/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vac.
Fra : pots
Vist : 867 gange
100 point
Dato : 18-09-07 18:53

Nu har mine ellers så "søde" svigerforældre anskaffet sig en hun på knap 2 år. Den er passet med vac. indtil 7/6 i år skulle den have været gen vac.Men mine kære svigerforældre vil ikke vac. hunden mere for det kan de ikke se nogen grund til.
Og jeg er så meget imod det, for vi har 2 hunde og 2 katte som er passet med alt, og så kan de komme på besøg med lopper og alt muligt....grrr

Så ville lige vide om det er lovpligtigt at få sin hund vac. eller ej??

Mvh en meget sur dyreejer

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 18-09-07 18:56

Mig bekendt er det ikke lovpligtig.

Har i øvrigt lige idag fået vores killing 1. gangsvac. (bare lige en sidebemærkning)

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 18-09-07 19:00

Det er ikk lovplitigt men helt klart en god ide for den kan jo blive smidtet udenfor når man lufter den med mere.. men det er ikk must man gør det hvert år der må gerne gå 2-3 år imellem..

Kommentar
Fra : pots

Dato : 18-09-07 19:51

Jeg ville så mene at der skulle laves en lov, hvis der ikke allerede forfindes sådanne. For når de nu vil gå til hundetrænning med bæstet så kan det bærer alverdens sygdomme og ligeså modtage dem...
Det kan simpelthen ikke passe i dagens danmark at man ikke skal være ansvarlig for sine dyr og behandle dem med den respekt de fortjener. De ønsker sgu da ikke at få fx. hunde syge eller rabbies.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-09-07 20:25

Nu er vaccination af hund eller kat IKKE et antiloppe-middel, men en forebyggende vaccine mod katte-/hvalpesyge, influenza. leukomi mm. Lopperne kræver andre midler bl.a. dryp i nakken af et virksomt loppemiddel. Alle kan spræde lopper, så dine svigeforældre behøver ikke at have hele skylden. For øvrigt har de selv lov til at bestemme over deres liv, økonomi og hund.
Det er ikke lovpligtig at vaccinere, men klogt at gøre det. Da hunden er 2 år, er den rimelig dækket ind med antistoffer allerede. Det er hvalpetiden der er hundens største risiko for smitte. En vaccination holder i 2 år (sidste nyt).
MVH Akle

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 20:27

den skal genvaccineres og når den så er blevet det er reglen at den kan vente i 4 år med den næste vaccine,
de 2 første leve skal den vaccineres hvert år og defter hvert 4 år,
så se at konmme til dyrlæge med den,
hvis du kan, kan du jo lige låne den og få det udført så er alle på den sikre side.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 20:28

de 2 første leve år skulle der stå.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 18-09-07 20:29

Hvis den skal gå til hundtræning skal den helst være tjekket med det helle jeg ville ikk turer andet hvis det var mig der står med en hund evt var bærer af noget den kunne smitte en anden hund med under træning samt er det en god ide at lave en hundeforsikring af hund og den skal være udvidet for så kan den dække evt. skader den laver på andre hunde og omvendt..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-07 20:38

Lopper kan du ikke vaccinere imod. Dem kan man "dryppe" imod, men det skal gøres hver måned.

Vaccinationerne er imod de farlige hundesygdomme, som findes i dag. Der er leverbetændelse, hundesyge og parvovirus. Og måske flere.

Men når jeres hunde er vaccinerede, så er de ikke i fare.
Svigerforældrenes hund kan blive syg. Alle tre sygdomme er der indimellem udbrud af, især fordi vaccinationen ikke altid er 100% hos f.eks. hvalpe. Vaccinationen kan være god nok til at en hvalp ikke bliver syg eller kun bliver lidt syg. Men den kan så smitte en uvaccineret hund, som ikke har en chance.
Men det er og bliver dine svigerforældres valg. Hvis hunden kun luftes i deres have, så er den jo ikke særlig udsat.

De har kun pligt til at vaccinere, hvis de vil deltage i hundearrangementer. Eller hvis hunden skal i pension. Så skal vaccinationerne også være i orden. Eller ved rejser. OG selvfølgelig skal hunden være vaccineret for at kunne deltage i hundetræning. Det vil de få at vide ved tilmeldingen! De skal vise en vaccinationsattest.

Dine hunde er altså sandsynligvis ikke vaccineret mod rabies. Det gør man kun hvis man skal have hunden med til udlandet. Rabies er gudskelov MEGET sjældent i Danmark. Jeg mener kun der er fundet enkelte tilfælde blandt flagermus i de sidste mange år. Ikke blandt ræve eller hunde.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-07 20:49

Uanset så skal den vaccineres, den kan sende smitte med luften til alle nabo hunde og så dør de som fluer.
Så det er et ansvar som de bliver nød til at tage på sig, der er ingen vej uden om,
de har vel ikke anskaffet hund for at den skal ødelægge det for andre, ej heller for sig selv,
den kan hvis den bliver syg dø i løbet af 48 timer eller i værste fald kan der gå en uge og den vil lægge sig til at dø, men inden har den spredt smitte i flere kilometers afstand.

SÅ se af få den stakkels hund til dyrlæge det er huminitært uansvarligt andet.
MVH Bevi54

en hund skal være vaccineret mod hundesyge og parvovirus. Vaccinationen skal være foretaget senest 14 dage før en evt. prøvedag.
For hunde optil 24 måneder gælder, at vaccinationen højst må være 1 årgammel. For øvrige gælder, at vaccinationen højst må være 4 år gammel. Dokumentation for vaccinationen skal være indført i stambogen eller være vedlagt denne.
Udenlandske hunde skal være rabies vaccinerede i henhold til den til enhver tid gældende danske lovgivning.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/961/1324

Kommentar
Fra : pots

Dato : 19-09-07 07:19

Ved udemærket godt at man skal dryppe hunden i nakken for at forebygge loppe og flåt angreb for det gør vi i forvejen. Men min kære svigerforældre mener at når du giver hunden hvidløg så skulle det være nok.. Synes bare de skulle tage og vågne op og komme ind i det nye århundrede...!!
Selvom en vac. virker op til 4 år, hvilket også er fint, men efter 4 år så får den den stadig ikke vac. Derfor ville det være fint med en lov som man kunne forelægge den og så var den skid slået for at sige det mildt......

Godkendelse af svar
Fra : pots

Dato : 19-09-07 07:20

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-09-07 12:49

Der skal temmelig store mængder hvidløg til for at det skal have en afskrækkende virkning på lopper og flåter.
Og så render man ind i, at store mængder løg -og også hvidløg- er skadeligt for hunde. I uheldigste fald kan de få en kedelig sygdom, der hedder "Autoimmun hæmolytisk anæmi". En hund med den sygdom dør af blodmangel. Og hunden bliver ikke rask bare fordi man stopper med at give den løg.. --Når først den er blevet syg så er det for sent.
Hvidløgspiller virker ikke, fordi lugten for det meste er fjernet..

Hvis de endelig VIL forsøge at undgå lopper uden at bruge kemiske forebyggelse, så kunne de prøve med store doser B1-vitamin. Det er bedre end hvidløg..

Det med vaccination løser sig hvis svigerforældrene melder sig til hundetræning. Enhver ordentlig træner forlanger at se vaccinationsattester når et nyt hold starter.