/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
garanti brugtbil
Fra : claire
Vist : 569 gange
50 point
Dato : 14-09-07 16:33

Hej, jeg har købt en Peogout 206 i december 2006, bilen er fra 2000. Jeg har lige haft den til syn og bærekuglerne skal skiftes?

Er der noget garanti der stadig dækker når jeg har haft bilen i 9 mrd?

Mvh

Claire

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 14-09-07 16:39

Næ, det er tvivlsomt, det er jo en "slid-del", ligesom styrekugler, dæk, olie, bremserbelægning, udstødning mm.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : claire

Dato : 14-09-07 16:47

Tak for svaret pallebhansen. jeg tænkte det nok

god weekend

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-09-07 17:11

Afhængig af hvor meget du har kørt i de 9 mdr. kan det være en skønsmæssig betragtning om styrekuglerne allerede ved købet var så slidte, at de burde have været skiftet.

I så fald har du den 2-årige reklamationsret at henholde dig til - hvis altså du har købt bilen hos en forhandler.

Men det kan hurtigt blive til en kamp på argumenter, og du skal nok ikke regne med at en forhandler giver sig frivilligt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-09-07 09:40

Netop.

Købeloven givr dig kun reklamationsret overfor fejl/mangler der var til stede ved købet. Reklamationsretten rækker to år, men du skal reklamere straks efter at du opdager manglen.

Reklamerer du inden 6 måneder, så vil man som udgangspunkt gå ud fra at fejlen var til stede ved købet (hvis forhandleren ikke kan bevise/sandsynliggøre andet). Men nu er der gået 9 måneder.