/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
For meget udbetalte feriepenge
Fra : Hausbaer
Vist : 5357 gange
200 point
Dato : 05-10-07 09:26

Hejsa

Jeg har et spørgsmål.

Min kone har fået udbetalt sine feriepenge 2 gange...hvilket jo er dejligt nok hvis de ikke havde opdaget det.

Vi har modtaget et brev fra dem som gjorde os opmærksom på det og at de gerne vil ha de penge igen.. forståeligt nok.

De har ringet og truet min kone på hendes arbejdsplads at hun skulle betale de penge tilbage, hvilket jeg i sig selv syndes er frækt.

Hun er også blevet ringet op på vores hjemmeadresse og blevet truet med inkasso.

Mit spørgsmål (som er rent teoretisk) går ud på om de kan kræve de penge tilbage. De er jo overført til hendes konto og blevet hævet.

Jeg mener ikke at de kan sende hende til inkasso hvis ikke hun har fået nogle skriftlige rykkere, hvilket hun ikke har fået. Mundtligt holder jo ikke i retten.

Hvad siger i kloge hoveder til det?? Og lad det etiske blive udenfor.. for selvfølgelig skal vi betale de penge tilbage..men hvad siger loven om sådan noget??

Hilsen
Henrik

Nu kommer spørgsmålet

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-10-07 09:45

Hun skal have det skriftligt.... men prøv lige at læse nedenstående

Spørg advokaten

Skal man betale for meget udbetalte feriepenge tilbage?

Min kærste har haft et job i et firma som angivligt har betalt for meget i ferie penge i året 2000-2001.
Nu kræver de at alle deres ansatte skal betale det tilbage. Kan det virklig passe, at de har ret til det ??
Uden at man har mulighed for at få en afdrags metode eller slippe helt ?

Indehaver, Advokat (L) Jesper Andersson, Ret&Råd Hellerup svarer:

Det er reglerne om tilbagesøgning, der finder anvendelse. Her er den klare hovedregel, at man skal tilbagebetale, hvad man har modtaget med urette. Der gælder dog en undtagelse vedrørende ansættelsesforhold, hvis man kan sige, at den der har modtaget beløbet har været i god tro og ikke har kunnet vide, at beløbet blev udbetalt uretmæssigt og har indrettet sig efter det. Der skal dog meget til. Under alle omstændigheder vil man med sikkerhed kunne aftale sig frem til en afdragsordning.

fra ret og råd http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=b393a12e17ff75e5a7c78ca683313dce&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c&art_id=200205221719586125&type=q

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-10-07 10:31

For at det hele skal gå "efter bogen", så skal inkassolovens § 10 være overholdt, d.v.s. at der være sendt en påkravsskrivelse - og det kan godt være den, som hun allerede har fået (afhængig af ordlyden, men det lder næsten sådan).

At det hele vejen igennem lyder uhensigtsmæssigt i et arbejdsgiver/arbejdstager-forhold, er en anden sag.

Du kan læse om inkasso her:

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/Pages/default.aspx

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:27

I er i "ond"! tro og skal se at få tilbagebetalt de penge som din kone uretmæssigt ved en fejl har modtaget.
Alt andet er jo uhæderligt og I vil kun ende med yderligere udgifter.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 05-10-07 11:31

Hej Bjarne

Læs lige her:

Citat:"Hvad siger i kloge hoveder til det?? Og lad det etiske blive udenfor.. for selvfølgelig skal vi betale de penge tilbage..men hvad siger loven om sådan noget??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-07 11:35

Ja, når beløbet ved en fejl er udbetalt to gange, havde din kone sådan set pligt til, uopfordret at gøre opmærksom på fejlen og betale pengene tilbage........på den har måde, at pengene bare er hævet og brugt, det er faktisk at sidestille med bedragei/tyveri, idet hun jo godt var klar over, at beløbet ikke skulle udbetales dobbelt.

De har jo sendt et brev og bedt om at få pengene igen.....og derfor kan de selvfølgelig sende det til inkasso.........og de kan såmænd også anmelde hende for uretsmæssigt at have hævet og uretmæssigt brugt penge som hun ikke havde ret til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:37

Hausbaer, det er faktisk hvad loven foreskriver!

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 05-10-07 11:48

Hej

for nu ikke at stille mig et dårligt lys så har vi jo betalt pengene tilbage, men jeg spurgte fordi jeg var lidt nysgerrig omkring dette.

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-10-07 11:52

Hej alle!

Slå lige koldt vand i blodet - og læs spørgsmålet igen...

Her er jo ikke tale om ikke at ville betale pengene tilbage, men om måden, som sagen behandles på. Eller har jeg misforstået spørgsmålet????

Og hvis mine fine links ikke gav svar nok, så: Ja, de kan sådan set godt tage det til inkasso, når de har skrevet til hende og gjort hende opmærksom på det. Inkasso koster dog altid ekstra, så jeg ville nok stoppe legen inden da.

Den med god/ond tro er nok lidt afhængig af beløbets størrelse, for hvis der tale om et mindre beløb, og man ikke flittigt tjekker hver en bevægelse på kontoen (hvad vi jo er nogle, der ikke gør!), så kan man faktisk godt undgå at opdage, at der er kommet for mange penge...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-10-07 11:54

Se!

Hvad sagde jeg...???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:55

Det fremgå ellers tydeligt, at man godt er klar over fejlen, men håbede på at ingen opdagede det hvilket er det etiske aspekt.
Nej, dobbelt feriepenge er for tydeligt og domstolene accepterer ikke dumhed som undskyldning for at skulle være i "god tro".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:58

Citat
De er jo overført til hendes konto og blevet hævet.

Lidt vildledning da man jo med hævet tror, at de er brugt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-07 12:56

Citat
Min kone har fået udbetalt sine feriepenge 2 gange...hvilket jo er dejligt nok hvis de ikke havde opdaget det.

Vi har modtaget et brev fra dem som gjorde os opmærksom på det og at de gerne vil ha de penge igen.. forståeligt nok.

Hvorfor betalte din kone så ikke pengene tilbage !!!!!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-10-07 13:16

Du har jo fået et brev hvori der står at de skal tilbagebetales. Derefter må man godt overgive sagen til fogedretten. der er ingen krav om et hvis antal rykkerskrivelser eller ligende. Hvis en kunde ikke betaler sin regning kan jeg uden varsel sende vedkommende til fogedretten. Dette gør man dog normalt ikke.

hawaii7