/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af varekøb
Fra : llo
Vist : 2800 gange
100 point
Dato : 26-09-07 09:12

jeg er igang med at købe ind til et varelager, noget jeg ikke har prøvet før.

hvordan pokker skal jeg bogføre dette og hvilke konti skal jeg bruge??

jeg har e-conomic

Hvad gør jeg når jeg sælger en vare.......hvordan bliver varen bogført ud af varelageret?

lone

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-09-07 09:20

Du skal kreditere kreditorer eller bank hvis allerede er betalt med hele beløbet.

Debitere varelagerkonto med beløbet eks. moms og debitere momsen på indgående moms (købsmoms).

Hvis spørgsmålet gik på præcis hvordan du gør det i e-conomic må jeg melde pas da jeg ikke kender dette system.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-09-07 13:08

Du skal se at købe dig en simpel og letforståelig bog om bogføring og regnskab.

De spørgsmål du stiller er så elementære, at det kun kan gå galt, hvis du kaster dig ud i bugholderi, uden at lære lidt om det først. Et edb program kan ikke erstatte elementær viden.

Se f.eks startogvaekst.dk og bestil bogen " Få styr på bøvlet"

Hæftet "Regnskab på PC" giver også svar på nogle af de elementære spørgsmål om regnskabsprincipperne.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 26-09-07 18:07

Jeg er helt ening med pve og transor. Dog mangler transor at sige at når du sælger en varer så fører du købet ud af lageret (kredit) og over til forbrug (debet).

Der er dog en mulighed mere for bogføringen. Hvid regnskabet kun skal tilfredsstile lovgivningen og ikke jeres eget behov mere end årligt/månedligt så er der en nemmere måde.

I stedet for at debiterer lagerkontoen (som er et aktiv/en formue, kan du bogføringsmæssigt udgiftsføre købet på vareforbrugskontoen. Du får rigtigt momsregnskab,men i løbet af perioden før en fysisk lageroptælling der bogføres får du forkert vareforbrug og resultet. Når du så ved månedsafslutningen7årsafslutningen tæller lageret op og bogfører det, så bliver resultatet rigtigt. En del nemmere og lovligt. Du skal oprette to konti til dette under vareforbruget. En til lager primo året og en til lager ultimo perioden. Husk at tilbageføre den tidligere optlling (undtagen primooptællingen der gælder hele året).

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 26-09-07 19:03

Når man ikke ved hvordan man bogfører et vareindkøb, så er man så tynd i regnskab at det er nødvendigt med en tur rundt om handelsskolen. Det kunne være Indledning til virksomhedsøkonomi eller andre tilsvarende bogføringskurser. Ellers kommer du til at betale revisor i dyre domme - eller miste overblikket over din økonomi i firmaet og dermed går det da helt galt.

Annuller spørgsmålet
Fra : llo

Dato : 03-10-07 20:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål