/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
blælkehus
Fra : 1133
Vist : 1073 gange
300 point
Dato : 09-09-07 14:18

hej der ude
min veninde har købt et blælke hus, og nu er vi itvivl, hvad er bedst at komme i revnerne i træet
inden det skal males og med hvad og hvad med forarbejdet?
ved godt det er mange spgs. men der skal nok komme feler point til flere gode svar da jeg har nok at dele ud af
mvh
ole

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 310 point
Dato : 09-09-07 14:37

Der skal kun males træbeskyttelse i revnerne, ligesom den øvrige flade.
Træ arbejder og vil lave svindrevner, det skal hun lære at leve med, de må under ingen omstændigheder fyldes ud med faste stoffer.
http://www.prinssitalot.dk/index3.php?hovedside.php?id=17~ramme
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-09-07 15:12

Hvis i gerne vil havde det til at holde i mange år, skal i læse mere om linolie på http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/spm_linolie.pdf

du kan finde mange metoder til billig, miljørigtig behandling af træ som man har gjort det i generationer på www.bygningsbevaring.dk

ved at behandle det med linolie eller andre træolier fyldes træet og undgår udtøring.
Meget store huller kan fyldes med plastisk træ der kan købes i alm. byggemarkeder.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-09-07 15:13

Fik ikke lige med at i vil male det - det finder i også vejledning i på den foreslåede hjemmeside. Gammelt træværk der selvfølgelig var af bedre kvalitet end det er idag fik linoliemaling og står i mange hundrede år...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-09-07 15:55

der skal ikke noget i revnerne. hvis man ikke kan lide det naturlige look, skal man købe sig et plastichus. træet vil altid få svindrevner, specielt når der er en god tykkelse på træet. det hører med til charmen. og så maler man ikke et bjælkehus. man bejdser det kun.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-09-07 15:58

Her er der en samling af "ekspertviden" fra Teknologisk Institut.

http://vot.teknologisk.dk/7425

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-09-07 16:30

Citat
og så maler man ikke et bjælkehus. man bejdser det kun.

Jammendog, gad vide hvad de siger i Sverige?

Eller hvordan med den danske tradition.... tsk tsk....

Et Bjælkehus idag, lyder som en byg selv ting ala silvans?
Ellers fulgte der nok vejledning med...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-07 18:20

Er det noget med liggende stokke (=træstammer), der fletter fingre i hjørnerne? I al historisk tid har de været stoppet med tørt mos mellem de liggende stokke. I vores nordiske nabolande har man sørget for et ordentligt tagudhæng, så væggene ikke blev fugtet af ordinær regn, og så har man IKKE malet, højst givet en omgang dalbrændt trætjære. Skulle det være fint, lagde man vindtæt pap udenpå, satte lægter op og beklædte med stående panel, savede brædder, og dem kunne man give en omgang falurødt - den ægte vare med rugmelsgrød som bindemiddel og jernvitriol som ekstra konservering.
I stedet for trætjære kan man give det nøgne hus en omgang med opløst jerncitriol. Det vil med tiden gi huset en lys sølvagtig grå tone.
Er du ude efter mere, så gå på biblioteket og lån: Så Renoveras Torp och Gårder. Den er svensk, men det er huset vel også.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 17-09-07 16:13

Tak for svaret pallebhansen.