/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskiftning af Brændeovn
Fra : futze
Vist : 7098 gange
50 point
Dato : 29-09-07 16:56

Jeg skal udskifte brændeovnen, og har en stålskorsten, som går op igenenem
loftet og ud på taget.
Hvad holder skorstensrøret når jeg fjerner ovnen.
Der er en krage på røret hvor røret går igennem loftet.Der er ligeledes et loftrum inden røret går
igennem taget.
futze

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-09-07 17:47

Såvidt jeg ved er du jo nødt til at løfte skorstenen op for at få ovnen ud. Du må lave en anordning der holder den ppe mens du skifter. Pas på der hvor skorstenen går op igennem taget det skal tætnes om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 17:52

Citat
Hvad holder skorstensrøret når jeg fjerner ovnen.

Ingenting.....

Den hviler på ovnen.....

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 29-09-07 17:55

Hejsa

Lyft skorstenen så du kan fjerne den gamle ovn.... Du bliver nød til at understøtte den, skal måske også ændres så den passer til din nye ovn.
Held og lykke med det

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : futze

Dato : 29-09-07 19:11

Fint nok -jeg løfter i røret, og fjerner den gamle ovn. Sætter en kæp under. Den nye ovn skal nu stå hvor kæppen er. ER det ikke lidt svært at få ovnen ind på plads pga. kæppen.
Den nye ovn er ca. 6 cm højere.
Kan jeg løfte i røret og så undgå at skære de 6 cm af røret.
Havde tænkt mig en Svendsen I ovn,så hvis der er nogle kommetar er det fint.
futze

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-07 19:11

Lån eller lej en soldat til at holde røret medens du skifter ovnen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 19:26

At ovnen er højere er IKKE ensbetydende med at skorstensrøret skal hæves tilsvarende - det kommer jo an på hvordan ovnen er bygget

Kommentar
Fra : futze

Dato : 29-09-07 19:44

Højden på den nye ovn, hvor skorstensrøret hviler på er ca. 6 cm højere.
Kan disse 6 cm skubbes op i kragen eller er det hele røret til top der bliver løftet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 20:14

Det er HELE røret.....

Så dit hus bliver 6cm højere

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-09-07 20:50

Pas på inddækningen i taget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : futze

Dato : 29-09-07 21:15

hmmmmmmmm lidt pladt.refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 22:10

Jamen hvad vil du have at vide...

Hvis monteringsstedet er 6 cm over nuværende, bliver hele røret hævet 6 cm.....

Så enten bliver den højere eller du skærer de 6 cm af....

Der er ikke andre muligheder......

Med mindre du vil grave ovnen de 6 cm ned i gulvet

Røret er sat i oppefra og "sænket" ned....

Så uanset hvad slipper du nok ikke for at hæve det igen og lave ny inddækning....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-09-07 22:58

Det er jo det jeg prøver på at sige, det er nok nemmere at skære 6 cm af røret forneden.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-09-07 11:18

Hvad med at få et nyt rør, som går op til det isolerede sykke af skorstenen. Har den nye ovn i øvrigt sammen diameter i rørafgang?