/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vasketøj
Fra : gubbierne
Vist : 913 gange
100 point
Dato : 27-09-07 08:22

Hej. Jeg er kommet til at vaske et par mørke cowboybukser, (som jeg ikke troede var mere overskudsfarve i) sammen med mine pigers lyserøde trøjer... De har fået sådan nogle mørkeblå striber nu... Kan man købe noget man kan ligge dem i blød i el. lign.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-07 08:25

Inden tøjet er blevet tørt skal du vaske det igen..

Du skal vaske tøjet sammen med noget nylon, det kan trække farven ud af tøjet, du må endelig ikke begynde med klorin e.lign, det tager al farven også det lyserøde.

Har du ikke lige noget nylon, så gå i en genbrugsbutik, de har garanteret en hvid nylonskjorte til ingen penge

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 27-09-07 08:40

jeg ville selv prøve at ligge i blød i vanish i nogle timer, godt med vanish, lidt vaske pulver, lunken vand og skum godt op ... lad ligge nogle timer og så vask igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-07 08:57

Alternativ, så kan du farve døtrenes trøjer, men i en mørk farve, så striberne ikke ses.

Det afhænger selvfølgelig af trøjernes materiale, ikke alt stof kan farves

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-09-07 11:20

Jeg har arbejdet på vaskeri, der fjernede vi pletter ved at lægge pletten (tøjet) i blød i ufarvet sulfo i 20 min. og så ind i maskinen og vaskes normalt. Det havde været nemmere hvis tøjet ikke var blevet tørt.
Den med nylon i vasken har jeg ikke hørt før.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-07 22:14

Jeg tror ikke en døjt på det med nylon i vasken.

Du kan nok med tilstrækkeligt skrapt blegemiddel fjerne de blå striber. Men om pigetrøjernes farve så holder til det, afhænger meget af hvad de er lavet af og farvet med.
Det havde været bedere at oplyse om trøjernes materiale, end ombrugernes alder og køn.

Vanish er bare et relativt mildt blegemiddel. Det er der også i de deciderede hvidvaskemidler.

Hvis pigetrøjerne er almindelig bomuld, så prøv vask med hvidvaskepulver - ikke color- på mindst 60°. Du kan lade maskinen gå fingang for at minimere krympning. bomuld kan sagtens tåle høje temperaturer, men visse vævningstyper kan krybe af det, andre kan tåle næsten hvad som helst.

Alternativet er stærkt blegemiddel som stærkt fortyndet klorin. Dyp og bevæg i et fad med rigeligt vand. Stop og skyl omgående i vand når striberne er væk.
Er farven så forkert , må du selv farve om eller kasserere trøjerne.