/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
malede mursten???
Fra : Bertlov
Vist : 2511 gange
100 point
Dato : 03-10-07 18:36

Hej..
Noget familie kigger på hus.

Fandt et de var rimeligt interesseret i,
det kan ellers være svært at få ønsker og økonomi til at gå op i en højere enhed.
Men......
Alt udvendigt murværk (oprindeligt gule sten) var malet hvidt,
og var begyndt at skalle af nogle steder.
Kan man fjerne det maling rimeligt nemt, eller??
Det er alt andet end kønt som det ser ud nu..
Der er jo den "alvorlige" løsning, med sandblæsning og pudsning af det hele,
men er det eneste løsning?

Kan erindre noget om at smøre tapetklister på i et tykt lag og derefter dække med plastfolie, men er det kun lofter og vægge (indvendigt) man kan gøre det ved?

Og ja, jeg er fuldstændig klar over at man "bare" kan rense af og male igen..
Men det synes de fremtidige husejere ikke er pænt!
Håber på hjælp..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-07 18:50

Sandblæsning er nok kønnest da alt får samme overflade.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-10-07 18:55

hvis du skal ud i det med at tage maling af på den måde, er det brun sæbe der skal bruges. men det er en meget stor omgang. hvis malingen skaller af, er det mest sansynligt at det skyldes indefra kommende fugt. hvis malingen der er brugt udvendig så er en form for plasticmaling. bliver fugten lukket inde i muren og så falder malingen af. eneste løsning er, at få al malingen af og så male med en type maling som murværket kan ånde igennem. der findes en del af den slags produkter på markedet og de er ikke voldsomt dyre. det dyreste bliver nok at få malingen af og det kan meget vel være nødvendigt med en sandblæsning. der er jo ikke meget ved at få det gjort så det ikke er i orden. det bliver det bare dyrere af i sidste ende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-07 19:11

Mursten er døde og ånder ikke.
Jeg ved godt at mange siger sådan, men det er noget vrøvl.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-07 19:19

Vi har malet vores murstensvæg med Cempexo, og det er noget der holder

HVordan du får plasticmalingen af, kan jeg desværre ikke hjælpe med

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 03-10-07 19:48

hej
sandblæs det -så bliver det OK. Bo.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-10-07 07:56

Godtnok mener nogen det ser smart ud at pudse et murstens hus op, men som udgangspunkt skal i nok lige have i mente at der med største sandsynlighed er en grund til det er blevet malet over. Der har formodentlig været store sætningsrevner, løse fuger mm. som har fået tidligere ejere til at foretage den store ændring.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-07 11:26

Eller bare den nye trend med at male løs, uden at få vurderet om det bliver pænt.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 04-10-07 22:28

Altså tak for gode idéer indtil nu..
Det med cepexo vidste vi også godt..
men vores kære familie kan ikke lide malede sten..
Og det resultat vi så var heller ikke godt!
Men det der med at fugten skulle komme indefra?? kan jeg ikke helt forstå..
De evt. løse fuger afhjælpes ikke ved at male dem over, og sætningsrevner skal da også repareres.
Og hvis det så lige var malet i forbindelse med salget så kunne jeg måske forstå det, men det er længe siden.
Huset har ikke været handlet eller sat til salg i 20 år eller mere.....
Men altså.. flere gode bud modtages gerne..

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 04-10-07 22:30

øh..
cempexo!!

(Kan for det meste godt stave!!)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 22:37

Det bør renses af....................sandblæsning giver den mest ensartede overflade.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 04-10-07 23:01

e.c.
Når man sandblæser ydermure er man så ikke tvunget til at behandle dem bagefter?
Evt. pudsning eller vandskuring??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-07 10:53

Øh det ved jeg ikke.............. men de huse/ejendomme jeg har set blive sandblæst ser flotte ud.
Kig lige her:
http://tagrens.dk/side_facade.htm

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 05-10-07 21:05

Citat
"Men det der med at fugten skulle komme indefra?? kan jeg ikke helt forstå.. "

Når mennesker opholder sig i et rum afgiver de via udånding, sved mm. masser af fugt til luften. derudover afgiver vi via tøjvask, madlavning mm. ligeledes masser af fugt (det er derfor du får fugt på indersiden af dine vinduer hvis du ikke lufter ud. indersiden af husets ydervægge står derfor ofte i en luftfugtighed der er højere end den ydendørs. Fugten (i form af fugtig luft) vil derfor stille og roligt vandre gennem murværket og ud af huset.

Hvis husets murværk så på ydersiden er malet med en maling der spærer for fugen vil fugtvandringen populært sagt skubbe malingslaget løs fra murværket på sin vej ud i det fri.

Det er derfor man skal vælge en difusionsåben maling, som fugten kan komme igennem (det er det man kalder at huset kan ånde).

Problemet er især stort hvis det er et ældre hus uden dampspærer på indersiden der er malet med plastmaling.

Vær dog opmærkso på at alle de diffusionsåben "mirakkel" produkter måske nok er diffusionsåbne når de males på i et lag, men når huset om mange år er malet med mange lag er de mikroskopiske huller der sikrer difusionen lukket af de efterfølgende lag, og problemet vil opstå igen. det optimale for at opnå et sundt murværk er derfor en pudsning med en kalkmørtel der sikrer permanent "åndbarhed" på huset, men dette kræver også mere vedligeholdelse.

Godkendelse af svar
Fra : Bertlov

Dato : 09-10-07 22:41

Tak for svaret e.c.
Det var lige sådan vi følte da vi så huset!
Men nu har vi da fået kigget på hvad der evt. kan gøres..