/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
korrekt optænding/styring af brændeovn
Fra : karina12
Vist : 2365 gange
50 point
Dato : 02-02-03 21:56

Hej.
Jeg kan se, at der er en del, som har forstand på brændeovne og hvordan man forholder sig til denne. Min kæreste og jeg diskuterer, hvad der er den rigtige, bedste og mest korrekte måde at tænde op på !

Og ikke mindst hvad man får mest ud af - store stykker brænde eller små stykker brænde.

Er der nogen, som kan forklare, hvordan forbrændingen bedst foregår, så man får mest muligt ud af sit brænde ?

Jeg mener, at store stykker bare ligger og oser - og at dette ikke er godt, for det betyder gasser og dårlig forbrænding.

Håber der er nogen som kan hjælpe med dette, som vi bruger meget tid på at diskutere.

Også om hvor tørt træet skal være - Hvornår kan man brænde det, efter det er hugget ??

Der er noget med træsyre eller lign.

På forhånd mange tak
KARINA

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 02-02-03 23:03

hej karina
vi har en dejlig stor brændeovn i vores sommerhus --- når vi kommer der ud er der meget koldt ca. 2 grader. så tænder vi op----
først lægger vi noget småt i bunden af brændeovnen ...--- det er mest vigtigt om det er kløvet --- så der er let adgang til træ---uden bark
hvis det skal gå hurtigt med at varme op --- giver vi brændeovnen rigtig meget luft --i reguleringen---når der er varmt nok skruer vi ned for luften----så holder den varmen uden at den varmer helt vildt op---altså---i starte skal I fyre med brænde der er let antændeligt-----derefter skal I regulere med regulatoren --- til luft---
brændet skal helst ha' tørrret en sommer ----og så lægges i skur eller lign.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-02-03 10:10

En jeg kender har en søn der er opfinder:
han opfandt en rund temotat til brændeovne,der reguleret varmen - ved
at lukke netop så meget luft-udtræk at den brændte så jævn at den kunne
holde varmen på f.eks 21 % den er sat i produktion ,spør efter den hvis der
er et rundt luftudtræk på jeres.ellers må jeg finde telenr til ham.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-03 15:09

Den bedste økonomi opnår man ved en ren forbrænding.
Brændslet afgiver røggasser når det antændes,
det er disse røggasser der afgiver varme når de forbrændes,
de kræver imidlertid ret høje temperaturer.
Passende lufttilførsel er derfor vigtigt.

Det betyder at man ikke må regulere varmen i stuen, eller rummet,
ved at skrue op og i, for trækventilen,
man skal derimod lægge mere eller mindre brænde på,
eller "sjat fyre" som det så smukt kaldes.

Om brænde gælder iøvrigt, at jo mindre stykker,
og dermed større overflade, jo bedre afgives røggasserne.

Har du glaslåge i ovnen kan du se om du fyrer korrekt ved at
denne "holder sig selv ren". Har du en glasagtig sort overflade
i ovnen kan det tyde på at du kniber ovnen for meget.

Træ skal som tommelfingerregel skoves i januar februar.

Sav og kløv det. Stil det i et velventileret brændeskur og du
kan bruge det førstkommende sæson. Entusiaterne venter en
sæson.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-03 15:11

Jeg glemte lige......Start med at fyre godt op med aviser
og mindre stykker sådan at du sikrer godt træk i skorstenen.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 03-02-03 17:25

http://www.pejsecenter.dk/html/tips_2.html
http://www.morsoe.com/dk/faq/after/fire1.htm

På disse sider er der nogle ganske gode råd til optænding/fyring, fra eksperter.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : karina12

Dato : 03-02-03 19:52

Kære 3773

Mange tak for godt svar. Det er altså røggasserne, der er vigtige, når man kommer til et hus, hvro temperaturen er omkring minus 5 grader. Og vel ellers iøvrigt også.

Så jeg har ret, når jeg mener, at så mere der kløves, jo bedre varme får man, når brændet puttes i ovnene.

Har jeg så ret i, at der skal luft til, så ilden kan få fat, før der evt. lukkes ned for luftindtag - Du siger godt nok, at der ikke skal røres ved luftindtaget/spjældet - Men er det ikke sådan, man styrer ovnene, når den først er kommet op i omdrejninger ?

Vi plejer, at mere eller midre lukke for spjældet, når vi går i seng, fordi vi jo ikke står op hver anden time for at fylde brænde på. Hvordan er det så med røggasserne ? Er det godt eller skidt ?

Jeg er også bange for, at det nye indtag vi sidste år fik lavet til skorstenen er underdimensioneret - For der kommer røg ud, når lågen står åben - Det kunne den godt tidligere. Vi har to ovne på samme rør/skorsten og der er indlagt et stålrør. Jeg kan ikke huske, hvad det hedder.

Iøvrigt tak for alle kommentarerne.

Mange hilsner
KARINA

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-02-03 08:29

Kløves ja. Ja masser af luft mens du får ovnen varm. Men pas nu på ikke at lukke ovnen for meget ned. Det må slet ikke nærme sig at ilden går ud (bliver kvalt). Hvis skidtet ryger når du åbner lågen, kunne det ligne for ringe træk i skorstenen. Det fikser du enten med at brænde lidt varmere (lidt mere luft) eller evt købe en røgsuger (exhausto 65 66 12 34). Det er ikke sådan at det er et must at kunne fyre over.

Find den spjældindstilling hvor brændet brænder - ikke ulmer. Til natten hiver du så den største og tungeste kævle ind. Den tager længere tid om at brænde. Selvfølgelig skal det også være en der er kløvet og tør. Men det er vigtigt at ovn og skorsten er god varm. Så kan du brænde i 6 timer uden bøvl.