/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dele altan. Låse system?
Fra : Sygate
Vist : 824 gange
86 point
Dato : 17-09-07 23:40

Jeg har fået mig en ny lejlighed.
Den er helt fin bortset fra at altanen ud til gården er en dele altan med naboen.

Jeg vil gerne sove med døren på klem.

Han/hun er sikkert fin nok, selvom jeg ikke har mødt vedkommende endnu., men jeg kan ikke holde tanken ud om at man bare kan vade ind i min lejlighed fra hans/hendes uden forhindringer.

Men har i et forslag til hvordan jeg grejer den?

Fordi.... : døren er lavet af metal. Det ligner ikke en man lige borer i, da den sikkert skal afleveret i samme stand.
Der er væg man kan bore i på hver side af døren dog. Hvad kan jeg sætte op, så jeg kan få luft ind uden at man kan vade direkte ind?

Jeg har tænkt på et gitter, men er der noget mere diskret og mindre voldsomt.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-09-07 23:41

afleveret=afleveres

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-09-07 02:52

Spørg din nabo om han/hun har en ide.
Det er den bedste måde at få tryghed.
Og....
Der findes for alle lejeboliger et sæt råderetsregler.
Deri kan du læse, hvilke ændringer du må lave i din lejlighed, uden at det skal bringes tilbage i oprindelig stand, når lejemålet omsiges.
Noget kan man få tilskud til, noget skal der søges godkendelse til og noget skal synes efter ændringen er foretaget.
(Husk at få godkendelser etc. på skrift)
Så læs råderetsreglerne og / eller kontakt din udlejer, så du kan se hvilke muligheder der er.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 86 point
Dato : 18-09-07 05:32

et ganske alm tyversikringsbeslag er det bedste og pænæsteløsning , og koser ikke mere end 50 kr
de stålprofiler der liger i al og ståldør er nemme nok at bore i , så det er kke et problem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-07 08:29

Det må have en årsag at men har "fællesaltan for 2 lejligheder.....

Spørgsmålet er om du overhovedet må "lukke af"

Det kunne være noget brandteknisk.....

Så forhør dig lige hos udlejer først......

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-09-07 10:26

Jeg synes faktisk du skal bede udlejer lave en løsning.
Du behøver ikke forklare det i detaljer, for der skal kunne luftes ud i den bolig du lejer. Al fornuft taler derfor for, at udlejer skal instalerer et system i alle lejligheder.

Du kan fint starte med at spørge naboen hvad denne har gjort.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 10:37

Der må da være et vindue, der kan åbnes og sikres.

Hvorfor er det lige døren, der skal stå åben om natten !!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-07 16:56

hvis det er en lejebolig må du sansynligvis ikke montere noget på døre og vinduer, hvis der derved bliver huller som skal lappes. men en sensor med en klokke koblet på virker fint. min gamle mor har en sådan i sin entre, og når man træder ind af døren, siger den ding-dong. let og diskret. og så kan man slå den fra i dagtimerne så man ikke skal høre på den hver gang man kommer i nærheden af døren.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-09-07 22:47

Tak for hjælpen. Jeg køber et tyversikringsbeslag. Det lyder som en nem løsning.
Nej der er ikke nogle vinduer i køkkenet desværre. Mærkeligt nok

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-09-07 05:33

en god ide
lige en ting , når du skal bore huller til skruerne , så brug et bor der er 1 mm mindre end skruerne , så sider de godt

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 23-09-07 09:41

Tak for tippet Bredker. Det vil jeg gøre. Er ikke den store handymand så det er et strålende tip