/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
røget ål
Fra : finnsmed
Vist : 12859 gange
100 point
Dato : 11-09-07 22:07

Kan man fryse røgede ål ned ??

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 11-09-07 22:19

Ja det kan man sagtens. Men ikke i al evighed.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 11-09-07 22:21
Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-07 22:21

Citat
Hvis du vælger at fryse den røgede ål ned, skal du være opmærksom på, at fødevarestyrelsen kun anbefaler, at fisken er på frost i 3-4 uger. Så det er lidt op til dig, hvad du vil vælge.

http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/spoergsmaal-om-frysning-af-mad.html

Men det er ikke det samme som en frisk røget ål.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-07 22:36

Ålen kan meget nemt få en harsk smag efter en tur i fryseren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 22:45

Citat
Kan man

Ja....

Men det er IKKE anbefalelsesværdigt.....

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 11-09-07 22:48

Det passer altså ikke Ans. Min kæreste er fisker og vi har jævnligt fisk i huset. En røget ål som ikke har ligget for længe i fryseren smager ganske fortrinligt. Har du været udsat for den smager harsk, så har den garanteret ligget for længe på frys.

Så altså Finn. Smid du roligt ålen i fryseren, men overhold de 3-4 uger.

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 110 point
Dato : 11-09-07 22:49

Ja..... Men da det er fed fisk, er holdbarheden max. 2-3 måneder. Men kan sagtens lade sig gøre

God fornøjelse med ålen....

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-07 22:54

Citat
joeson

Dato : 11-09-07 22:49

--------------------------------------------------------------------------------
Ja..... Men da det er fed fisk, er holdbarheden max. 2-3 måneder.

Hvor har du læst det, når Fødevarestyrelsen siger 3-4 uger max.

Der er tale om røget ål !!!!!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-09-07 16:03

Ja røget ål kan fryses ned men efter min mening ødelægger man ålen. Både konsistens og i nogen grad også smag ændres virkeligt meget. Det er ikke uden grund at du ikke kan købe ål der har været frosne.

Mit råd er gå amok i ål eller forær dem væk .

Kommentar
Fra : finnsmed

Dato : 12-09-07 18:38

Er der nogle der vil købe dem,til billige penge,jeg ryger dem selv??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 18:46

Et skilt ud til vejen - så er de hurtigt væk hvis prisen er rigtig

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-09-07 18:50

Du kan jo prøve at smide nogle point med i købet så slår Refi til

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 12-09-07 19:43

til finnsmed

hvor er det henne i landet ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-09-07 19:59

Er det frosne røgede ål, du vil sælge !!!!

Hvor "gamle" er ålene ?????

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 14-09-07 16:42

Hej Finnsmed.
Jeg fanger selv ål, desværre ikke røget.
Men jeg ryger dem selv og du kan udmærket komme ålene i frysreren efter rygning.....
jeg må også omgående fortælle dig, at da ålen er en "fedfisk" kan den kun holde sig be-
grænset i fryseren og d. v.s. ikke over to til tre måneder. Allerede efter nedfrysning bliver
ålen "lidt smattet" i kødet, idet dette hænger nemmere i benene og er slet ikke så fast
som i en en nyrøget. Des kraftigere/tykkere ål, des mindre opbevaringstid i fryseren.
God appetit med masser ar røræg og øl/snaps......
Hilsen Ibea

Godkendelse af svar
Fra : finnsmed

Dato : 14-09-07 18:12

Tak for svaret joeson.

Kommentar
Fra : finnsmed

Dato : 14-09-07 18:19

Nu har jeg fået det helt rigtige at vide. Stykket skal være som dobbelt rugbrød,fryses i frostpose,optøning,ud af posen,rulles ind i avis,tøs langsomt op i køleskab.Man skal beholde skindet på.Tak for alle svarerne.OBS.holdbarhed i fryser.max.3.måneder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-07 18:22

Citat
Accepteret svar
Fra : joeson
Modtaget 110 point
Dato : 11-09-07 22:49

--------------------------------------------------------------------------------
Ja..... Men da det er fed fisk, er holdbarheden max. 2-3 måneder. Men kan sagtens lade sig gøre

God fornøjelse med ålen....

Mvh
joeson

Velbekomme !!!!!!

Fødevarestyrelsen anbefaler 2 - 3 uger, når det drejer sig om røget ål.

Et accepteret svar, der efter min mening ikke kan bruges til noget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-07 18:24

Hvem har fortalt dig det ??