/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Rydning af ungdomsbolig
Fra : Reminik
Vist : 546 gange
20 point
Dato : 02-10-07 13:04

Efter tre ugers ferie kom min datter hjem og fandt at hendes ting var ryddet ud af ungdomsboligen, og der boede en anden.

Hun havde undladt at udfylde et spørgeskema angående berettigelse til boligen. Huslejen var betalt.
Boligforeningen havde sendt de korrekte opsigelser, men dem havde hun ikke reageret på.

Mit spørgsmål i den forbindelse er:

Har boligforeningen ret til bare at gå ind og flytte hendes ting ud?

Hvad er proceduren ved rømning af en ungdomsbolig?

Hvad siger loven?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-10-07 13:17

Jeg tror i højere grad du skal kigge på hendes lejekontrakt. Såvidt jeg husker så skriver man under på noget ligende som at lejemålet ophæves automatisk med den og den frist når man ikke er i uddannelse mere således at man både kan ryge ud fra kollegier og ungdoms boliger uden at sagen behøver at komme i retten. På samme måde som et tidsbegrænset lejemål.

Men læs hendes lejekontrakt igennem.

VH

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 02-10-07 13:41

tak for svaret.

Lejemålet er ophævet, men kan det virkelig være rigtigt, at varmenmesteren bare uden videre kan lukke flyttefirmaet ind?

Det var et schock at stå for en lukket dør sent lørdag aften og ikke vide, hvad der blevet af hendes personlige ejendele.

Mvh.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 02-10-07 14:09

Hej, tror du ikke at det er noget de kan hjælpe med i Lejernes landsorganisation?
http://www.lejerneslo.dk/

mvh
Vixen

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 02-10-07 14:23

Jeg er medlem af en tilsvarende organisation i Tyskland, og jeg vil sørge for at min datter, der bor i Danmark bliver medlem af lejernes landsorganisation.

I Tyskland er der strenge regler for, hvordan en lejlighed må ryddes, og jeg vil gerne vide, hvordan reglerne er i Danmark.

Min datter føler sig behandlet som en kriminel.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-10-07 14:25

Det må man ikke.
Når lejemålet skal ophæves foregår det via fogedretten. Fogedretten kontakter politiet og de bestiller en låsesmed og en flyttebil. Tingene bliver så opbevaret på lejerens regning. dette er det normale man lajer en lejlighed og om det er ungdomsbolig eller ej er lejeloven stadig den samme. Jeg går ud fra der forefindes en lejekontrakt og at der er sendt rykkere samt at der er kommet en indkaldelse til fogedretten. dette kan så ikke lade gøre hvis vedkommende ikke er at træffe, da denne skal afleveres personligt af politiet.
Har selv haft nogle lejere sendt til fogedretten.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-07 14:44

Citat
Efter tre ugers ferie kom min datter hjem og fandt at hendes ting var ryddet ud af ungdomsboligen, og der boede en anden

Nu er opsigelse/ophævelse med efterfølgende tømning af et lejemål jo altså en proces der varer betydeligt længere end 3 uger, og at din datter ikke har reageret på opsigelser o.s.v. er kun hendes eget problem.

Og om de må tømme lejligheden under de omstændigheder...ja, det må de godt.( Men de må ikke smide tingene ud, men sørge for det bliver opmagisineret på lejerens regning) Og årsagen til de må det er, at din datter ikke har gjort indsigelser, men bare ladt som ingenting og yderligere forlod lejligheden.

.
En udlejer der har smidt en lejer ud (på lovlig vis i følge reglerne) , kan jo ikke bare lade lejligheden stå i tid og evighed, uden at vide om beboeren dukker op igen for at hente sine ting, eller bare har valgt at forlade det hele.

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 02-10-07 14:49

Jeg er i Tyskland, men har fået fra boligforeningen fået tilsendt kopier af de breve, min datter har modtaget. Det sidste brev er dateret i juni, der står at hun skal være ude den 15. august.

Den 15. august var hun på ferie. Samtidig med at de sendte mig breve, oplyste boligforeingen mig om, at varmemesteren havde lukket flyttefolkene ind. Der har hverken været skrevet om foged eller politi.

Mvh

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 02-10-07 14:57

Der er ikke tale om at lade lejligheden stå tom i tid og evighed. Den var jo ikke tom og huslejen blev betalt.

Jeg forsøger heller ikke at retfærdiggøre min datter, jeg sætter kun spørgsmålstegn ved den måde, hvorpå rønmingen er foregået. Om det virkelig kan være lovligt at flytte alting uden polit eller foged.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-07 16:29

det er fuldstændig ligemeget om huslejen er betalt. hvis lejemålet er ophørt iflg. kontrakten, kan man da ikke bare blive ved med at betale husleje og så regne med at man stadig har rådighed over lejligheden. når lejemålet ophører, skal man fraflytte lejligheden. længere er den ikke.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-10-07 16:45

Hawaii det er rigtigt det du skriver hvis der altså var tale om et almindeligt lejemål Der gælder særlige regler for ophævelse når det kommer til Kollegier og ungdomsboliger.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-10-07 17:15

Ingen udlejer må tømme en lejlighed uden foged, politi m.m.
Det er ulovlig indtrænget og er ulovligt uanset om det er en ungdomsbolig, hendicapbolig, lejlighed m.m.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-10-07 09:02

Det her er en de dyrkøbte erfaringer med "ikke at åbne sin post"....

Alle ungdomsboliger er har den klausul, at man skal være under uddannelse, for at være berettiget til boligen. Og når hun så end ikke besvarer forespørgsler herom, har udlejer faktisk ikke mange andre muligheder end at agere som gjort. Men hendes ting skal - som skrevet længere oppe i tråden - være sat til opmagasinering, hvor hun kan "købe dem tilbage". Fejlen er jo helt og holdent hendes egen.

Tænk, hvis hun eks. var emigreret - skulle den så stå tom, "bare" fordi hun betaler leje? Der er mangel på disse forholdsvis billige boliger til de unge, som ikke tjener noget særligt, så hvor barsk det end virker, så er det altså måden, det sker på.

Det må være frustrerende at sidde som mor og opleve dette, men din datter har nok lært, at hun fremover skal åbne sin post. (Jeg er mor til piger på 19 og 21 og har prøvet noget lignende... Tro mig, det er en sur lærestreg af rang!)

Håber, at hun finder noget andet at bo i.

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 03-10-07 12:29

Min datter var faktisk berettiget til boligen, hun er studerende, men jeg kan godt forstå, at hun var nødt til at flytte ud, når hun ikke har besvaret spørgeskemaet.

Det er også forståeligt at boligselskabet er interesseret i at få en ny lejer ind så hurtigt som muligt. Det er forøvrigt også i min datters interesse ikke at skulle betale husleje for en lejlighed, hun ikke længere har ret til at bo i. Som jeg har forstået det, ville hun ellers komme til at betale indtil der kunne findes en ny lejer.

Det eneste jeg sætter spørgsmålstegn ved er, hvorvidt det virkelig kan være tilladt at flytte tingene uden tilstedeværelse af en øvrighedsperson.

Kan det virkelig passe, at hun har færre rettigheder end en kriminel? Jeg efterlyser kun den paragraf eller det stykke papir, der giver boligforeningen ret til at flytte hendes ting.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-10-07 19:47

Du har da fået svar at det må man ikke.
Det skal ske ved hjælp af fogedretten, politiet, flyttemand m.m.
Er det ikke svar nok???????????

hawaii7

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-10-07 20:52

Nu er almene boliger jo et slagsmål for sig... Og især når der er tale om specielle lejekontrakter som din datters. Det kan sagtens tænkes, at det står omtalt i selve kontrakten, netop fordi der er så mange krav til ungdomsboliger. Men du kan finde en stribe links her:

http://www.bl.dk/BL/BLWeb2.nsf/ShowPage?OpenAgent&module=artikel&pageID=RDA03BDE57188DB32C1256F430032F84D&nmID=3.3

Og fra http://147.29.40.90/_LINK_0/0&ACCN/A20070034129 har jeg hentet dette:

Almene ungdomsboliger

§ 52. Ledige almene ungdomsboliger skal af den almene boligorganisation anvises til unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov derfor (den berettigede personkreds). Ledige almene ungdomsboliger kan endvidere anvises af kommunalbestyrelsen efter reglerne i § 59, stk. 3.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan efter aftale med den almene boligorganisation bestemme, at der kan ske fælles anvisning til de boliger i kommunen, der er nævnt i stk. 1. Sådan anvisningsvirksomhed kan oprettes fælles for flere kommuner og kan samordnes med anden virksomhed, der tager sigte på formidling af boliger for unge.

Stk. 3. Den almene boligorganisation kan udleje almene ungdomsboliger til andre boligsøgende, såfremt de ikke kan udlejes til den berettigede personkreds. Ved ledighed skal boligerne på ny søges udlejet til den berettigede personkreds.

Stk. 4. Den almene boligorganisation kan med kommunalbestyrelsens godkendelse udleje almene ungdomsboliger som almene familieboliger eller som almene ældreboliger. Det er en betingelse, at der ikke generelt er efterspørgsel efter de pågældende boliger fra den berettigede personkreds. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de pågældende boliger på ny skal udlejes som almene ungdomsboliger.

§ 53. Bestyrelsen for den almene boligorganisation skal sikre, at almene ungdomsboliger til stadighed bebos af den berettigede personkreds, herunder studieaktive uddannelsessøgende.

Stk. 2. Opsigelse af en lejer af en almen ungdomsbolig skal ske efter reglerne i kapitel 14 i lov om leje af almene boliger.

Stk. 3. Såfremt der sker udsættelse med en opsigelse efter § 85, stk. 2, 2. pkt., i lov om leje af almene boliger, bortfalder et eventuelt ungdomsboligbidrag ikke. Sker udsættelsen efter § 85, stk. 2, 3. pkt., i nævnte lov, bortfalder et sådant bidrag.

§ 53 a. Bestemmelserne i § 52, stk. 1-3, samt § 53 finder tilsvarende anvendelse på almene ungdomsboliger, som ejes af en selvejende institution. Fælles anvisning efter § 52, stk. 2, kan dog ske alene efter kommunalbestyrelsens bestemmelse.

og

§ 85. 232) Udlejeren kan opsige lejeaftalen i følgende tilfælde:

4) 235) Når lejeren har tilsidesat god skik og orden, jf. § 81, stk. 1, nr. 1-8 eller 11, jf. § 82, stk. 2, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.
5) 236) Når lejeren har tilsidesat betingelserne i et betinget lejeforhold, jf. § 82, stk. 1, nr. 1, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.
6) 237) Når vægtige grunde i øvrigt gør det særligt magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra lejeforholdet.

Stk. 2. 238) Udlejeren skal opsige en lejeaftale vedrørende en almen ungdomsbolig, såfremt lejeren har fuldført sin uddannelse eller de forudsætninger, hvorunder boligen er udlejet, ikke længere er til stede. Opsigelse efter ophørt uddannelse kan under særlige omstændigheder udsættes i op til et år. Opsigelse kan endvidere udsættes, hvis boligen ikke umiddelbart kan genudlejes. Udlejeren kan herudover opsige en lejeaftale vedrørende en almen ungdomsbolig, hvis lejeren ikke har fremsendt nødvendige oplysninger om studieaktivitet senest 6 uger efter, at udlejer har fremsendt skriftlig anmodning herom. Ved beregning af fristen ses bort fra juli og august måned. Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om betingelserne for opsigelse. 239)

Noter:
238) Bestemmelsen er et supplement til LAB § 53. Udlejer har som udgangspunkt efter 1. pkt. pligt til at opsige lejemålet, såfremt betingelserne for at bebo boligen ikke længere er opfyldt.
239) Jf. bkg 1998 370 om opsigelse i statsstøttede almene ungdomsboliger.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-10-07 21:23

Du kan også prøve at læse her:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/755.html

Jeg er efterhånden meget i tvivl om, hvad udlejer må og ikke må, fordi der er tale om en ungdomsbolig, og der er altid risiko for indgåede sær-aftaler - og det skulle undre mig, om et boligselskab overtræder regler, som de senere kan få klaps for...

I må nok nærstudere kontrakten og så evt. tage kontakt til Boligselskabernes Landsorganisation (som svarer uden at skulle betale indmeldelsesgebyr... ) eller en advokat.

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 05-10-07 08:45

Hawii - Jo, det var et godt og uddybende svar. Tak for hjælpen.

Min datter har været hos advokatvagten og fået bekræftet, det du skrev.

Mvh.

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 05-10-07 09:05

og det skulle undre mig, om et boligselskab overtræder regler, som de senere kan få klaps for...

Ysseven - Jeg tænkte det samme, og har også læst hele lejeloven, for at se om der var andre regler for ungdomsboliger, men boligselskabet har altså handlet ulovligt.

Her er par gode web-adresser til andre, der står i en lignende situation.

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

http://www.friproces.dk/9250.html#2

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-10-07 09:40

Nu omfatter lejeloven ikke "bare lige også" almene boliger, fordi de har desværre deres egne regler... Og det er ikke nødvendigvis for det bedre!

Men dermed ikke sagt, at retspraksis ikke læner sig op ad lejelov m.v., i det omfang, at noget ikke er beskrevet andetsteds.

Allerførst i lejeloven står, hvem der er omfattet af den, og allerede dér ryger de almene boliger ud. Det var derfor, at jeg linkede til BL's side.

Og jeg er stadig usikker på, hvad jeg tror eller ej, fordi jeg mest hælder til modellen "det skal gå gennem fogeden", men vakler p.g.a. det betingede og tidsbegrænsede lejemål og de mange (lange) varsler, som jeg ikke kender ordlyden af.

Men uanset om det var i strid med loven ej, så står barnet uden bolig - og det laver de nok ikke om på.

Så det kunne være spændende at høre afslutningen fra det virkelig liv, når den tid kommer.

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 05-10-07 09:55

I følge advokatvagten og en mail, jeg netop har modtaget fra Studenterrådets Retshjælp, kan min datter principielt forlange, at få lejligheden tilbage. Det vil hun dog ikke, hun har fået noget andet at bo i.

Jeg skal nok informere dig om, hvordan sagen ender.

Mvh

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-10-07 10:05

Hvor er hun heldig....

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 28-10-07 21:03

Så er sagen afsluttet.

Der gælder de samme regler for ungdomsboliger, som for andre almennyttige boliger.

Det kostede 2000 kr plus moms til en advokat, men så fik men så fik min datter også sit fulde depositum tilbage og blev fri for at betale omkostningerne ved rydningen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-10-07 22:05

Igen: