/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
erstatning for tab af forsørge
Fra : siffer01
Vist : 857 gange
40 point
Dato : 13-09-07 11:14

Hej er der nogen herinde der ved noget om hvad erstatning kan være for tab af forsørger ved arbejdsulykke? På forhånd tak Siffer01

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 11:20

Spørg forsikringsselskabet......

eller fagforening

eller hvem det nu er der har vedkommende forsikret....

Kommentar
Fra : siffer01

Dato : 13-09-07 11:33

ja tak- men det er arbejdsskadestyrelsen der er involveret, tænkte om nogen havde erfaring hermed? Siffer01

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-07 11:34

Så vidt jeg husker kommer det også an på afdødes alder...

Skriv og spørg arbejdsskadestyrelsen, du kan ikke bare få det oplyst pr tlf.

http://www.ask.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-07 11:35

Arbejdsskadestyrelsen vurderer beløbet, det kan ikke sammenlignes
med andre tilfælde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-07 11:55

Husk også at tjekke om afdøde, havde en privat ulykkesforsikring.... i policen står der beløbet for
erstatningen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-09-07 12:16

Hvis det er arbejdskadestyrelsen så er det afgørende afdødes alder, erhverv og indtægt hvis der er tale om forsikringer i forbindelse med pensionsordninger så fremgår det af disse og det fremgår ligeledes af eventuelle livsforsikringer.

Der er ikke tale om et standard beløb så det kræver vist desværre at der skrives/ ringes rundt

VH

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 19:08

Der er også forskel på, om afdøde var alene var forsørger for ægtefælle/samlever eller om der er mindreårige børn.

Og så der der spørgsmålet, om afdøde selv havde skyld i ulykken...

Afdødes indtægt på ulykkestidspunktet er som udgangspunkt det tal, som "man ganger % med", så allerede der starter den store forskel.

Men taler vi om det virkelige liv eller om et teoretisk spørgsmål...?

Du kan læse nogle afgørelser om erstatningsansvar her:

http://www.patientforsikringen.dk/public/dokumenter/praksissamling/3_EAL/3_indhold/3_10_tekst.htm

Kommentar
Fra : siffer01

Dato : 14-09-07 10:28

vi taler virkeligt liv. arbejdsulykke. manglende sikkerhed.alder 42. forsørger.2 børn ægtefælle, gift.Siffer01

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 10:43

Der er stadig ingen her der kan fortælle dig et beløb...

Du skal kontakte relevante myndigheder.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-07 11:01

Hvor tragisk.

Men igen, du må skrive til arbejdsskadestyrelsen. I udregningen tager man højde for hvor meget personen kunne have nået at tjene indtil det 60' år muligvis til 65' år, det kan jeg ikke lige huske.

Der bliver også taget højde for at der er børn under 18 år, samt en ægtefælle.

Som før sagt skal der også lige tjekkes for en privat tegnet ulykkesforsikring, der kan erstatningssummen ses i policen.

Der er også mulighed for erstatning igennem fagforeningen, så alt i alt er der mulighed for erstatning fra tre instanser.

Man bliver desværre ikke rig, at de erstatninger der kan komme på tale, et løst bud fra mig vil være omkring et par mill højst

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-09-07 11:05

Du kan bruge dette link: http://www.ask.dk/sw12842.asp

Efterfølgende kan du via Arbejdsskadens hjemmeside, finde andre helt konkrete tal. Du skal ikke oplyse noget som helst, blot besøge dem.

Accepteret svar
Fra : hjortby

Modtaget 40 point
Dato : 14-09-07 12:28

En sådan erstatning kan være meget forskellig, afhængig af flere forhold. Jeg kan anbefale at du kontakter en advokat med erstatningsret som speciale. Som regel kigger sådan en advokat på sagen ganske gratis, og giver dig en vurdering. Først når han har fået sagen, starter taksameteret og afhængig af dens sammensætning, kan man evt. aftale afregning, når erstatningen er på plads. Jeg kan anbefale adv. K.K. Madsen, Gråbrødre Torv 14, København K. Han er helt utrolig kontant og nede på jorden - ingen voldsomme løfter, men en meget konkret vurdering.

Godkendelse af svar
Fra : siffer01

Dato : 15-09-07 13:21

Tak for svaret hjortby.siffer01