Teil, hvad er defenitionen på VARM LUFT? Hvem har oplyst dig om vandindholdet? Hvem siger du overholdet kan udkondensere vand fra denne?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 19:51

Citat
Hvem siger du overholdet kan udkondensere vand fra denne?

Det siger hvem ikke. Naturloven bestemmer.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:51

Skovlen er den, som forudsætter, uden at gøre opmærksom på dette. Det er regulær dumhed. At skovlen så samtidig ikke vil erkende at han havde en øbser, er bare sørgeligt. Men dit udsagn om hvorvidt VARM LUFT automatisk udkondendenserer når det møder en kold overflade, er det rene og skinbarlige vrøvl, MED MINDRE du tilføjer nogle værdier på enten relativ fugt eller absolut fugt. At kunne trylle vand ud af tør luft, tror jeg ville give nobelprisen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-07 19:52

Jeg ændrer ikke standpunkt og forlader stedet.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:54

Okay, vi indstiller dig til nobelprisen. Må jeg anbefale dig at læse et IX diagram.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 07-10-07 19:58

..eller eventuelt indse at man KAN tage fejl og andre måske ved lidt mere end een selv. Som jeg skriver havde du jo ret i dine googlerier, min din egen startbemærkning er isoleret set noget vås.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-10-07 20:28

På dette sted vil jeg blot lige nævne, at jeg er totalt ligeglad med pointene - når jeg blander mig i et spørgsmål her på kandu, så prøver jeg efter min egen bedste overbevisning og ud fra de erfaringer livet har givet mig at yde hjælp til spørgeren - dette spørgsmål har desværre for "Gizmo-man" udviklet sig til det rene mundhuggeri om diverse teorier om grunden til at der dannes fugt på den nye mur ....... men Gizmo-man - hvis du sørger for ventilation ved ydermuren - lader det tørre godt - og så sørger for en god isolering og en dampspærre, så vil dit problem med kondens ikke længere være der når du lukker af ind imod rummet ......
Held og lykke med det ....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-10-07 02:39

Som gammel "luftmand" kan jeg kun medgive Bennymanden hans opskrift. Ligeledes har Transor og ikke mindst Snedig fat i det rigtige. Teil våser og vrøvler og vil åbenbart ikke indse at han har skrevet noget vrøvl

Varm + udluft + varm + udluft. Eller få fingre i en affugter, til byggefugten er væk.

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo-man

Dato : 27-10-07 13:36

Tak for svaret Teil.