/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gryderet
Fra : tararam
Vist : 4122 gange
40 point
Dato : 12-09-07 17:12

Er der nogen der ligger inde med en rigtig god opskrift på gryderet.
Det er nemt at finde nogle på nettet, men enten er de lavet som diæt eller kaloriefattig mad, eller også mangler de lige det extra pift der skal til.
Jeg er ikke en ørn i køkkenet og konen er fra udlandet, så det extra pift er vi ikke gode til at tilsætte, så hvis nogle har en gennemprøvet udgave, gerne med fløde- mums,- som i de gode gamle dage, så vil jeg være glad for opskriften.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-07 17:20

Denne er bare go'

Svensk pølseret

3 dl. finthakket løg
40 gr. margerine
10 ufarvede pølser
2-3 tsk. paprika edelsüss
1- 1 1/2 lille dåse konc. tomatpuré
3 dl. mælk
salt og peber
1 dl. piskefløde ( kan undlades)
1 kg. kogte kolde pillekartofler
purløg til pynt

Eller alm. sammenkogt

Skinketern brunes, og så kan du ellers komme i hvad du har lyst til f.eks

Ærter, maj, bønnespirer, grønne bønner, peberfrugter i strimler, løg osv men du skal bruge flåede tomater og fløde/kaffefløde for at få væde/sovs, dertil serveres løse ris og flutes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-07 17:32

maj skulle selvfølgelig være - majs - jeg kommer også gerne cocktailpølser i den alm. sammenkogte

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 12-09-07 17:37

Hej.

Har mange, men kig på følgende :

http://www.dk-kogebogen.dk

God fornøjelse i gryderne

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-09-07 18:54

Chilli con carne

Ingredienser:
500 g. hakket oksekød
2-3 løg
2 dåser flået tomater
2 dåser kidnybønner (i saltlage)
1 stang kanel
1-2 hele chili
200 g. soltørrede tomater i olie
2 fed hvidløg
1 tsk. spidskommen
1 dl. vand
Salt/peber

Løg hakkes fint, og svitses sammen med oksekødet. de flået tomater hældes ved kødet/løg sammen med 1 dl. vand.

Hvidløg/chili (uden kerner)/soltørrede tomater (med olie) blendes (evt. hakkes fint), og tilsættes retten, sammen med den hele stang kanel, spidskomme salt og peber. Lad det simre i ca. 1 time.

Tilsæt derefter de afdryppede kidnybønner og lad det simre i yderlig en ½ time.

Tag kanelstangen op før servering

Serveres med groft brød og eventuelt salat

VH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-07 20:26

Citat
Jeg er ikke en ørn i køkkenet og konen er fra udlandet

Er din kone ikke fra Asien !!! der bruger man da mange krydderier, som lige sætter det ekstra pift til.

Desuden har du jo selv boet i Asien, så du kender jo godt til de krydderier.

Citat
Elsker at rejse og har siden 1994 boet i Asien. Er dog i Danmark en gang imellem for at arbejde et par mdr. ad gangen. Det langvarige ophold i Asien har for mig,- gjort Danmark gråt og kedeligt med et stresset samfund og jeg sætter spørgsmål ved, om vi overhovedet ved hvad det vil sige at leve livet herhjemme.

Citat
gjort Danmark gråt og kedeligt med et stresset samfund og jeg sætter spørgsmål ved, om vi overhovedet ved hvad det vil sige at leve livet herhjemme.

Du mangler krydderierne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-07 20:46

Go' gryderet Ans

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-09-07 22:14

Har lige 2 stk.

Pizzasuppe: (ja det er suppe, men en ganske kraftig sag der sagtens kan være et helt måltid med flutes til)

Hak en chili. Skær 2 løg i små tern. Hak 5-6 fed hvidløg fint.

Kom vindruekerneolie i en gryde, når olien er godt varm vendes chilien i olien. Løgene hældes i og brunes. 1/2 kg. hakket oksekød med højst 10% fedt kommes i og brunes. Tilsæt 3 dåser flåede tomater og lige så meget vand og det halve af hvidløget. Lad småsimre en halv times tid. Smag til med lidt sødt. f.eks. ahornsirup. Og lime eller citronsaft, godt med salt og peber, resten af hvidløget og 1/4 liter piskefløde.

Serveres med friskrevet permesan eller mozarella efter smag på toppen.

Der er også:

Den Ganske Almindelige Gryderet.

Noget svinekød i tern.
Noget hakket løg.
Nogen cocktailpølser.
Godt med pabrika.
Flåede tomater.
Piskefløde.
Salt og peber.

Brun løg og kødtern i SMØR! Tilsæt edelsüss pabrika. Flåede tomater og salt og peber på. Lad småkoge i 20 min. Tilsæt piskefløde og kog op et øjeblik. Cocktailpølser i lige inden servering. (Og det skal IKKE være de dér væmmelige nogen fra dåse).
Serveres med kartoffelmos eller ris.

Velbekomme.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-09-07 22:16

OBS. I pizzasuppen skal kernerne SELVFØLGELIG med. Det er jo dem der smager af noget!

Kerneløse chilier er for begyndere og tudefjæs!

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 12-09-07 22:42

Ha Ans

Jo jeg kender da krydderierne, men det skal være dansk god mad, uden for meget øst-inspireret indhold, da det skal være en del af en fastlagt menu på et B&B.

Jeg selv ville da krydre med noget chili, da jeg, ha ha- er blevet afhængig af det.

Men tak for opskrifterne indtil nu.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-07 22:55

Citat
det skal være en del af en fastlagt menu på et B&B.

Nåhhh det er en opskrift til dit menukort du efterlyser

Citat
Jeg er ikke en ørn i køkkenet og konen er fra udlandet

Jeg ønsker jer held og lykke med foretagenet

Men på nettet er der flere gryderetter , som ikke er diæt/kaloriefattige.

Accepteret svar
Fra : Bertlov

Modtaget 40 point
Dato : 13-09-07 18:50

Hej tararam..
Her en rigtig god opskrift..
http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/RecipeResult?OpenForm&1&1&sorte%20gryde&x&x&x&x&false&false&x&x&x&x&x&

Dette er et rigtigt godt sted at søge:
http://www.arla.dk/karoline
Og ellers kig i de hustandsomdelte kogebøger, netop fra Karoline.
De kan bestilles på hjemmesiden.
http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D01.nsf/ShopPage?OpenForm&CategoryID=01

De ældste af bøgerne er de bedste..
Der er ikke fokuseret så meget på fedtindhold, men meget på [B]GOD[/B] mad!

Men ellers er det her lige som i så meget andet.. Go'e råvare gi'r godt resultat!

Held med jeres B&B..

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 22-09-07 12:14

Tak for svaret Bertlov.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-07 12:22

Da du skrev følgende troede jeg at du mente en opskrift som en kanduer havde gennemprøvet

Citat
så hvis nogle har en gennemprøvet udgave, gerne med fløde- mums,- som i de gode gamle dage, så vil jeg være glad for opskriften.

der er da helt sikkert mange gode opskrifter i det accepterede svar, men dem havde du jo også selv set??

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 22-09-07 19:52

Tak for accepten tararam..

Og Nordsted1:
Den opskrift jeg anbefalede, er vel gennemprøvet her!
Og iøvrigt også på et "mindre madsted", som vi havde for laaaaaaang tid siden.
Og mange af de andre opskrifter i de gamle karoline kogebøger er også velafprøvede!

God fornøjelse..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-07 21:14

Bertlov.... nu kan jeg blive helt lækkersulten

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 23-09-07 00:24

Også meningen!!! Nordsted1
Håber tararam får noget godt op at stå...
Så vil komme på prøvesmagning!!
Måske også en overnatning..
Vi mangler bare adressen!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 09:38

Bertlov, du siger noget, vi må da finde ud af, om han kunne bruge opskrifterne

Så tararam, hit med en adresse