/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Sælgers problem ????
Fra : ulrikn
Vist : 915 gange
150 point
Dato : 13-09-07 19:47

Vi står i den situation at vi har købt en ordentlig omgang hvidevarer ( alt hvad der skal bruges ) der skal i vores nye hus.
Firmaet vi har købt det af har her i sidste øjeblik opdaget at deres leverandør ( producenten ) ikke længere har tørretumbler og opvaskemaskine i de modeller der er i ordren.

De har fundet nogle alternativer der IKKE kan accepteres af os, da alle hvidevarer var holdt i børstet stål, og disse var i hvid/alu. ( det vil betyde at vi i køkkenet får både hvid/alu samt børstet stål ).

Vi har fået valget mellem at vælge disse maskiner i hvid/alu eller trække handelen tilbage.

Jeg har desuden fundet de manglende hvidevarer på rundt om på nettet hvor de har op til flere på lager, men det gjorde tilsyneladende ikke det store indtryk på dem.

Derudover er der kommet MEGET tilsvarende modeller af de manglende maskiner, og mit spørgsmål går på om vi ikke kan kræve at de bare vælger en anden / måske lidt dyrere model til samme pris. ELLER evt skaffer dem ved konkurrenterne.

Umiddelbart kunne de ikke finde alternativer i børstet stål, men hvis det skulle lykkes ville de ikke kunne love at det blev samme pris. ??!?!?!?!

Så vidt jeg husker er de forpligtede til at levere en tilsvarende vare eller en bedre.
I vores øjne er hvid/alu ikke en tilsvarende vare da det svarer lidt til at få leveret 6 stole i to slags træ.
Pengene er ikke betalt men vi har underskrevet vores del af aftalen ( ordrebekræftelsen ).

Det var vist det - håber der er nogen der kan forklare mig hvordan vi står i denne situation da jeg selv mener at DE står med problemet. Produkterne KAN jo findes ved konkurrenter eller erstattes af andre modeller.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 19:49

Det skal lige tilføjes at de HAR sat køkkenet op og bare mangler de sidste hvidevarer for at de kan komme ind også.

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 160 point
Dato : 13-09-07 20:09

Det er i al fald sælger, der har et problem, idet han i en eller anden variation har misigholdt sin aftale.

Men siger ordrebekræftelsen noget om forbehold...?

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 20:13

Sidder med vores kopi af den. Der står at der er salgs og leveringsbetingelser er vedlagt men har dem ikke

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-09-07 20:18

Hvis i ikke har betalt og sælger ikke kan levere, hvad er det så lige problemet er??

Bestil dog varerne et sted hvor de kan levere, sælger har intet ansvar i denne sag

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 20:21

Det er så vores næste problem. Vi fik af bygherren 35.000 til køb af hvidevarer ved køb hos netop dette firma.

Vælger vi et andet bliver vi godtgjort med 22.000 og det billigste jeg kan finde ligger på 38.000...

= ekstraudgift i 11. time på 16.000 kr.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 20:22

Nå... Men sælger har i alle fald ikke opfyldt sin del af aftalen, og denne del må være omfattet af "forsinkelser" - her er det nemlig lige meget, om varerne er for sent på den eller så sent på den, at de aldrig kommer frem.

Og så har du sådan set ret til at hæve handlen.

Men omfatter ordren hele køkkenet....?

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 20:26

Altså hele vores ordre hos dem er på køkken, bad, bryggers samt alle hvidevarer.
Køkken og bryggers er sådan set monteret ( de var næsten færdig sidst jeg så ) og der mangler kun hvidevarerne. Det hele er sådan set også lavet TIL disse hvidevarer mht. mål osv.
Ved godt at det i høj grad er standardmål. Men synes det er liiiige sent nok at gøre det til vores problem.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 20:27

Ja, nu bliver sagen jo avanceret...

Det ændrer ikke ved, at sælger har et ansvar.

Men hvorfor binder bygherren jer op på en bestemt leverandør...? Han har jo nok en særaftale, men spørgsmålet er nu nok mere (eller lige så meget), om bygherren kan holde jer fast på en bestemt leverandør, når leverandøren svigter aftalen...

Siger jeres aftale med bygherren noget om det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-07 20:27

Citat
Firmaet vi har købt det af har her i sidste øjeblik opdaget at deres leverandør ( producenten ) ikke længere har tørretumbler og opvaskemaskine i de modeller der er i ordren.

Ring til producenten og spørg om det er rigtigt, at det ikke er på lager. (det kan jo være en udgået model)

Citat
Vi har fået valget mellem at vælge disse maskiner i hvid/alu eller trække handelen tilbage.

Det er da fair nok at handelen kan trækkes tilbage !

Citat
Jeg har desuden fundet de manglende hvidevarer på rundt om på nettet hvor de har op til flere på lager, men det gjorde tilsyneladende ikke det store indtryk på dem.

Hvorfor køber du så ikke der ?

Citat
Derudover er der kommet MEGET tilsvarende modeller af de manglende maskiner, og mit spørgsmål går på om vi ikke kan kræve at de bare vælger en anden / måske lidt dyrere model til samme pris. ELLER evt skaffer dem ved konkurrenterne.

Det er sikkert en nyrere model, til en anden pris.

Citat
Så vidt jeg husker er de forpligtede til at levere en tilsvarende vare eller en bedre.

De har jo tilbudt at handelen kan gå tilbage.

Har du fået et specialtilbud på de hårde hvidevarer, der hvor du har bestilt dem ?

Hvorfor køber du ikke hos konkurrenten i stedet for, så får du det du vil have !?!?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-07 20:31

Jeg ser der er kommet indlæg mens jeg skrev mit.

Tal med bygherren om det er i orden at tørretumbler og opvaskemaskine købes et andet sted.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 20:33

--> Ans
Tror at mit svar kl 20.21 besvarer det meste. Det vil være nemt at bestille det et andet sted men det vil være 16.000 dyrere pga bygherres "rabataftale" med firmaet.

--> Ysseven
Aftalen siger bare at vi kan købe for 35.000 ved køb hos det nævnte firma. ( Med i husets pris )
Vælger vi at købe hvidevarer et andet sted får vi 22.000 til dette i stedet.

Groft sagt er det vel noget lignende det han giver ved firmaet for disse hvidevarer.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 20:45

Nu er jeg ikke advokat, men "kun" advokatsekretær med mange jurabøger...

Men jeg vil mene, at hvis du insisterer på at få de aftalte hvidevarer (hvad du jo næsten er tvunget til, for ikke at betale en ekstra formue), så er det sælgeren, som må skaffe dem. For det kan de jo sådan set godt - han skal bare selv købe dem et andet sted...

Jeg ville dog, hvis jeg var i dine sko, forelægge problemet telefonisk for en advokat og høre, hvad han mener. Hvis han mener det samme, så truer du bare leverandøren med en retssag. Det kan (sagt på den rigtige måde) få de fleste op af starhullerne!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-07 20:48

Hvor stor er prisforskellen på de hårde hvidevarer (udsalgsprisen) hvis du vælger at købe hos B i stedet for A (se bort fra din rabat/tilskud)

Det kunne jo være at du kunne forhandle dig til en god pris hos "B"

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 20:53

--> Ysseven
Præcis. Det vil jeg også mene :)

--> Ans
Umiddelbart er den på de 16.000. HVIS jeg skulle få prisen ned i de 22.000 hvilket jeg tvivler på står jeg selv med montering af det hele. Medmindre jeg finder nogen der ikke er discount netbutikker - og så ender prisen sikkert i det samme :(

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 20:57

Prøv her:

http://www.ret-raad.dk/finddinadvokat

Du vælger bare geografi og område - og så dukker der advokater op i lange baner...

Og det koster jo ikke at spørge!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-07 21:00

Citat
Derudover er der kommet MEGET tilsvarende modeller af de manglende maskiner

Hvor stor er prisforskellen så på det du havde bestilt og de meget tilsvarende modeller !?

Er det så noget forhandleren kan levere ?

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 21:13

Det er svært at se - der er ikke vildt meget forskel.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 21:27

Uanset hvad du end beslutter dig for at gøre, så gør det skriftligt.

Og hvis der er mundtlige aftaler/beskeder, så bekræft dem skriftligt overfor leverandøren.

Just in case....!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 21:32

Har han forresten tilbudt jer at betale en evt. difference til de lidt dyrere modeller?

I sidste ende må han vel også være interesseret i at lukke handlen ordentligt, i stedet for at miste det hele?

Og hvad siger bygherren til en utilfredsstillende "underleverandør"...? Det er jo ikke noget godt ry, som han er ved at skabe sig. - Måske vil bygherren betale differencen?

Hvo intet vover - intet vinder!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 21:39

Bygherren kan du holde udenfor....
Han giver dig 35.000 til brug ET BESTEMT STED eller 22.000 kontant....

I er jo så nødt til at købe de varer firmaet HAR....

At de så alligevel ikke kan levere varerne giver jer "kun" ret til at hæve købet - ikke at forlange dyrere varer uden merpris....

Så hvorfor ikke blot betale/handle jer frem til den "smule" merpris på sandsynligvis BEDRE varer....

Det kan ikke være alverdens det drejer sig om.....

Og så er alle gode venner bagefter.....

Jeg ville nødig være den der slæber dem i retten for et par tusinde for bagefter at opdage at noget i det leverede liiige har en lille fejl der kræver reparation....

Jeg er ret overbevist om han ikke har tid til at komme før om 2 mdr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 21:40

Det er IKKE altid det betaler sig at holde på sin RET....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-07 21:55

Citat
ulrikn

Dato : 13-09-07 21:13

--------------------------------------------------------------------------------
Det er svært at se - der er ikke vildt meget forskel.

Hvis det er prisen, der ikke er vildt meget forskel på, så ville jeg betale differencen.

refi

Citat
At de så alligevel ikke kan levere varerne giver jer "kun" ret til at hæve købet - ikke at forlange dyrere varer uden merpris....

De er de jo også blevet tilbudt. Og derfor kan ulrikn ikke forlange mere.

Tal med forretningen om hvor meget mere, der skal betales for den "meget" tilsvarende model.

Det er sikkert billigere at betale differencen end at modtage 22.000 kr. fra bygherren.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 22:11

Citat
Men jeg vil mene, at hvis du insisterer på at få de aftalte hvidevarer (hvad du jo næsten er tvunget til, for ikke at betale en ekstra formue), så er det sælgeren, som må skaffe dem. For det kan de jo sådan set godt - han skal bare selv købe dem et andet sted...

Fuldstændig enig.
Hvis firmaet i har købt / bestilt jeres Hårde Hvide Varene fra først har accepteret jeres bestilling er det ikke længere jeres hovedpine hvor de måtte få vare fra - de har bare at levere varen. (Aftalelovens § 1-9)
Til information står der i aftalelovens § 1. at tilbud og svar på tilbud er bindende af afgiveren.
Ergo er firmaet bundet af jeres aftale og så er den ikke længere.

ME67

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 22:18

Det vil under alle omstændigheder gå under "force majure"......

Firmaet kan jo ikke gøre for "fabrikken/leverandøren" ikke kan levere......

Den holder ikke....

Og den har du garanteret skrevet under på ved købet.... (uanset hvor små bogstaver det måtte stå med)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 22:20

Citat
Ergo er firmaet bundet af jeres aftale og så er den ikke længere.

Hvis du tror der er nogen love og paragraffer der fungerer på den måde var der ingen grund til domstole

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 22:24

Citat
Firmaet kan jo ikke gøre for "fabrikken/leverandøren" ikke kan levere......

Det er ikke købers problem at sælger lige pludselig ikke kan levere varen.
Hvis der ikke står noget købsaftalen om hvad der er gældende hvis sælger ikke kan skaffe varen og det viser sig det kan købes et andet sted må sælger bare købe det der.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 22:27

Citat
Hvis du tror der er nogen love og paragraffer der fungerer på den måde var der ingen grund til domstole

Hvornår har du sidst læst aftaleloven ?

Jeg har så sent som i dag og i tirsdags gennemgået den med en jurist på mit studie så jo lille ven der er skam en lov der siger dette - og den kan man sagtens blive hængt op på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 22:35

Citat
Hvis der ikke står noget købsaftalen om hvad der er gældende hvis sælger ikke kan skaffe varen

LILLE VEN

Det er jo lige præcis det jeg pointerer...

Det kan du være 10.000% sikker på DER GØR..

Tror du den slags er analfabeter

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 22:39

Citat
Det kan du være 10.000% sikker på DER GØR..

Fremgår det nogle steder her i debatten ?
Eller har jeg overset noget ??????
For har jeg det så beklager jeg meget mine kommentarer.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 22:43

Det tætteste jeg kan komme er, jeg kan se i ulrikn`s 3 indlæg at han ikke
har "Salgs og leveringsbestemmelserne" om det så skyldtes manglende
udlevering fra sælgers side eller at den er blevet væk for ham taler sagen
ikke noget om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 22:56

Citat
om det så skyldtes manglende
udlevering fra sælgers side eller at den er blevet væk for ham taler sagen
ikke noget om.

Nej, men du kan være sikker på at en evt. underskrift har taget højde for at de udleveret og accepteret...

Om det så vitterligt er sket - tja - det ved kun de involverede parter

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 23:00

Og der må vi så nok lade den ligge indtil trådstarter
melder sin ankomst med flere uddybende svar.

ME67

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 23:04

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 23:05

Mht Salgs og leveringsbetingelserne så er det muligt at vi har haft dem, men i så fald er de ikke læst og afleveret sammen med underskriften.

Så jeg har dem ikke hos mig sammen med vores kopi af ordrebekræftelsen.

Det skyldes sikkert at den bekræftelse vi fik tilsendt ved en fejl indeholdt 2 bryggers og 0 badeværelse og blev lavet om da vi besøgte firmaet. Der har sikkert været noget vedlagt den første som blev skrottet.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 23:08

Så var jeg på banen igen... ;)

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-09-07 23:11

Citat
Mht Salgs og leveringsbetingelserne så er det muligt at vi har haft dem, men i så fald er de ikke læst og afleveret sammen med underskriften.

Det var måske en god idé at få fat på dem inden du går i kødet på firmaet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-07 23:13

I de fleste købsaftaler står der med småt "der tages forbehold for ......"

Det er da muligt at en konkurrent har de manglende varer, men han har sikkert købt det til en specialpris.

Jeg tror det er en udgået model, som ikke mere kan bestilles hos producenten.

Men hvorfor ringer du ikke til producenten for at høre om det er rigtigt, at det ikke kan leveres.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 23:14

Enig.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 13-09-07 23:26

Jep. Min kæreste var forbi firmaet for at hente disse men de henviste hende til bygherrens papirer - hvilket jo er helt forkert, så den får lige et forsøg til :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 08:50

Jeg tror du snakker udenom og laver det hele bagfra.....

Firm aet har jo tilbudt at levere dig en nyere model mod merpris - hvad er der galt i det forslag...

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 09:10

Nej det har de ikke decideret tilbudt.... Vi fik at vide at tørretumbler ikke kunne skaffes i børstet stål i nogen som helst mærker. ( På trods af at der findes rigeligt på lager rundt omkring )

Det vil betyde at vi kan få det i hvid - hvilket vi ikke er voldsomt interesserede i.

Opvaskemaskine kan måske skaffes mod merpris men så kan de ikke love at det bliver helt samme look.

Jeg kan godt se at det ikke er sjovt for dem at skulle ud at købe hos konkurrenter ( eller give os anden model til samme pris, men mit håb var at jeg kunne kræve det, da de jo ellers ikke leverer hvad de har taget imod ordre på.

Nogen vil måske mene er jeg er lidt streng med dette, men det skyldes de ca 16.000 jeg skal betale ekstra for at få det DE har lovet, hos en af dem der har det på lager.

Drejede det sig om 1000 kr. betød det ikke noget men surt at det skal koste mig 16.000 ekstra at de ikke leverer hvad de har lovet - når jeg kan se at produktet rent faktisk er til at få fat på.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 09:34

Du bliver ved med dine 16.000 - Glem dem....

Det jeg taler om er at få de varer de kan levere og de 2 sidste ting så i andet mærke andet model (hvad ved jeg) og betale den "lille merpris"....

Firmaet er da ligeglad om du handler for mere end aftalt - sålænge du betaler den merpris (og den kan du med garanti få til indkøbspris)

Citat
eller give os anden model til samme pris

Det kan jo tilsyneladende lade sig gøre.....

Du får endnu flere problemer ved "blot" at holde på det du mener er din ret fremfor at være forhandlingsvenlig....

Firmaerne "kender" den slags kunder - og tro mig - det kan om muligt være ENDNU MERE stejle.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-07 16:24

Hvad koster de 2 hvide varer ( ) i forhold til de 2, som han ikke kan skaffe?

For de var måske en idé at tage imod de samlede hvidevarer - inklusive de 2 hvide - og så give dem i bytte hos en anden mod at købe de børstede dér...? Men det kræver nok en del charme og ikke mindst et godt kræmmer-gén!

Har bygherren krævet, at alt købes samme sted - eller er der plads til køb hos 2 forhandlere?

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 17:05

Det var selvfølgelig en mulighed men nok temmeligt svært :(

Vi kan frit vælge hvor vi vil have det , men kan udnytte hans aftale ved køb hos dette firma.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 17:14

Du vil ikke ud med den "lille prisforskel"

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 18:19

Ved ikke hvad merprisen er. Derfor :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 18:38

Så syntes jeg sandelig du skulle skynde dig at finde ud af det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-07 18:57

Du er så sur over en merpris som du ikke har bedt om at få oplyst !!

De hvidevarer du har bestillt, er det køleskab, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler og kostede det så lige de 35.000,- kr. du havde til rådighed.

Hvis vaskemaskine og tørretumbler skal stå i et bryggers, så vælg da at begge er hvide. Det er sikkert også billigere end i børstet stål, så bliver der lidt penge i overskud til at betale merprisen på opvaskemaskinen.

Men hvilket mærke/type er der tale om !!!

Du kan jo også købe det du ikke er tilfreds med, sælge det som et "fejlkøb" og bruge penge på det du vil have.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 20:46

Har sat dem til at undersøge det... venter på svar.

Men glem nu alt om hvad jeg vil have og hvorfor... mit spørgsmål lød på om hvordan jeg retsmæssigt står i forbindelse med den aftale der blev lavet ( ordren ). For sælger gør det til vores problem at DE nu hvor køkken og bryggers er sat op ikke kan ( skråstreg GIDER ) skaffe de varer de har lovet os.

At sælger har klokket i det da de solgte mig nogle varer de kunne have undersøgt var udgået, synes jeg ikke skal gå ud over mig ( nu produkterne KAN skaffes ). Hverken økonomisk eller i form af erstatningsprodukter jeg ikke vil have.

SÆLGE SOM FEJLKØB ?????? Hvorfor skulle jeg til at bøvle med at pille lortet ned og smide endnu flere penge efter det. De har lovet os varen og den KAN skaffes - derfor oprettede jeg dette indlæg mht juraen i det - ikke for at få en masse hints til hvordan man kan løse det. Hvis jeg har ret i at sælger skal løse det, så skal de da bare løse det. Længere er den ikke. Jeg kunne også være smart og købe en i hver farve og så lave et tivoli... men nej vel. Jeg vil have det de har lovet mig... nemlig ja :)

Så kan vi lige vende tilbage til det det handler om.... por favor.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-07 21:15

I købsaftalen, som du ikke har, er jeg overbevist om, at der tages forbehold for udsolgte/udgåede varer.

Citat
Firmaet vi har købt det af har her i sidste øjeblik opdaget at deres leverandør ( producenten ) ikke længere har tørretumbler og opvaskemaskine i de modeller der er i ordren.

Citat
Jeg har desuden fundet de manglende hvidevarer på rundt om på nettet hvor de har op til flere på lager, men det gjorde tilsyneladende ikke det store indtryk på dem.

Firmaet er ikke forpligtet til at købe hos en konkurrent, men kun hos producenten.

Men firmaet har tilbudt at handelen kan trækkes tilbage. Mere behøver firmaet ikke at gøre.

Men det er da godt, at du nu vil undersøge merprisen på en anden model.

Citat
At sælger har klokket i det da de solgte mig nogle varer de kunne have undersøgt var udgået, synes jeg ikke skal gå ud over mig

Hvornår bestilte du varerne og hvor lang tid efter fik du besked om at det ikke kunne leveres ??

Men hvis du brokker dig for meget til sælger, så kan du risikere at han slet ikke vil handle med dig.

Han har jo tilbudt at handelen kan trækkes tilbage og så bliver det svært at klage over sælgeren.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-07 21:58

Ok - så prøver sekretæren igen:

Jeg vil vove den påstand (efter at have læst i bøgerne igen) at der er tale om sælgers misligholdelse, i dette tilfælde p.g.a. "forsinkelse". Se mit indlæg længere oppe. Og du kan kræve at fastholde ham i at opfylde aftalen (naturalopfyldelse).

Hvis jeg har ret så langt, så kommer spøgsmålet om reklamation - og at du som køber indenfor rimelig tid skal meddele sælger dette. Ellers mister du den ret.

Men da der næppe sidder "ægte advokater" herinde, og ingen af os kan se de nødvendige papirer, så vil det kræve, at du kontakter en advokat i det virkelige liv.

Så er vi tilbage til diskussionen her i tråden: Er det smart at gøre det...?

Og dét spørgsmål kan kun du selv svare på.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 22:43

Ordren blev underskrevet tilbage i juni måned. Og det er er et par uger siden at vi fik at vide at hvidevarerne var udgået. Så de har sovet i 2-3 måneder ca.

Hele ordren er på køkken, bad, bryggers samt hvidevarer og disse elementer er fremstillet til netop vores hus og sat op i denne uge. Nu mangler der bare hvidevarerne - der var på samme ordre. Så hvis det bedste de "kan" tilbyde er at trække de hvidevarer tilbage, som alle elementerne er lavet efter, så synes jeg ikke det er fair.

Det er i mine øjne ét produkt der nu ikke lever op til det der er lovet.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 22:45

Man leverer jo heller ikke en bil uden rat og siger at rattets pris er trukket fra fordi at leverandøren ikke har nogen på lager. Så finder man sgu et rat

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 22:47

Eller putter lædersæder i halvdelen af bilen og velour i den anden.... er det bare mig der tager helt fejl ?

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 14-09-07 22:51

Jeg ville helt sikkert have en anden holding hvis IKKE det var et skræddersyet produkt der er bestilt for længe siden, som nu pludselig er sat halvt op og har mangler.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-07 23:02

Jeg kan kun gentage mig selv og herunder henvise til mit tidligere link...

Og jeg ville have det på samme måde!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-07 23:09

Citat
Nu mangler der bare hvidevarerne - der var på samme ordre. Så hvis det bedste de "kan" tilbyde er at trække de hvidevarer tilbage, som alle elementerne er lavet efter, så synes jeg ikke det er fair.

Hvad er det elementerne er lavet efter !!!!! Er elementerne også i børstet stål ??

Er der ikke standardmål på hårde hvidevare !!!!

Citat
ulrikn

Dato : 14-09-07 22:45

--------------------------------------------------------------------------------
Man leverer jo heller ikke en bil uden rat og siger at rattets pris er trukket fra fordi at leverandøren ikke har nogen på lager. Så finder man sgu et rat

Den sammenligning kan du da ikke bruge til noget !!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-07 23:19

Ysseven

Når du nu kommer på arbejdet på mandag, så spørg lige din advokat

Citat
Nu er jeg ikke advokat, men "kun" advokatsekretær med mange jurabøger...

Citat
Ysseven

Dato : 14-09-07 21:58

--------------------------------------------------------------------------------
Ok - så prøver sekretæren igen:

Jeg vil vove den påstand (efter at have læst i bøgerne igen) at der er tale om sælgers misligholdelse, i dette tilfælde p.g.a. "forsinkelse". Se mit indlæg længere oppe. Og du kan kræve at fastholde ham i at opfylde aftalen (naturalopfyldelse).

Hvis jeg har ret så langt, så kommer spøgsmålet om reklamation - og at du som køber indenfor rimelig tid skal meddele sælger dette. Ellers mister du den ret.

Men da der næppe sidder "ægte advokater" herinde, og ingen af os kan se de nødvendige papirer, så vil det kræve, at du kontakter en advokat i det virkelige liv.

Så er vi tilbage til diskussionen her i tråden: Er det smart at gøre det...?

Og dét spørgsmål kan kun du selv svare på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 08:13

Da det hele åbenbart går på JURAEN i HVAD der er din ABSOLUTE ret, fatter jeg slet ikke du har stillet spørgsmålet her....

Jeg vil vove den påstand at selv en UDDANNET JURIST IKKE vil lægge hovedet på blokken uden at SE alle papirer...

Når han så har set dem vil han MÅSKE anbefale dig at køre en retssag, men stadig UDEN GARANTI for at du vinder....

Så hvad er det egentlig du ønsker....

Dit problem løst eller bare have ret....

At et andet firma ligger inde med et restparti af varen forpligtiger IKKE sælgeren til at købe der....

Han HAR opfyldt sin pligt og tilbudt dig
1. Handelen kan gå tilbage
2. Du kan få en tilsvarende vare til samme pris (dog i anden farve)
3. Du kan få den nyere model (som så er perfekt) mod merpris.

Mere vil du aldrig selv i en retssal kunne forlange....

Så kom tilbage til jorden....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-09-07 09:53

Godmorgen refi....!

Vi er delvis enige, nemlig at de konkrete bilag skal gennemses af en advokat, hvis køber vil vide/holde på sin ret.

Og så går jeg ikke længere ind i dén debat, for det har jeg skrevet om tidligere.

--> ans: Af samme årsag spørger jeg ikke en af advokaterne på mandag.

Hav en god lørdag alle sammen!

Godkendelse af svar
Fra : ulrikn

Dato : 15-09-07 09:57

Så er det vist ved at være lukketid.

Tak til Ysseven for hurtigt og præcist svar for efterhånden ret længe siden :)

Citat
Det er i al fald sælger, der har et problem, idet han i en eller anden variation har misigholdt sin aftale.

Men siger ordrebekræftelsen noget om forbehold...?

Jeg har endnu ikke fået salgs og leveringsbetingelserne fra firmaet så jeg kan ikke sige noget om forbehold. Det vil vise sig når jeg får dem.

Jeg tror at der er nogen der forstår det her som om at jeg ville hive dem i retten for 4-5000 kr. eller som klippefast står på en ret som jeg måske ikke har.... LANGTFRA.
Men kunne nogen fortælle mig at de misligholder deres aftale og at det er deres problem, så ville det da være fedt at jeg kunne forklare dem det og dermed få det de har lovet mig for længe længe siden. For jeg er temmelig træt af det alternativ der er kommet, men er det sådan det bør foregå accepterer jeg da det. Vil da bare være ret surt at skulle kigge på nogle hvidevarer i mange år som man ikke havde ønsket sig, HVIS sælger har forpligtelser i forhold til at levere en tilsvarende vare i dette tilfælde.

Blev ret meget i tvivl om sælgers viden om hvad der er rigtigt og forkert da hun henviste til bygherrens kontrakt da vi bad om DERES salgs- og leveringsbetingelser. Altså som om at det er bygherrens problem - og dermed mit i form af et lavere beløb sat af til hvidevarer - at de ikke kan levere hvad de har lovet. Føler lidt at den brøler der er lavet for et par måneder siden ( af sælger der ikke fik bestilt hvidevarerne da VI gav ordren ) nu bliver tørret lidt af på mig og derfor ville jeg da lige undersøge hvordan og hvorledes. For jeg er TEMMELIG sikker på at de manglende hvidevarer var på markedet da vi skrev under på ordren og dermed dengang kunne være bestilt hvis de havde fået fingeren ud.

Men igen tak til Ysseven der gjorde mig opmærksom på at der kunne være eventuelle forbehold i de betingelser jeg dog aldrig har set og det må være svaret på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 10:09

Ja - kan man ikke få ret , kan man tage sig ret