/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lov omkring at samle op + snor
Fra : maler-fidusen
Vist : 1321 gange
50 point
Dato : 04-10-07 18:26

Jeg har lige været ude for en grim oplevelse for et par timer siden. Der bor en dame i byen som har 2 små hunde - hun samler aldrig op efter dem og det har jeg påtalt nogle gange da de sætter sig midt på fortorvet..
Idag var jeg ude med mine 3 unger i parken hvor vi bor og der står på et skilt af hundene skal være i snor- men hun slippede dem løs - den ene hoppede op at min søn på 2 år og løb rundt om ham --- jeg blev vred og (overveje da at give dem et spark men forholdt mig sober og) sagde så "du skal ha dine hunde i snor det står på skilte for enden af parken" hvortil hun svarede "hold din kæft din lede so, du blander dig altid!" og hun gik så videre igennem parken - jeg gik så den anden vej igennem parken og op til et andet grønt område---- på vej hjem fra dette områd stopper en bil op og manden ruller vinduet ned (det viser sig så at være hendes mand) han hidser sig op og siger at jeg forføler hans kone, har truet hende etc. og siger til mig "jeg ved hvor du bor -- jeg slår dig fand'me ihjel" !!! jeg argumenterer så og siger hvad fanden han har gang i - jeg forføler ikke nogen og er i parken med mine unger hver dag! at hans kone aldrig samler op efter dem og at den ene hund var hoppet op af min søn osv.. men neihh det troede han ikke på for hans hunde er bange for børn og desuden er der kommet en ny lov som siger at man ikke behøver holde sine hunde i snor mere bla. bla. bla. og at der ikke er regler omkring at samle op efter sine hunde...
jeg sagde bare til ham at han skulle fandme ikke true mig så ville jeg politi anmelde ham og at jeg siger til alle hvis hunde sidder og skider foran vores huse hvorfor pokker de ikke samler op for det er noget svineri...
mine unger står stortudende ved siden af imens,..... ja sådan en idiot.

Er der ikke længere en lov omkring snor og at samle op...

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-10-07 18:43

det er korrekt nok at der er faldet linier ud af loven så den siger har du fuld kontrol over din hund kan du godt lade den gå løs, dog skal der i mere befolket områder tages et vist hensyn og de store hunde og kamp hunde skal føres i snor og de værste skal også være påført mundkurv. ellers kan de fjernes af ordensmagten, men det får man vist ikke så meget ud af for de har ikke tid til at tage sig af det.
Det er noget møj at der ikke er bedre regler som alle kan hitte ud af.
fra nu og frem til 1. april kan hunde gå løse med mindre andet er bestemt for området.
ordlyd fuld kontrol eller snor på.
Og hvor mange har fuld kontrol nok kun 10% af hundejere.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-10-07 18:52

Ligemeget om du har loven på din side, vil de sikkert altid opføre sig sådan.
Når hun overfuser dig efter at hendes hund har sprunget op ad dit barn må det være skyld og skam hun får ud. Nogen går så videre får at få renset systemet ud, det har hun gjort ved at få manden med. Hun lever garanteret ikke noget godt liv!
Manden er ret umoden, har ikke fattet ret meget i livet.

Du gør ondt værre ved at råbe igen. Bla bliver dine børn utrygge.

Ja der er ingen tvivl om du har ret i situationen. Sparker du hunden en anden gang, politianmelder de nok dig for dyremishandling...

Bedste råd herfra. Hav en rulle hundeposer på dig og fjern problemerne selv hvor dine børn færdes og lær dem i øvrigt at reagere mest hensigtsmæssigt når en hund stikker efter dem.

I modsat fald, melder du dem til politiet, klager til komunen for manglende oprydning efter hunde, og bruger dit liv på vrede og mistillid til andre mennesker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 18:57

Du skal da give disse dejlige hunde lidt godbidder....................dyppet i amk. olie.
Olien viker nok først når de er kommet hjem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 19:06

Der er lokale politivedtægter rundt omkring i landet, der forbyder at man går med hunde uden snor... Jeg skal finde et link til dig, hvor de er beskrevet specifikt.

Under alle omstændigheder er der ikke fuld kontrol over de små kræ og så skal de holdes i snor.

At gøre hundene skade fordi ejerne er idioter synes jeg ikke er et brugbart forslag

Vaxen - der vender tilbage om et sekund

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 19:06
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-07 19:07

Vi har flere politibetjente i nabolaget, engang beklagede jeg mig over alle de løse hunde, der altid kommer rendende når jeg er ude at gå tur, - retfærdigtvis må jeg lige tilføje, at de fleste hunde er ok, men der er altså også nogle der tror min lille hund er et selvoptrukket pivedyr -, nå men
betjentens svar var

Hav altid en jernstang på dig, eller et boldtbrædt, og knald hunden en hvis den hopper op eller angriber, selv politiet er møj hamrende trætte af de løse ukontrollerede hunde

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 60 point
Dato : 04-10-07 19:09

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

kilde

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2050
læs selv resten her.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-07 19:10

Hundeejere der ikke følger reglerne er underligt nok nogen af dem der tager det allermest ilde op, hvis man påtaler, at de ikke følger reglerne for at færdes i det offentlige rum med deres møgkøtere.

For et stykke tid siden blev en eller anden møgkælling pissesur på mig .....fordi jeg påtalte det urimelige i, at hendes beskidte (på skovtur) golden retriever, som heller ikke trods skiltepåbud blev holdt i snor, foretog et lydløst bagholdsangreb og med et veltilrettelagt spring, hoppede op og landede i nakken på mig, så jeg væltede omkuld, mens jeg sad på hug og var ved at tage billeder.

Selvfølgelig skal hunden i snor såfremt det er i et område hvor der er skiltning der påbyder det.
Lokale påbud af den slags påbud er i orden, og gælder altid, selv om loven siger, at man på visse offentlige steder (gader og veje) må gå med hunden uden snor.......men for at man må det, kræver det, at man ALTID og i ligegyldigt hvilken situation har 100 % kontrol over hunden....og dem der påstår de har det, vil jeg tillade mig at kalde fulde af løgn

Alle andre steder SKAL hunden være i snor jvf. naturbeskyttelsesloven, medmindre det med skiltning er angivet, at det er "hundeområde" hvor dyrene må løbe frit.

Hvis du ved hvem de to, der lyder ret psykopatagtige er, så meld dem......om ikke andet så for grove trusler......det ville jeg gøre såfremt det var mig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 19:21

Det var nu også mere gulvtæppe der hjemme jeg angreb.
Men ja - det skal da ikke gå ud over hunden at den er i følgeskab med dumme mennesker.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 19:23

Amerikansk olie på gulvtæppet kunne jeg også unde de mennesker der - specielt godt blandet med hundeefterladenskaber...

Men hvis det kunne gøres uden at vende hundenes små mavser, så ville jeg være helt glad for den ordning

Vaxen....

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-10-07 19:40
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-07 19:43

Enig. Meld dem.

Samtidig må jeg sige, at jeg er en af dem, der udnytter loven:
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Jeg påstår, at Silke er under "fuldt herredømme". --Der står faktisk ikke engang "fuld kontrol".

Og jeg bliver heller ikke uvenner med nogen. For hvis der kommer løbere, cyklister, ridende, ulovlige knallerter eller andre underlige mennesker uden hund, så har Silke lært, at hun skal stå helt stille til de er kommet forbi. Det gør hun helt automatisk nu. Og det får faktisk folk til at smile venligt til hende. Og mig.

Og hun går selvfølgelig ikke hen til en hund i snor. Faktisk er der hundefolk, der bliver fornærmede fordi hun ikke vil "lege med" deres lille vovse i snor... Men det har hun jo fra starten lært, at hun ikke må. Og selv om jeg giver lov, så gider hun ikke rigtig de der snorede hunde.

Men da hun var ung KUNNE det ske, at hun stak af for at "hilse på" en eller anden som ikke var så vildt interesseret i hende. Og jeg sørgede hver gang for at få fat i hende hurtigst muligt og så undskyldte jeg vores brøde og gik videre. Der er ikke meget andet at gøre.

En hund kan ikke lære at gå løs uden at gå løs. Men det kræver rigtig meget forudseendhed at føreren at oplære en ung hund til at færdes løs.
Og NÅR der opstår konflikter, så synes jeg at man bør undskylde og undlade diskussion. Også af hensyn til hunden, som jo oftest er ung og påvirkelig og heller ikke har godt at konfrontationen.

--Dog hvis Silke går lige så stille og snuser og græsser adskillige meter væk fra stien og en løber kommer rendende forbi med et surt opstød om at hun skal være i snor, ja, så får han/hun lige et møgfald tilbage. Det er noget andet!

Hvis du gentagne gange oplever at blive generet af bestemte hunde, så ER det en god ide at anmelde dem. Ikke fordi politiet gør så meget ud af det, men hvis du ved hvor hunden bor, så KAN det resultere i en advarsel, i det mindste.
Hverken hundeløse mennesker --eller ansvarlige hundeejere- kan være tjent med at nogle hundeejere lader deres uopdragne kræ genere os andre.

Truslerne skal du have vidner til. Så kan de resultere i alvorligere henvendelser fra politiet.

Lorte er brandirriterende. Selvfølgelig skal man samle op. Men mange gør det ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 19:59

Min hund gik selv på "plads" når der kom børn/voksne/andre hunde.
Hvis nogen så betænkelige ud kom den straks i snor.
Alt foregik med logrende hale.
Den lavede hjemme i haven et bestemt sted, og tissede kun ude.
Hun var en blanding af en cocker spaniel og en Irsk setter.
Den spiste kun de tørre leverpostejsafslikkede rugbrød når katten kom spankulerende ind.

Nåe ja lidt sidespring - men jeg kom altså lige til at mindes min kære hund.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 04-10-07 20:28

Jeg er dybt rystet mest over at manden kommer kørende i sin bil og truer mig -- vi taler om et par i 50'erne (tror jeg)....
Jeg er bare træt af at alle har forsøgt at appelerer til deres fornuft i snart 3 år--- og de samler stadig ikke op. Jeg har ikke sagt noget lææængee... men da hundene gik løs hvor der står at de skal være i snor og den hopper op af min 2 årige søn bliver jeg sur - men talte pænt.... og fik bare et svar om at at jeg skulle holde kæft lede so mv mv mv....

Nu sidder jeg her og tænker --- var hans "døds tusler" alvorlig (for de ved jo godt hvor jeg bor) eller var den ikke -- og hvis jeg melder dem til politiet, som jeg med det samme overvejede og også sagde til ham for at true mig flere gange .... ja hvad kan de så finde på?
Det var en far med en lille pige som stoppede og kiggede (holdt øje tror jeg) men jeg talte desværre ikke med ham bagefter - gik bare hjem ... var ca. 15 m. fra mit hus..... er sååå gal og træt af alle de halv psyko's der findes...

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 04-10-07 21:38

OK - meget skrigen og råben - men meget lidt uld - kan man vel kalde alle svarene

Sandheden er: Problemet har altid været der og vil altid blive der - så lev med det og lad være med at blive irriteret - det går KUN ud over dig selv - fordi det er IKKE et hundeproblem - MEN et menneskeproblem - og så længe der er mennesker SÅÅÅÅÅ!!!!!!

Ingen kan løse dette problem - selvom mange hundeejere rydder FLOT efter sig - så den ene procent der sviner ødelægger generelt løsningen af problemet - DESVÆRRE!

Per
Har ikke hund - men syntes godt om dem

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-10-07 07:54

Nå men var der ingen der kunne finde den lov om at samle op? man kan jo få den bøde for det, det ved jeg fordi jeg var i mødregruppe med en politibetjent som var efter sine naboer med det samme problem....
og hvor kan jeg læse om den nye lov om at hunde måtte gå fri nu ?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-10-07 08:37

maler-fidusen, to ting..
Der findes ikke en lov om at samle op, men der findes måske nogle påbud om det i de lokale politivedtægter.

Den anden ting - der er ikke lavet nogen ny lov, der er bare faldet et par linjer ud af den gamle...

Det står allerede i tråden

Vaxen

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-10-07 08:47

hmmm ved bare at det er lovpligtigt at samle op efter sin hund og man kan få udstedt en bøde hvis man ikke gør det- men måske skulle jeg forsøge at ringe til hende jeg var i mødregruppe med - hun var jo politibetjent og det var hende der oplyste mig om det og et prg. som jeg ikke kan huske.
I det link der er anført står der intet om min kommune....
grrr bliver så vred

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 05-10-07 08:50

Tja... og manden har jo nærmest truet dig på livet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-10-07 09:38

Prøv at læs på det link, jeg har sat ind tidligere med de lokale politivedtægter.
Det kan være, der står noget for dit område der angående at samle op.

Det står ikke i hundeloven.

Vaxen

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-10-07 10:28

neihh det er sandt loven er blevet ændret i juni 2005 ---- tidl. kunne der udstedes bøde men det har lene så besluttet sig for skulle afskaffes... det var da dejligt ..

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 05-10-07 10:59

Tak for svaret bevi54. du får en masse stjerne af mig for at bruge tiden ..... fandt selv ud af at loven blev ændret juni 2005 og derfor er det ikke længere lovpligtigt at samle op efter sin hund---- klamt!

Kommentar
Fra : sisi4

Dato : 08-11-07 22:07

hej
jeg har selv hund og går løs med ham både hvor det er tilladt og hvor det ikke er tilladt. Jeg bor i København og der er næsten ingen fritløbsområder tilbage men kun nogle usle små løbegårde. Men selv på steder hvor det er tilladt at have løs hund skal jeg ofte høre på brok fra andre mennesker selv om min hund aldrig går hen til andre mennesker, ikke opfører sig bidsk eller faretruende hverken over for dyr eller mennesker.Dette er utrolig irreterende. Jeg ville aldrig slippe min hund løs hvis han var farlig eller ikke var under det i kalder fuldt herredømme, og det med at man ikke kan stole 100% på hunde tjaee det er da rigtigt nok men det kan man jo heller ikke på mennesker og de får da lov at rende frit rundt og mennesket ja det er uden tvivl verdens farligeste "dyr" bare tjek tv avisen eller ekstra bladet

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 08-11-07 22:54

Som tidligere - sådan er det og sådan bliver det pga en lille flok hundeejere som dummer sig - og sætter 100 tusindvis af gode hundefolk i dårligt lys.

Du kunne få det bedre med dig selv og børnene - hvis du accepterede livet på godt og ondt og lærte ungerne livets vilkår og lærte dem om hunde og dyr - i stedet for en hysterisk opvisning overfor de små kære børn. Love og paragrafer skal følges - men alle ved de ikke bliver det - derfor findes fængsler bøder og andet. Desværre - men vær realistisk.

Ved du med dit sind gerne ville fjere og ikke give mig stjerner for mine indlæg - men ingen kunne finde svaret på dit spørgsmål - det findes ikke direkte - så for mig giv karakter som du vil hvis du får det bedre af det

Per