/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Afgift på en Mini Chopper
Fra : Mikail2
Vist : 2631 gange
50 point
Dato : 24-09-07 21:26

Pænt hej der ude...

Har overvejet at købe en Mini Chopper, men det jo således at mand ikke må køre på offentlig vej på sådan en..
Men har set Gokarts blive godkendt samt de der 4hjuls knallerter.

Er det da muligt at få sådan en godkendt med afgift og de div, ændringer osv. der nu måtte være eller er det helt umuligt?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 22:14

Umiddelbart vil jeg sige det er umuligt, da de små maskiner er at betragte som legetøj, hvor det tekniske og mekaniske langt fra lever op til de krav der stilles for at et køretøj kan blive godkendt som transportmiddel til kørsel på offentligt tilægængelige steder.
De kan ikke engang godkendes som en 30-km knallert, og m.h.t. ombygning, så vil det være så dyr og kompliceret affære, at det overhovedet ikke ville kunne betale sig.
Udarbejdelse af tekniske tegninger (af faguddannede personer), ombygningsomkostninger, afprøvning og godkendelse hos de rette instanser i forbindelse med godkendelse af projektet o.s.v........det vil let komme til at koste 30-40000, hvilket det f.eks. let gør hvis en bil der ikke er typegodkendt skal indregistreres her i landet, bare for papirarbejdet og selv om der ikke skal laves noget om.

M.h.t. afgift vil det kun komme på tale, såfremt den skulle forsøges godkendt som en motorcykel, da det er registreringspligtige motorkøretøjer der skal betales registreringsafgift af, og derunder kommer en knallert ikke

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-09-07 08:33
Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-07 11:38

blablabla selv Kortoververden

Nu er det jo ikke ligefrem en bil der er tale om her, men en legetøjsmotorcykel/minichopper, som jeg for øvrigt selv har en af til at stå ovre i garagen, og VED det ikke kan lade sig gøre, da det blev forsøgt fordi min datter gerne ville have den godkendt bare som en knallert

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-09-07 11:47

Hold dig nu opdateret, der kører gokart rundt i gaderne i dag indregistreret som biler, der har været stor debat om det på det sidste, de er lovlige men ikke særligt sikre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-07 11:52

Se selv, den ville da have været smart at køre rundt på vejen med

http://123files.dk/993minichopper.JPG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-07 11:54

Jeg kan se, at det link du har skrevet er teksten dateret i maj 06, men det er altså her i år det blev forsøgt med minichopperen....og det kan ikke lade sig gøre, uanset hvad du så tror

Kommentar
Fra : Nicker

Dato : 12-11-07 12:46

Er der nogensinde kommet en afgørelse på det her?
Vi har en der køre rundt på en minichopper her i Århus, som er registreret på hvide plader, så på et eller andet plan kan det vel lade sig gøre...?!

Er det ikke sådan en her der er snak om?
http://www.minichopper.dk/product.asp?product=105&sub=0&page=1

Her står der endda: "Godkendt til gaden, kræver kørekort til bil..."

Kommentar
Fra : chrias

Dato : 14-12-07 12:17

Hej
Det kan faktisk godt lade sig gøre
du kan få en minichopper som knallert 45 godkendt
se på www.lavepriser.dk
jeg har en af dem til salg