/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Chinchilla og degu?
Fra : stwigs
Vist : 854 gange
50 point
Dato : 23-09-07 16:13

Er der nogen derinde der har erfaringer med at holde chinchilla og deguer sammen?

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 23-09-07 16:15

Ups, jeg mente "herinde" og kan ikke rigtigt finde redigér knappen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 00:39

Det kan man godt.

Citat
Derfor anbefaler vi kun at sætte dem sammen med deguen, som den i øvrigt også deler bo med i naturen

Fra http://www.zoozity.dk/Gnavere/Pasning/Chinchilla.aspx

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 24-09-07 07:31

Tak, men jeg vil gerne høre det fra nogle privat personer, for alt kan lade sig gøre i en dyrehandel, og det er ikke sikkert at set hænger sådan sammen i det virkelige liv.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 29-09-07 18:27

Vi har haft deguer og har og har haft chinchillaer, og jeg kan bestemt IKKE anbefale at holde de to arter i samme bur - tværtimod.

De spiser jo heller ikke det samme foder - om end deguen i pasning ligner chins utroligt meget.

Jeg har haft kontakt til mange som har (haft) chins - og ingen af dem har nogensinde haft deguer gående sammen med dem.

Og jeg har endnu ikke set nogen som helst dyrehandlere der har sat dem sammen.

Jeg vil gerne forhøre mig direkte med spørgsmålet hos en farm/opdrætter hvis du ikke selv har fundet ud af det pt. ?

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 30-09-07 09:29

Hej Mette.
Mange tak for dit svar.
Jeg har ikke forhørt mig hos opdrættere, da jeg går ud far at de kun har chins.
Deguer og chinchillaer kan sagtens spise samme mad. Deguer må heller ikke få sukker, så jeg giver dem chin pellets.
Men hvis man havde to chinchillaer sammen med et par deguer, så tænkte jeg at der måske ikke var noget problem? Hvorfor gik det galt hos dig?
Det eneste jeg kunne forestille mig var, at deguerne ville forstyrre chinchillaerne, da deguer er dagaktive, og chinchillaer er nataktive..?
Hilsen Sara

Kommentar
Fra : Only-me

Dato : 14-11-07 19:14

Det kan du sagtens men hvis det ikke går så skal de tages fra hinanden igen!?

Kommentar
Fra : stwigs

Dato : 15-11-07 16:37

Okey, mange tak for hjælpen. jeg har lige opdaget at de har Chins og deguer i samme bur på min skole, så det kan godt gå an