/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Rastløs hest
Fra : jes-a
Vist : 2055 gange
50 point
Dato : 02-10-07 18:58

Hej

Hvad kan årsagen være, når en hest på fire år ikke sover om natten, men står og banker på bokslågen hele natten samt styrter rundt på fylden af og til, for så at være træt hen på dagen. Den jagter og napper andre heste, så den må gå for sig selv.

Den får lidt havre, men ikke ret meget, og ellers bare lidt roepiller og ensilage og halm til natten.
Den er på græs i alle de lyse timer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-07 19:10

Dyrlægen næste

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-07 19:16

hvad med at give den lidt opmærksomhed. det er det eneste den vil.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-07 19:18

Den får vel ikke alt for meget frisk græs...............det er der meget af for tiden.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 02-10-07 19:18

Har hørt at de der dyrehealere kan lidt af hvert, så måske skulle du prøve en hestehvisker.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 02-10-07 19:29

Dyrlægen mener ikke der er noget galt. I hvert fald ikke sidst han var der.

Det med græs kan da godt være. Der er en masse frodigt græs på folden med alt muligt urter. Det er noget græs specielt til heste. Men fik ellers at vide, at græsset ikke er så næringsrigt mere og derfor suplleres med lidt havre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-07 19:34

Ja - men jeg har hørt min sviger datter snakke om alt for meget saftigt græs...........men aner ellers ikke noget om det.
Det kunne jo være den ikke befinder sig godt.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-10-07 19:35

HEJ
JEG HAR ALDRIG HØRT NOGEN GIVE DERES HESTE ENSILAGE,
ER DET IKKE FOR KALVE OG GRISE ??

HAR DU PRØVET AT REGNE FODERENHEDER UD,
FOR AT SE, OM DIN HEST FÅR DET DEN SKAL HAVE??

DIN HEST SKAL HAVE 1 FE FOR HVER 100 KG DEN VEJER, SAMT CA. 1 FE FOR HVER TIME DEN ARBEJDER, ALT EFTER OM DET ER HÅRD RIDNING ELLER HYGGERIDNING.

MÅSKE ER DER ALT FOR MANGE FODERENHEDER I ENSILAGEN ??
MÅSKE KAN DEN SLET IKKE TÅLE DET??

I ROEPILLER ER DER SÅ TIL GENGÆLD IKKE RET MANGE FODERENHEDER.

HVAD MED AT GIVE DIN HEST NOGET GODT ENGHØ, ENTEN WRAPPET ELLER TØRT, SOM DEN HAN STÅ OG FALDE TIL RO MED OM NATTEN, HESTE SPISER NORMALT 18 TIMER I DØGNET.

DET HALM DU BRUGER, SOM HESTEN SKAL SPISE, SKAL HELST VÆRE VÅRBYG, DET ER I ALLE TILFÆLDE DET, DE FLESTE HESTE ER MEST GLADE FOR.

ER DET FORDI I HAR ANDRE DYR HVOR DIN HEST STÅR, AT DU FODRE DEN MED DET DU GØR ??

MVH AG 112

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 02-10-07 20:48

Jeg tog fejl. Der fodres med wrap og ikke ensilage.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-07 21:52

Flotte bogstaver AG112

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 04-10-07 15:00

Det lyder som en sølle kost. De penge, du ofrer på godt foder, sparer du på dyrlæge

Nu aner jeg jo ikke, om vi taler om en shetlænder elelr en shire, men
Cirka

1/3 balle (de gammeldags små) frisk, støvfrit hø morgen og aften

1/3 spand gulerødder

må der til !

På denne tid må du også ofre foderpiller eller selv lave blanding m melasse, korn, klid osv osv, det kan du læse bøger om.

Har den maveondt, kan du prøve at putte klid i en spand (ca 1/4 op) kogende vand i. Når temperaturen er fin, altså lidt koldere end dit håndled, fordrer du.
Det mix har reddet mange hestemaver !

Du skriver intet om køn ? Er han hoppegal ?

Hvor meget rør du ham ?

Venlig hilsen

Scarlet

Kommentar
Fra : Tøzen

Dato : 19-10-07 09:07

heey !!

Tja .. det vil nok bare have opmærksomhed..
Men alligevel er det noget der ikk er helt rigtigt ..

den er kun 4år.. stadigvæk en ung hest ..
Så nok ikk for meget græs.. og wrap self skal den have noget ..

Men måske kan det holde hesten lidt nede .. om natten ..
Eller den skal nok bare have masser motion .. så den er træt når den kommer ind..
det var jeg tror ..

M.v.h sabina

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 28-10-07 09:48

Der er altid mange gode ideer når det drejer sig om foder.

Prøv at ringe til en foderkonsulent de ved som regel hvad de snakker om.

Vi har selv heste og bruger Hippolyt og jeg ved de har flere foderkonsulenter og ihvertfald en dyrlæge tilknyttet.

Når vi har spørgsmål ringer vi til Jørn Laursen han har altid et svar, han har jo også haft travheste i rigtig mange så han burde vide hvad han snakker om.

Det kan godt være det det lyder som reklame for hippolyt, men det er der vi har fået den bedste service.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 28-10-07 12:39

Gad vist om jes-a overhovedet læser vores svar ?
Med to ubesvarede, 16 besvarede og 0 godkendte er der måske ikke længere tegn på liv ?

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 28-10-07 13:31

Næ, jeg venter bare på det rigtige svar.

Dyrlægen siger den jagter de andre fordi den muligvis har ondt, men den er blevet behandlet og har været igang med et træningsprogram. Efter behandling ser den ud til at kunne tolerere de andre for det meste. Men den banker stadig om natten og er meget frisk når den skal ud om morgenen.

Hestens foder bestemmes af en med forstand på fodring.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 28-10-07 14:29

Pyha, det er et langt forløb for jer begge to.
Har du overvejet at accelerere det med Bachs blomstermedicin ?
Det lyder som hokus-pokus, men fidner du det rette remedie - læs den bitte-lille bog om det (bibliotek/helsekost /boghandel) og oplev mirakler !
Venlig hilsen
Scarlet

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 28-10-07 16:06

Hmmm forstand på foder.

Hvor er vitaminer og mineralerne så henne?????

De kan få de særeste symptomer når de er i underskud.

Ring da til en foderkonsulent, det er sgu da gratis.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 28-10-07 19:00

Viste ikke det var gratis, men den har også været på mineraler, men nu er det stoppet.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-07 18:56

Tror den eneste løsning er at prøve løsdrift.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 28-12-07 20:21

har hørt at heste der virker nervøse / urolige kan mangle magnesiun og at det kan afhjælpes med en banan dagligt
giv den evt også en slikkesten med vitaminer mineraler OG SELEN, mangler din hest selen kan den få meget ondt i benet ( strålen ). det er min i dyrlæge behandling for lige nu.