/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
mangler en båd?
Fra : mærsk
Vist : 1714 gange
145 point
Dato : 13-09-07 17:27

jeg jeg er 13år og vil gerne have en båd jeg har kigget på en limbo med styrepuldt og den god (25 hk)?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-09-07 18:28

Hvad skal du bruge båden til og hvad ved du om at sejle

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-09-07 18:32

Det kommer jo lidt an på hvilken Limbo du taler om, hvilken model?
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-09-07 20:17

du er nok for ung til den båd. du skal have et speedbådskørekort hvis du vil sejle stærkt og det kan du først få når du fylder 16. men hvorfor ikke købe en sejljolle. der kan du få lov til at bruge noget energi og så får du en rigtig god føling med det våde element. når du så bliver gammel nok, kan du jo skifte til motorsejlads.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 08:38

Jeg har en bedre ide.

Meld dig ind i en sejlklub, gå til undervisning, bliv fører og anskaf dig så herefter en båd.

Risikoen for at du laver skade, eller ligefrem slår dig selv eller andre ihjel er alt for stor.

I din alder startede jeg selv til Yngling, fik en fører, lærte navigation og tovværk, fik venner og selvtillid.

Hvis jeg var din mor, ville jeg forbyde dig dit projekt, selvom det ikek er særligt konstruktivt.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-07 10:12

Citat
Jeg har en bedre ide.

Meld dig ind i en sejlklub, gå til undervisning, bliv fører og anskaf dig så herefter en båd.

Risikoen for at du laver skade, eller ligefrem slår dig selv eller andre ihjel er alt for stor.

I din alder startede jeg selv til Yngling, fik en fører, lærte navigation og tovværk, fik venner og selvtillid.

Hvis jeg var din mor, ville jeg forbyde dig dit projekt, selvom det ikek er særligt konstruktivt.

Dem der laver ulykker på sig selv og andre til søs er halvgamle mænd der tror de ved alt og så ovenikøbet blander spiritus ind i sagen.

Har selv sejlet med alt hvad der kan flyde siden jeg var 6 og oplever børn til søs som yderst ansvarlige.

Synes det er en mærkelig udvikling hvor børn ikke må klatre i et træ uden at der etableres faldunderlag og ikke færdes i naturen uden at det er planlagt af en voksen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 10:24

Jammen det var dog modent og pædagogisk af dig, at opfordre et barn til at få nogle motorkrafter under en ikke færdigudviklet motorik.

Der er forskel på at blive pakket ind i vat og på almindelig sund fornuft.

Men kunne jo også spørge.
Hvor skal denne båd opbevares?
Hvordan kommer den frem og tilbage i vandet?
Kan du almindelige vigeregler?
Hvor hurtigt er 1 knop?
(hvis du ikke ved det kan ikke du ikke overholde hastighedsbegrænsning)
Hvem ved hvor du er når du sejler?
Hvordan skal båden vedligeholdes og hvem gør det?
Hvor kommer pengene til benzin fra?
Hvilket sikkerhedsudstyr er lovpligtigt?
Hvor er det lovligt at besejle?

tja... fortsæt?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-07 10:52

Hvorfor lave en lang liste hvorfor ikke bare blive i land, forresten knob staves med b.

Knægten stiller et spørgsmål vedrørende en båd, prøv at give ham et svar på dette og så lad hans forældre om det der er deres ansvar. At du selv selv har selvet en underrigget båd hvor det værste der kunne ske var at man får bommen i hovedet hvad pokker kan han bruge det til. Holder selv meget af at sejle i Yngling men der er jo også massere der står helt af på at sejle en så langsom kølbåd og relevansen til en lille motor båd er vist beskeden.

VH

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 11:03

Hvis stavemåde skulle være relevant, så er det sidste indlæg da vist en morsomhed?

Alle har ansvar for børn!

Så drop din irelevante misfornøjelse med mig og hold dig til din egen samvittighed. Hvis du virkelig mener jeg skal holde mig til det egentlige spørgsmål, når spørgeren er et barn, så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal sige til dit citat og dine kommentarer til mig. Måske bede om min himmelblå?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-07 11:07

Ja det må du gerne bede om

Kommentar
Fra : mærsk

Dato : 19-09-07 13:29

Vi låner nogle gange et sommerhus nede ved vejle-fjord og der vil jeg bruge den til at fiske fra og små ture og sjov.
Jeg har en båd nu med 3.5 hk og det syntes jeg at det går for langsomt.
Men ved ikke om det er godt med så mange hk igen i siger jo alt mugligt som jeg ikke ved såååå:)

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-09-07 14:17

Ja du er jo desværre for ung endnu til speedbåds kørekort så det må nok vente nogle år endnu. Derudover er det jo heller ikke gratis at købe en båd med en stor motor.

Kommentar
Fra : mærsk

Dato : 03-10-07 20:53

jeg har kigget på den her med der er måske lidt forstor motor på men ved ikke helt, og sejlbåds-klup er ikke mig og jeg kan heller ikke

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51706374

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-07 21:09

Her er en med styrepult:
http://www.krikmarine.dk/cms/default.asp?ID=1018

Og lidt flere Limbo både:
http://www.krikmarine.dk/cms/default.asp?ID=1013

Om det er fornuftigt at du sejler ved jeg ikke.
Det er også farligt at køre 80-90 på en knallert.

Husk en vest.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-10-07 12:57

På stranden, hvor jeg har min båd (en Texas 360 med 15 HK Suzuki 4 takt) liggende, er der to der har limbo 14, med hendholdsvis 8 og 10 hk motorer. De ligger såmæn udemærket på vandet, men når der er lidt bølger, slår de op i stævnbunden foran, og løftes op i forenden pga. den flade stævn/bund. Først hvis de kommer op og plane, vil det gå godt. Når jeg lukker op for mine 15 HK, går båden ca. 25 knob, og jeg skal være meget OBS med styringen uden ratstyring. Ved bratte svin, skal jeg holde godt ved såvel "fartgrebet" som motoren, der skal nogen kræfter til. Jeg vil end ikke lade en voksen uøvet prøver at sejle med min båd, det er store kræfter der er på spil.
Du lyder til at være en fornuftig dreng mærsk, så der er ikke andre muligheder, en at søge på nettet. Jeg fandt min båd i DBA inden for ca. to måneder, hvor jeg var på dagligt, men det kan lade sig gøre. Hel og lykke med det mærsk.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-10-07 22:55

Til mærsk

Uanset hvor gammel du er, så gør dig selv og andre den tjeneste at lære vigereglerne.
Så sent som igår sejlede jeg for sejl i Faaborg havn og blev skælt ud at et par voksne mænd i en jolle med påhængsmotor.
De mente ikke at jeg kunne tillade mig at vend lige foran dem.
Nu er det jo sådan af for sejl kan man ikke sejle lige imod vinden, så hvis man nærmersig en forhindring, er der ikke andet at gøre end at vende, derfor er der regler om hvem der viger for hvem, og motor viger altid for sejl.
Det er en god ide som jomfruane foreslår at du lære at sejle med sejl, for så kan du forudse hvad en sejler du møder kan og vil gøre.

Bjørn

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-10-07 07:03

Ja de små motorbåde er faktisk meget ofte de værste i havnen. Men også på stranden er det dybt problematisk, der bliver slået badegæster ihjel på den måde her.

Kommentar
Fra : mærsk

Dato : 07-10-07 19:17

ja men nu er er det ikke i en havn jeg vil sejle

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-10-07 11:50

Til mærsk

Selv om du ikke sejler i en havn skal du kende søfartsreglerne og vide noget om vejr og vind.
På det åbne vand møder du jo også andre både, og du kan for brug for hjælp eller skal måske hjælpe andre.
"Kun en tåbe frygter ikke havet"

Bjørn

Annuller spørgsmålet
Fra : mærsk

Dato : 29-11-07 18:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål