/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærmopløsnings-indstillinger
Fra : PoChris
Vist : 619 gange
325 point
Dato : 18-09-07 00:00

Jeg har tænkt mig at købe en ny fladskærm, nærmere betegnet en Samsung SyncMaster 205BW. Skærmopløsningen er angivet til 1600x1050 (nogle steder 1680x1050), men når jeg kigger på indstillingerne til mit grafikkort: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340824 er den højeste opløsning 1600x1200. Vil jeg alligevel kunne benytte skærmens foretrukne opløsning eller hvad?

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 18-09-07 00:03

Linket er vist ikke helt præcist, men det er det øverste grafikkort, Asus Radeon 9250, jeg har.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-09-07 07:41

Du henter den nyeste driver til grafikkortet og indstallerer den, når du har fået den nye skærm, så skærmen kan blive indstalleret sammen med den nye driver, så skulle det være OK.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 29-09-07 11:33

Jeg har nu forlængst fået skærmen og installeret drivere til den, og den fungerer egentlig også meget godt. Problemet er bare, at den engang imellem går i sort under opstart af Windows. Lige når jeg tænder for computeren, kan man se, at skærmen skifter mellem digital og analog, inden den - som det er meningen - beslutter sig for digital. Jeg har åbenbart både installeret en digital og en analog driver, og selvom jeg senere har afinstalleret den analoge, dukker den stadig op under skærmindstillinger og forvirrer dermed skærm og computer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-07 12:03

Du skal afinstall. den gamle driver, så kan du install. den nye driver efterfølgende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-07 12:21

Du kan ikke ,- eller bør ikke, af hensyn til skærmens liv- køre med større opløsning på nogenaf lederne, end skærmen er beregnet til.

Hvis du installerer driverne, som hører til skærmen , burde computeren automatisk kun kunne bruge tilladelige opløsninger.

Om man vil bruge digital eller analog forbindelse til skærmen er jo en smagssag.
I pc ernes barndom havde man kun digital, og man regnede det for et gevaldigt frenskridt at gå over til analog forbindelse.

Det er jo egentlig bare et spørgsmål om digital-analog omsætteren skal sidde på grafikkortet eller i skærmen.

Du skal jo se billeder på skærmen og ikke binære cifre. Så skærmbilledet er under alle omstændigheder analogt.

Kommentar
Fra : PoChris

Dato : 16-10-07 17:00

Jeg har afinstalleret både den analoge- og den digitale driver flere gange, men alligevel er der hver gang både en analog- og en digital skærm at se under skærmindstillinger. Jeg bruger ikke en højere opløsning, end skærmen er lavet til. Den skal køre 1680 X 1050.
Måske har problemet noget at gøre med, at jeg - ud over den driver, der fulgte med skærmen på en cd-rom - også har downloadet én fra Windows Update. Sagen er bare, at jeg ikke kan fjerne den opdatering igen.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 16-10-07 19:09

jeg har samme type grafik kort, har du prøvet at bruge både digital og analog indgang?