/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Valg af totakts-olie til RD 350
Fra : Yamaha_RD_350
Vist : 853 gange
50 point
Dato : 02-02-03 13:06

Er der nogen her der ved hvilken totakts-olie, der er den bedste at bruge til min Yamaha RD 350 fra ´84 (31k) ?
Da jeg blander selv olien i benzinen, da oliepumpen er fjernet (ikke af mig), vil jeg også gerne vide hvor meget der skal i. jeg har prøvet med ca. 3 % men den ryger meget når den er kold og igen når jeg kører med fuld gas.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. På forhånd tak !

Kommentar
Fra : Banshee

Dato : 02-02-03 14:21

dav
er der en Q8 tank i nærheden af hvor du bor?
for der har de noget godt 2 taks olie der hedder "sprint".
den olie skulle ikke dive så meget sod!
jeg mener at 2% er den optimale blanding
hilsen Banshee

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-02-03 16:24

Jeg havde selv for nogle år siden en Yamaha. Forhandleren hvor jeg købte den anbefalede en selvblandende syntetisk olie. Det brugte jeg altid. Den syntetiske olie er også nemmere at blande med benzinen. Den kan du købe alle steder hvor de forhandler knallerter. Du skal endelig kun bruge en 2% blanding, da motoren ikke kan forbrænde mere og derfor oser og sviner din udstødning til.

Med venlig hilsen
Franksp

Accepteret svar
Fra : inspectorclousseu

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-03 20:33

Franksp har ret mht. HELsyntetisk olie, det er et must. Men jeg har selv haft et Derbi Gpr 80 2 takt med 11000 rpm. og ved at 2% er i underkanten. Har set Aprilia brænde sammen mede kun 2%. 3% er godt og med den rigtige olie "oser" den kun når den er kold. Det er temmeligt dyrt at skulle skifte stempel/top/cylinder fordi der køres med dårlig og for lav olie%.

mvh
Gsx1300R Hayabusa

Godkendelse af svar
Fra : Yamaha_RD_350

Dato : 04-02-03 15:21

Tak for svaret inspectorclousseu.

Kommentar
Fra : inspectorclousseu

Dato : 04-02-03 15:55

kig ind forbi Linien til sommer og lad os "ose" sammen

ses