/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Udbetaling af feriepenge
Fra : 1980
Vist : 2038 gange
500 point
Dato : 22-09-07 15:37

Jeg er lige begyndt i et nyt arbejde, men har inden da været på arbejdsløsheddagpenge fra marts og har derfor ikke fået udbetalt nogle af feriepengene for de 25 feriedage jeg optjente sidste år hos min tidligere arbejdsgiver.

Mit spørgsmål er, om jeg så er nødt til at holde alle 5 uger hos min nye arbejdsgiver inden d. 30. april, for ikke at miste mine feriepenge? Jeg har spurgt feriekonto, og de siger, at jeg skal holde de 4 ugers ferie, og at den sidste uge kan udbetales uden at blive holdt. Ja, den ordning findes, men jeg har læst, at dette ikke er muligt, såfremt man har været på arbejdsløshedsdagpenge. Så det var vist et lidt sløset svar fra dem, som ikke lige var undersøgt til bunds.

Jeg håber nogen har et lidt bedre overblik over de mange regler i feriepengelovgivningen eller måske har være i en lignende situation. Jeg er funktionæransat.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-09-07 16:13

Du har også lov til at afbryde din ferie, og får du så ikke lejlighed til at holde resten, - hvad vil de gøre ved det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-09-07 16:21

Citat
men har inden da været på arbejdsløsheddagpenge fra marts og har derfor ikke fået udbetalt nogle af feriepengene for de 25 feriedage jeg optjente sidste år hos min tidligere arbejdsgiver.

Hvis du er medlem af en a-kasse, så har du da haft mulighed for at holde ferie i din ledighedsperiode. Det ville så betyde at du fik udbetalt dine feriepenge i stedet for dagpengene. I den periode du så ville have holdt din ferie, ville du ikke have været til rådighed på arbejdsmarkedet.

Citat
Mit spørgsmål er, om jeg så er nødt til at holde alle 5 uger hos min nye arbejdsgiver inden d. 30. april, for ikke at miste mine feriepenge? Jeg har spurgt feriekonto, og de siger, at jeg skal holde de 4 ugers ferie, og at den sidste uge kan udbetales uden at blive holdt. Ja, den ordning findes, men jeg har læst, at dette ikke er muligt, såfremt man har været på arbejdsløshedsdagpenge.

Citat
Ja, den ordning findes, men jeg har læst, at dette ikke er muligt, såfremt man har været på arbejdsløshedsdagpenge.

Hvor har du læst det !!!!

Du skal som enhver anden lønmodtager holde din ferie i ferieperioden. Du har mulighed for at få noget af ferien overført til den nye periode, hvis du kan dokumentere, at du ikke havde mulighed for at holde ferie!!!

Men tal med din a-kasse.

Du kan evt. rette henvendelse her

https://www.jobogliv.dk/Job/Under%20ansaettelsen/Ferie.aspx?gclid=COyF5r6b144CFQQwlAodgFbg8A

Eller tal med HK

http://www.hk.dk/www/job_og_loen/ferie

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-09-07 17:23

Du skal jo have ferie omkring Jul og sikkert også en vinterferie, så er der ikke så meget tilbage. Få kortet underskrevet ved din arbejdsgiver når du skal have ferie. Datoen kan påføres efterfølgende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-09-07 18:19

Citat
Få kortet underskrevet ved din arbejdsgiver når du skal have ferie. Datoen kan påføres efterfølgende.

!!!!!!

Du kan også se på denne side

http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/ansaettelsesforhold/ferie

Der er nu en tidsfrist for at få udbetalt sine feriepenge

Citat
Forældelse af feriepenge
Senest den 30. september efter ferieårets udløb skal du skriftligt anmode din arbejdsgiver om udbetaling af dine feriepenge. Hvis arbejdsgiveren ikke udbetaler pengene, skal du forfølge kravet hurtigt og senest den 30. november efter ferieårets udløb. Det kan du gøre ved fagretlig behandling, politianmeldelse, retssag eller ved at rette henvendelse til Arbejdsløshedsforsikringen.

Skæringsdagen den 30. september gælder også, hvis du har været på kontanthjælp eller børnepasningsorlov i løbet af ferieåret. I det tilfælde skal anmodningen om udbetaling sendes til Arbejdsdirektoratet.

Overholder du ikke fristen, mister du retten til feriepengene og de forældede feriepenge overgår til statskassen og Arbejdsmarkedets Feriefond.

Men hvis du vil have dine feriepenge udbetalt på et senere tidspunkt end når ferieåret slutter, så skal du have en god begrundelse for ikke at kunne have holdt ferie i ferieperioden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-07 21:28

Den eneste begrundelse for ikke at holde ferie i ferieperioden, er

Sygdom.... fængslet.... i militæret... barselsorlov, da du har krav på at holde ferie selv som arbejdsløs. Du skal jo melde til AF at du holder ferie, så du kan holde ferie f.eks sammen med din evt. familie

Får du ikke afholdt din ferie inden ferieårets udløb, er pengene tabt, med mindre du kan dokumenterer en af ovennævnte begrundelser, da det ikke er tilfældet, vil jeg da håbe for dig, at din nye chef vil accepterer at du holder fem ugers ferie i restperioden af ferieåret...

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 23-09-07 00:35

hej i dit tilfælde kan du ikke få pengene udbetalt uden du holder ferie.
jeg har selv lige fået mine restferie fra 2005/2006 udbetalt
da jeg har været sygemeldt siden juli 2006.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 23-09-07 00:42

læs ferieloven http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040040729

Under forhindret ferie er der kun sygdom - og få andre muligheder for at pengene udbetalt, men se under forhindret ferie hvor man i særlige tilfælde vil få dobbelt op udbetalt - det er ikke noget de skilter med. men min advokat fik det til mig - så bare klø på og læs og kræv hvis du er berettiget.

Får du det - holder du vel eb fest for os ?

Per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 09:45

pjakobsen

Citat
Den eneste begrundelse for ikke at holde ferie i ferieperioden, er

Sygdom.... fængslet.... i militæret... barselsorlov

fra kl. 21.28