/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Kan det passe!?
Fra : Hvidtiger01
Vist : 573 gange
50 point
Dato : 11-09-07 21:28

Min kæreste har fået gjort sin andel af salonen op da hun skal sælge den til den anden medejere. Hun havde i sin tid givet 100.000kr kontant til hende som havde den og overtaget noget af gælden på 75000kr. Dvs 175.000kr dengang. Varelageret skulle så gøres op, dvs alle aktiverne, mellemregninger osv.. Da hun har 50% af salonen bliver aktiverne fordelt med 50% til hver. Idette tilfælde er det 50.039kr til hver. Man kan så læse, at hende den anden skal give 175.000kr til for min kærestes andel, ligesom det hun gav dengang.
Nede under står der så gæld i alt 128.231kr som er beskrevet længere nede på siden hvad det er. Bla kassekreditten og det lån salonen har. de 75000kr er den gæld hun overtog da hun købte sin andel og de andre 53230kr er det min kæreste har hævet over det hun har tjent ind i den tid hun har været der. Dem har revisoren så langt sammen nederst på siden hvor det så giver -128.230kr i egenkapital. Det samme står for hende den anden hvad hun skylder osv... Hvad vi ikke forstår er, at nederst på siden står der udspecifikiceret hvad de -128.230kr kommer fra osv.. men nedenunder det står der så aktiver ifg balance 50.039kr hvilket jo er de værdier der er i salonen. Men dem har revisoren lagt til gælden i begges tilfælde hvor min kærestes samlet gæld pludselig kommer op på -178.269kr i alt... Hmmm skal de aktiver som bla er varelageret, ustyr og tilgodehavende og kassebeholdning som var de 50.039kr hver ikke trækkes fra gælden istedet for at lægge det til gælden???

Det var en ordenlig smøre, men håber at I ved noget om det..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 22:42

Jeg har sorteret tallene fra dir spørgsmål... Er det forstået rigtigt?

Oprindeligt indskud: Afleveret kontant 100.000 + overtaget gæld 75.000 = 175.000

Varelager (alle aktiver, mellemregninger osv.) = 100.078 / 50% til hver = 50.039

(Tilbagebetaling 175.000 er vel ikke en del af dette her dele-regnskab?)

Gæld i alt 128.231 = overtaget 75.000 + merforbrug 53.230 = egenkapital + aktiver ifg balance 50.039 = -178.269

Var de 100.000 et lån eller et indskud i forretningen? Og foreligger der en kontrakt af en slags, der kommer ind på dette her?

Og hvor længe er det siden? Er der ikke afdraget på gælden, så den er blevet mindre?

Er det en "ægte" revisor, som har lavet regnestykket?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 22:56

Det giver da ikke mening... Er det her den løsning, som du tror på:

Hvis de 175.000 skal betales tilbage, så har din kæreste sådan set fået sine penge/sit indskud tilbage - og nu skal "resten" gøres op.

Det vil sige, at hun ejer 50% af varelager mv. = 100.078 / 50% til hver = 50.039, som den anden skal købe. Merforbrug 53.230 trækkes fra = din kæreste betaler 3.191 (ud af de 175.000) og får derfor "kun" 171.809.

Der er da noget der halter...

Hvorfor skal de 175.000 betales tilbage "bare sådan"?

Det lyder som et værre mix af positive og negative tal.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 11-09-07 23:12

Det var et indskud de 100.000kr som den anden fik. Hun købte halvdelen af salonen. Hun overtog så noget af gælden i forretningen som så lød på 75.000kr. Dvs hun har sat sig i gæld med 175.000kr da hun købte halvdelen af salonen d.1/10 2003.

Jo der er nok blevet afdraget noget, men de har lavet lidt mere gæld igen og afdraget.. Sådan lidt op og ned. Men Han har skrevet, at salonens egenkapital pr. 3/9 2007 er -151.404kr. Hvor min kæreste står for de 128.230kr af dem og den anden 23.174kr af dem.

Han har skrevet sådan her ud fra min kæreste:
Saldo 03/09 2007 -53.230kr

Mellemregning 1/10 2003 -75.000kr

Egenkapital 03/09 2007 - 128.230kr

Aktiver iflg. Balance 03/09 2007 50.039kr

Andel af gæld -178.269kr

Hun købte halvdelen af salonen 01/10 2003...

Han har regnet aktiverne ud hvad de er for hele salonen og så har de fået de 50.039kr hver..

Problemet er jo at vi ikke forstår at han har lagt aktiverne til deres gæld!... Er det ikke en regnefejl? Det er jo noget som har værdi og som burde blive trukket fra gælden..

Ja han er ægte revisor...

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 11-09-07 23:24

Min kæreste, hende den anden har lavet noget gæld gennem de 4 år de har haft salonen sammen. Det er så den kassekredit der er blevet regnet ud og han er så kommet frem til at salonen skylder 151.405kr...

Men da han skulle gøre det hele op om hvor meget hende den anden skulle betale min kæreste, måtte det hele jo gøres op. Dvs den gæld som salonen har og hvilket værdier (Aktiver) der er. Han har så regnet ud, at af aktiver er der for i alt 100.077kr som så skal deles, hvilket bliver 50.039kr til hver. Han kan så se hvor meget overskud til løn min kæreste har haft de år hun har været medejer af salonen og hvor meget løn der er blevet udbetalt til hende. Og der er et underskud på -53.230kr som så nok er blevet taget på kassekrediten. Udover det minus er der så nogle mellemregninger på -75.000kr og de to tal er så blevet lagt sammen. Det giver 128.230kr i egenkapital til min kæreste. Men så har hun jo de 50.039kr i aktiver og dem har han lagt oven i de 128.230kr. Så slutgælden er så blevet -178.269kr.... Det er det vi mener lyder underligt. For skal de 50.039kr ikke trækkes fra hendes egenkapital?

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 11-09-07 23:32

ups glemte lige et minus.. -128.230kr...

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 11-09-07 23:41

Men skal "aktiver iflg balancen" trækkes fra hendes egenkapital eller lægges til, for at finde hendes andel af gælden?

Mvh Hvidtiger

PS: Vi kan bare ikke forstå hvorfor et varelager, tilgodehavene, udstyr i salonen også kaldet aktiver skal lægges til en gæld hvis det er nogle værdier!.... Spørgsmålet er om at han har trykket forkert på lommeregneren....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 23:52

Det må være en trykfejl hos revisoren!

Aktiver og passiver er plus-tal og minus-tal, og i hans regnestykke ser de ud til at have samme fortegn...

Jeg ville hive fat i ham straks i morgen og tjekke det - og så give besked herinde...

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 12-09-07 07:53

Hej

Jeg kan kun se, at revisoren har beregnet det rigtigt.

Egenkapitalen beregnes som aktiver minus gæld, så hvis man tager udgangspunkt i egenkapitalen og skal finde gælden, så kan det kun beregnes som egenkapital + aktiver = samlet gæld.

Der hvor du går fejl er, at du skriver, at han har lagt aktiverne til GÆLDEN, hvilket ikke er rigtigt, han har nemlig lagt aktiverne til EGENKAPITALEN.

Jeg vil mene, at hvis din kæreste skal have 175.000 kr. for sin andel af salonen, så vil hun få udbetalt 46.770 kr. (175.000-128.230), der så skal dække hendes private gæld, altså gæld udover de 75.000 kr. ifm. køb af salonen, som jo indgår på mellemregningskontoen. Man skal så tage hensyn til, at hun i ejerperioden har hævet 53.230 kr. mere end hun har tjent (=lån). Så på nær 1.000 kr. får hun det samme for salonen som hun har givet, hvilket kan beregnes således, når udgangspunktet er, at de 75.000 kr. indgår i salonens egenkapital:

Oprindelig indskud = 100.000 kr.
Lånt af salonen i perioden = -53.230 kr.
Udbetaling ifm. ophør =-46.770 kr.
Difference= 1.000 kr.

Håber det hjalpt lidt på forståelsen - det er jo ikke så nemt at lave talopstillinger herinde.

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 12-09-07 08:05

Hej igen. Hov jeg fik lavet en slåfejl - hun får selvfølgelig nøjagtig det samme for klinikken som hun har givet - undskyld.

Oprindelig indskud = 100.000 kr.
Lånt af salonen i perioden = -53.230 kr.
Udbetaling ifm. ophør =-46.770 kr.
Difference= 0 kr.

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 10:30

Nu er jeg nok snart lige så forvirret (eller mere) end I er...

Citat
Det var et indskud de 100.000kr som den anden fik. Hun købte halvdelen af salonen. Hun overtog så noget af gælden i forretningen som så lød på 75.000kr. Dvs hun har sat sig i gæld med 175.000kr da hun købte halvdelen af salonen d.1/10 2003.

Så burde hun være blevet ½ ejer af det hele, ikk'?

Citat
salonens egenkapital pr. 3/9 2007 er -151.404kr. Hvor min kæreste står for de 128.230kr af dem og den anden 23.174kr af dem.

Hvorfor så denne skævdeling...???

Har de ikke nogen kontrakt eller anden skriftlig aftale som beskriver deres fælles ejerskab?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 11:18

Du skriver i starten:

Citat
de andre 53230kr er det min kæreste har hævet over det hun har tjent ind i den tid hun har været der

Det er så helt tilbage fra 2003...? Øh... Melder historien noget om den andens forbrug?

Og den gæld på 75.000, som hun har overtaget - står den nu i hendes navn, eller har hun betalt den ud? For nomalt vil en kreditor altså ikke bare gå med til, at gælden får en anden ejer!

Det lyder altså underligt. Har revisoren været med fra 2003 (eller før) - eller er der en misforståelse et sted?

--> twitt: Du skriver
Citat
så vil hun få udbetalt 46.770 kr. (175.000-128.230)

og så trækker du hendes overforbrug fra bagefter. Men det beløb er jo allerede med i de 128.230!?

Hvordan hænger det så sammen, for det skal jo ikke med 2 gange?

For med din fortolkning, så har det kostet kæresten 175.000 over 4 år at have været selvstændig erhvervsdrivende... Det er da en dyrkøbt erfaring.

Hvad skulle resultatet i kroner være iflg. revisoren? Skal kæresten betale, få udbetalt noget eller går det hele i nul?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 12-09-07 15:51

Nej, det har ikke kostet kæresten noget at være selvstændig - hun får jo det samme for sin andel, som hun har givet (de 175.000 kr.). Men fordi hun har hævet mere end hun har tjent, så får hun ikke nok ud af det nu, til at kunne betale hele den gæld på 100.000 kr., som hun lavede da hun købte salonen.

Hvis hun ikke havde hævet mere end hun har tjent, så ville hun jo få udbetalt 100.000 kr. (som hun kunne afdrage på det lån hun tog til indskuddet i 2003) og samtidig slippe for sin andel af gælden, som hun overtog da hun købte andelen (75.000 kr.). Altså i alt 175.000 kr.

Skævdelingen kommer af de 75.000 kr. som ikke er blevet betalt, men kun flyttet fra kærestens mellemregning med virksomheden til den anden ejers mellemregning. Oprindelig har hun jo kun betalt 100.000 + overtaget gæld for 75.000 kr. I et I/S har man hver sin konto, hvor det man hæver eller indbetaler til den fælles virksomhed føres. Derfor kan indeståendet (der samlet udgør virksomhedens egenkapital) godt være skævt i forhold til ejerandelen og det er den i mange tilfælde.

Det er rigtigt, at overforbruget er med i de 128.230 kr. - det er jo derfor, at det skal modregnes i det, som hun får udbetalt !!!

Ja, det kan selvfølgelig være svært at forklare, hvis man ikke har prøvet at bogføre for en virksomhed med flere ejere (I/S), for det er kapitalkontoen der styre hele udligningen mellem ejerne.

Jeg kommer det nok ikke nærmere end at sige, at jeg mener revisoren har gjort det rigtigt, på baggrund af de oplysninger vi har.

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 16:09

--> twitt:

Jamen hvor er 50% af aktiverne (50.039) i dit regnestykke...?

Jeg læser det sådan: Der spørges ind til, om ikke de positve aktiver burde fratrækkes den negative egenkapital.

Revisoren har lagt dem sammen, men alle som negative beløb. Men aktiverne er jo positive, så det beløb bør da lægges til, og dermed få gælden til at blive mindre...!?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 12-09-07 16:17

Aktiverne indgår i egenkapitalen fordi egenkapitalen beregnes som aktiverne minus gæld. Og det besvarer også dit andet spørgsmål.

Altså det er fordi i blander egenkapital og gæld sammen - det er 2 helt forskellige begreber.

Egenkapitalen er forskellen mellem aktiver og gæld. Så man kan fint sige, at gælden findes ved, at sige egenkapital + aktiver og det er fordi, aktiver og passiver (egenkapital + gæld) skal være samme beløb !!!

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 16:42

--> twitt: Du skriver:

Citat
Egenkapitalen er forskellen mellem aktiver og gæld.

Men nu er egenkapitalen (beskrevet i spørgsmålet) sat til 128.231 negative kroner. Hertil er lagt 50% af aktiverne med yderligere negative 50.039 kroner, hvorved den samlede egenkapital bliver 178.269 negative kroner - men det er da tale om 50.039 positive kroner...!?

Hvorfor skal de så ikke reducere gælden???? Det er vist også det oprindelige spørgsmål...

Suk.

Men måske bidrager spørgeren med lidt opklaring ved at fortælle, hvad revisoren mener, at kæresten skal få/aflevere...?

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 12-09-07 18:37

Hej
Citat
Men nu er egenkapitalen (beskrevet i spørgsmålet) sat til 128.231 negative kroner. Hertil er lagt 50% af aktiverne med yderligere negative 50.039 kroner, hvorved den samlede egenkapital bliver 178.269

Jeg stopper her - nu skriver du, at egenkapitalen er både 128.231 kr. og 178.269 kr. - det kan vist ikke passe !!!! Egenkapitalen er -128.231 kr. fordi gælden er større end aktiverne. Derfor kan gældenberegnes som egenkapitalen + aktiverne.

JEG kan ikke forklare det nærmere, men måske har spørgeren fået det ud af det, som han skulle.

Der er i hvert fald ikke tale om slåfejl eller at der er byttet om på plus og minus.

mvh
Twitt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 20:31

Hvis man læser den af dig citerede sætning fra ende til anden, så havde jeg håbet, at man ville forstå det sådan, at det som spørgeren (og jeg) ikke forstår, er hvorfor det positive tal (50.039) ikke reducerer det negative tal (128.231), når disse to lægges sammen. Du skriver jo selv:

Citat
gælden beregnes som egenkapitalen + aktiverne

Og som spørgeren skriver:

Citat
aktiver ifg balance 50.039 kr hvilket jo er de værdier der er i salonen. Men dem har revisoren lagt til gælden i begges tilfælde hvor min kærestes samlet gæld pludselig kommer op på -178.269kr i alt.

Og det er hér, at den tilter, for det burde vel være:

- 75.000 = overtaget gæld
- 53.321= gæld fra kassekredit/merforbrug
+ 50.039= ½ af aktiverne
78.191

Og hvis du modregner det i de indskudte 100.000, så er det da i det mindste mere end 0 kr.

Men nu venter jeg på, om spørgeren melder tilbage - og så slipper vi to for at blive uvenner...

Men tak for kampen!

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-09-07 21:34

Jamen han skrev nederst på siden hvad deres samlet gæld er og det er den måde han har skrevet det på med plus og minusser. Nu skal jeg prøve at skrive det nøjagtigt som han har skrevet det selvom det er list svært herinde.. ... Ved siden af hendes udreging af gæld står den andens udregning.. Men den skriver jeg ikke med...

Overskud i alt 2003 til 2007= 852.219
Inskud ved start= 37.599
Hævet i alt 2003 til 2007= -943.048

saldo 03/09 2007= -53.230

Mellemregning 1/10 2003= -75.000

Egenkapital 03/09 2007= -128.230

Aktiver iflg. balance 03/09 2007= 50.039

Andel af gæld= 178.269

Og det er nøjagtig sådan det står...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 21:55

Hmmm...

Hvis du læser de mange indlæg, så vil du se, at twitt og jeg ikke er helt enige...!

Men du kommer nok til at få revisoren til at forklare det - og så må du bringe enden på historien herinde!

Nu er jeg også forvirret over størrelsen på indskuddet i 2003. Men vi kommer jo bare ikke videre herinde.

Og sådan som jeg læser dit seneste indlæg, så skal kæresten af med 3.269...?

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-09-07 22:01

ja det har vi også snakket om og det lyder jo total underligt!... Altså at hun skal give de 3000kr!.... Hun skal da give hvad min kæreste skylder!... Men stadigvæk ser det lidt underligt ud, at de aktiver bliver lagt til de andre tal som så bliver til en samlet gæld..

Ja vi har også kontaktet ham, men han har ikke svaret endnu... Så vi må se hvad han skriver...

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 22:10

Det bliver spændende at høre resultatet.

Men havde de ingen skriftlig aftale - og har revisoren været på i alle årene?

Måske ligger der en misforståelse? Her tænker jeg eks. på indskud.