/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden fælder-og den må gerne tage på i ~
Fra : philippa
Vist : 1945 gange
50 point
Dato : 04-02-03 12:40

Jeg har en Rottweiler han på 1 1/2 år som fælder,jeg ved godt at det er normalt nu på denne årstid,men derfor kunne det være dejligt hvis der var en eller ander der havde et godt råd mod det
Han vejer også kun 38 kg. og jeg ville gerne have at han kom sig noget.Han er ikke så stor i sig selv,så det skal selvfølgeligt heller ikke være for meget. Jeg har hørt noget om at Molkosan(ostevalle) skulle kunne hjælpe,og er også begyndt at give ham det(1 tske. fuld om dagen)
Er der nogen der ved om det er rigtigt,at det skulle hjælpe hvis en hund er lidt for tynd og så også kan fortælle mig hvad den rigtige dosering er?
Jeg giver ham også 1 sp.skefuld koldtpresset olivenolie i maden hver dag for pelsens skyld.
Han har heller aldrig været den store spiser ligemeget hvad jeg har servereyt for ham(jeg har nok været for eftregivende og så serveret ham noget andet) Er der noget der kan give hunden mere appetit?
På forhånd tak for dit svar

Mvh. Philippa

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-02-03 13:16

Hej Philippa
Et godt råd mod fælding og en rigtig flot pels.
Gå ned til din slagter,og køb noget Kalun (komave)
Du kan købe det rent,eller også købe noget der er blandet med oksekød.
Men lige en lille advarsel
Det lugter af pommern til
Så hvis du vil undgå at have lugten indendørs,så giv hunden det udendørs(hvis du har muligheden derfor)
prøv at give ham det et stykke tid,og du vil straks se,at pelsen bliver flot,og at den ikke vil fælde så meget,og han vil også tage på af det.
MVH og held og lykke med det
Brian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-03 17:51

Hej, Philippa. Jeg har selv en hund, der er småtspisende, så jeg kender problemet. Selv når jeg forsøger at lave rigtig lækker mad til hende, så kan hun finde på at rynke på næsen af det. Hun er MEGET slank og fælder også noget i øjeblikket.
Jeg køber tørfoder hos dyrlægen beregnet til aktive hunde. Det har et højt kalorieindhold og samtidig er jeg så sikker på, at hun får de mikronæringsstoffer, hun skal have. Dyrlægen har også noget superolie, som er godt for pelsen, det hedder VIACUTAN. Nå, men tørfoderet bliver lokket i vovsen med leverpostej og ris og hvad jeg har i huset af kød. Hvis hun spiser for meget, så brækker hun det simpelthen op igen, eller hun går helt fra foderet i flere dage.
Og så bliver hun børstet grundigt, mod og med hårene hver eneste dag. Så selv om hun fælder lige nu, så er hun skinnende blank.

-Hvis ellers dyrlægen siger, at din hund er sund og rask, så skal du bare være glad for, at han ikke hører til dem, der får "livsstilssygdomme".
Desuden er han jo meget ung endnu, så han vil nok blive lidt bredere og tungere med alderen.

Accepteret svar
Fra : jytteras

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-03 22:12

Kære Philippa

Jeg har lige som dig haft problemer med at min unge hanhund - labrador - ikke ville tage rigtig på uanset hvad jeg fodrede med og ligesom din hund, så fældede han også en hel del.

Jeg har haft stort held med at bruge molkosan, ligesom du er begyndt på - men jeg giver dog 1 spsk. dagligt ................... det har haft en utrolig gavnlig effekt på ham, han bliver nok aldrig en laskefed labrador og gudskelov for det, men nu LIGNER han en hanhund og hans pels er blevet rigtig flot med kun de normale fældningsperioder.

Iøvrigt kan jeg meget anbefale dig en trimmekam fra Kathe Winther, den hedder
MARS 99 M 324

Den ligner absolut ikke noget effektivt værktøj og er ikke helt billig, men jeg har haft min i 10 år og reder kun mine hunde når de er fældning. Dette gør jeg så udendørs, da selv en labrador faktisk kan fælde så meget at man kan fylde en lille skraldepose med det der reddes af den .................. de fleste af mine hvalpekøbere har været ude og investere i en sådan kam, da det er utrolig rart at lægge al underulden og den døde pels udenfor og ikke inde i boligen.

Ang. hans appetit, så er hunde jo lige så forskellige som vi mennesker, at nogen spiser meget og andre lidt - jeg har nok igennem årene haft 10 labrador, og de er jo kendt for at være madglade, men nogen af dem har så absolut været meget småtspisende .......... så accepter ham som han er og giv ham evt. kallun, som du fik som forslag en gang om ugen - det vil han nok elske dig for.

;-D
hilsen Jytte

Kommentar
Fra : philippa

Dato : 05-02-03 10:57

Hej igen og tak for de svar der foreløbligt er kommet
Jytte...den trimmekam du snakker om,hvor kan den købes?
---- og det kallun,skal det være råt eller kogt?---- skal han så bare have lov til at spise så meget af det han kan,eller???

Hilsen philippa

Ps. er det iorden at Molkosan som du har haft held med Jytte,kommes i mælk? (han elsker mælk)

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 06-02-03 00:48

Hej philippa

trimmekammen kan du købe igennem velassoterede dyrehandler ........... og ellers mener jeg at Kathe Winther vist endda har en hjemmeside - der er altid annonce om disse pelsplejeprodukter i Dansk Kennel Klubs blad Hunden, som du kan se på biblioteket eller hos dyrlægen.

De fleste giver kallun råt, da det ikke er særlig rart at have duften af det i køkkenet og hunden elsker det.
Da din knægt ikke er storspisende, så er der vel grænser for hvor meget han gider æde - men jeg ville nu nok give en portion, der svarede til en velvoksen hakkebøf.

Ang. molkosanen, så giver jeg mine hunde det direkte i tørfoderet ............ og de spiser med største velbehag .......... kommer pludselig til at tænke på at vi har undret os over at de er begyndt at ville stjæle fra hinandens skåle (vi har jo 5 hunde) gad vist om denne ekstra ædelyst skyldes molkosanen - pudsigt det skal jeg da prøve at tænke over.

Men jeg håber du finder den trimmekam ................... den er simpelthen supergod til vore kortpelsede hunde og den ta´r ikke andet end den døde pels, så man kan ikke rive hårene af en hund med fin pels.

med hundehilsen fra Jytte

Kommentar
Fra : philippa

Dato : 06-02-03 08:05

Tak skal du ha´jytte... Nu kan det jo lige pludseligt være at jeg går hen at får en hund der bliver overvægtig
Jeg glæder mig til at prøve den kam

Vov vov Philippa

Godkendelse af svar
Fra : philippa

Dato : 06-02-03 08:05

Tak for svaret jytteras.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-03 17:55

-Har købt molkosan i dag, -det smager rædselsfuldt, og jeg troede aldrig, at jeg ville få en hel spiseskefuld i min kræsne unge dame. Men hun syntes, det var okay blandet i maden. Hun havde nu også sprunget et par måltider over, så hun var jo nok lidt sulten efterhånden. -Trimmekammen kikker jeg på næste gang, jeg kommer forbi dyreforretningen. Måske kan den også bruges til min -ikke særlig langhårede - goldenpige. Eller måske har de en anden model, der passer hende bedre. Tak for rådene til Jytte. Og held og lykke med rottweiler-vapsen til Philippa.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 07-02-03 11:31

kære Birgitta

Nej molkosan smager ikke specielt godt, men evt. kan du blande en smule juice eller saft i glasset til dig selv .................. ellers vænner man sig til smagen.

Ang. trimmekammen købte jeg den oprindelig til min retriverblanding, der mest af alt lignede en flatcoat og som da hun blev steriliseret og gammel fik en temmelig besværlig pels ................. fandt så ud af at den også var mere end velegnet til de glathårede racer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-03 16:38

Adr.. jeg bliver næppe afhængig af molkosan til mig selv. Jeg skulle bare lige smage... Når bare Silke kan få det ned, så er det godtnok. Hun har fået det i 4 måltider nu, hvoraf hun næppe ville have spist mere end de 2 i "gamle dage". OG hun spiser HELT op og slikker skålen grundigt. Jeg er lige ved at tro på, at hun kan lide mad nu. Jeg er spændt på at se, hvad det kommer til at betyde for pelsen, som er smuk, rød og blank, men ikke særlig tyk og hun fælder lidt hele tiden... Jeg håber, at få fat i en kam i morgen. Tak for gode råd.