/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tegltag - hvad koster det?
Fra : Yoop
Vist : 9092 gange
40 point
Dato : 21-09-07 10:47

Hej!
Jeg er i færd med at købe et lille rækkehus, hvor det er nødvendigt at skifte det eksisterende tegltag.

Huset er på 75 kvm i grundplan, og jeg har ikke den fjerneste idé om, hvad det måtte koste at få lagt et nyt tegltag på.

Er der en ca. pris pr. m2 man kan regne med - eller hvordan?
Er det dyrt at få tagfirmaet til at nedtage det gamle?

Håber I kan hjælpe

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-09-07 11:22

du skal regne med ca 100000 kr for nedtagning, bortskaffelse og nyt tag. der skal sikkert også nye sternbrædder og tagrender. muligvis skal undertag og lægter også skiftes. og det koster jo hver gang der kommer noget til.
spørg din lokale tømrer, hvad han skal have. han kan godt sige en ca-pris pr m2 så du har lidt at gå efter. men husk lige at de fleste håndværkere har meget at lave så der må nok påregnes nogen ventetid

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-07 11:23

Lad være med at købe huset før du har fået tilbud fra et tagfirma eller også sørg for at prisen er meget lav om miuligt.

Tagkonstruktion og stand har stor betydning for prisen, er spærene gode nok og er det godkendte lægter, hvad med undertag osv.

Jeg købte et hus med defekt tag for 4 årsiden og fik fagfolk til at vurdere konstruktionen. Jeg skulle "kun" have nye lægter og konstruktionen var velegnet til betontagsten (B&C Danflock), der holder bedre end nutidens tegl.
http://www.lafarge-roofing.dk/start/

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-07 11:56

Du skal i første omgang finde ud af, hvor mange m2 dit tag er.
Tegl varierer meget i pris (glaseret/engoberet eller andet), men generelt følges kvalitet/holdbarhed og pris.
Det nye tag ligger formentligt et sted mellem 150,-kr/m2 til 300,-kr/m2 hertil kommer så opsætning.
Hvis du selv kan deltage i nedtagning - bortkørsel til genbrugsplads - reducerer du omkostningerne betydeligt.
Et usikkerhedsmoment er, hvor meget af det gamle undertag(spær, lægtere), der kan bruges.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 12:06

Hvad med at få tilbud (gratis) igennem:
http://www.byggestart.dk/opret/default.aspx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 12:08

eller via http://www.bygogbolig.dk/index.php?logo se menuen "Indhent tilbud" skemaet udfolder sig efterhånden som dy klikker af.
Go' weekend

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 12:09
Accepteret svar
Fra : RolfPedersen

Modtaget 40 point
Dato : 14-12-07 04:10

Kvadratmeter prisen for et nyt tegltag ligger typisk mellem kr. 1.300 og kr. 1.600 pr. kvadratmeter alt inklusiv. Eksempelvis vil prisen for 180 m2 tagflade på et 1 planshus inklusiv stillads, nedtagning og bortskaffelse af det gamle tegltag, undertag, røde falstagsten, 300 mm isolering og ståltagrender ligge på ca. 250.000 inkl. moms, altså knap 1400 kr pr. m2. Du kan se, hvor meget der går til stillads, materialer osv her http://www.tag-eksperten.dk/default.asp?MenuId=F_267

Prisen på et nyt tag kan imidlertid variere meget. Her er nogle af de forhold, som påvirker prisen:
- Har huset mange kviste, skæringer og ovenlysvinduer?
- Er der opstået fugtskader, der kræver reparation af træværket?
- Skal spærene rettes op og eventuelt forstærkes?
- Skal der monteres undertag?
- Er der behov for ekstra isolering?
- Hvilke type stillads er påkrævet på grund af sikkerhed under arbejdets udførelse?
- Er der plads til stillads rundt om huset?

Venlig hilsen

Rolf Pedersen
www.tag-eksperten.dk

Godkendelse af svar
Fra : Yoop

Dato : 17-12-07 08:51

Tak for svaret RolfPedersen.