/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Bærbare skærm. Genskin?
Fra : Sygate
Vist : 888 gange
53 point
Dato : 27-09-07 13:26

Hejsa !
Jeg kigger på en ny bærbar.

Jeg ved at man kan få 2 typer.

Den ene har en meget blank/glansfyldt overflade, og den anden type er den som man kender den fra gamle dage, der er lidt mere mat i det.

Hvad skal jeg kigge efter for at vide hvad der er hvad?

Der er noget der hedder "truelife", og noget der hedder ultrasharp osv. Og så har jeg set noget der hedder TFT skærm.

Hvad er hvad?

P.s. kommer 20 point mere på ved midnat.

Accepteret svar
Fra : airdrac

Modtaget 53 point
Dato : 28-09-07 00:27

Hej Sygate.
for at starte bagfra:
ultrasharp, truelife o.lign er forskellige navne på ting der egentlig bare giver et pænere billede, mange af disse ting kan sagtens være det samme, bare med forskellige navne alt efter producent. Jeg kan ikke lige komme på hvad der er specielt ved en TFT-skærm, men så vidt jeg husker er det en ældre type LCD ( ret mig hvis jeg tager fejl, er ikke sikker på denne her).
mht. til genskin er der en mere på de "blanke" skærme, men til gengæld kun i nogle vinkler, hvor at de "matte" skærme ofte bliver slørede lige så snart der kommer lys på, uanset hvilken vinkel du kigger fra.
så vidt jeg er blevet fortalt er billedet også skarpere på de "blanke" skærme end på de "matte", der er ihvertfald synlig forskel på hvor klare farverne er ( bedst på "blanke") men jeg er til gengæld kraftigt i tvivl om hvor længe de vil blive ved med at være blanke når man tænker på hvor mange ridser der hurtigt kommer på en skærm.
det jeg egentlig prøver at sige er at det ikke er afgørende hvad skærmen hedder, men hvordan billedet reelt er, så derfor bør du gå ned i en butik hvor du kan se de forskellige skærme i funktion, og så kan du ud fra dine egne udtryk beslutte dig for hvilken skærm du finder mest tilfredsstillende. ps. det er ikke altid de dyreste skærme der er bedst, nogen gange er de bare.. ja, dyre

held og lykke med at finde en god skærm

v.h. Airdrac

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 30-09-07 02:44

Tak for svaret airdrac.