/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvarmning med olie eller el?
Fra : WakinyanKiza
Vist : 1305 gange
50 point
Dato : 09-09-07 08:27

Hej

Har siddet og kigget på nettet men kan ikke finde det jeg leder efter så jeg tænkte på om der skulle sidde en enkelt der evt. selv har boet eller bor i Sverige og kender fordelene (Og prisforskellene) ved at opvarme et hus på ca. 300 m2 med enten olie eller el....

På forhånd tak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-09-07 08:52

i sverige er der flere satser på el. det er f.eks. billigere om natten, hvorfor mange har en akkumuleringstank som de varmer op om natten, og så sparer på strømmen om dagen.
man kan også lave et jordvarmeanlæg. det bruger en ret begrænset mængde el i forhold til traditionel elvarme. og så findes der luft til luft varmepumper. disse er dog mest anvendt til sommerhuse for at give lidt varme i de kolde aftener og så holde huset frostfri om vinteren.

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 09-09-07 09:11

Tak trimare.

Ja der er de muligheder, men eks. et jordvarmeanlæg kan jeg ikke selv få lagt ned da vi blot lejer stedet og ikke ejer det. Det var egentlig årsagen til at jeg ville finde et alternativ. P.t. siger (og vi har intet bevis for at det skulle passe) udlejer at det koster ca. 4000,- om måneden i olie... Og jeg har ingen fornemmelse for om det skulle passe... jeg synes dog det lyder lidt vildt! :) og tænkte om det ikke kunne være billigere at varme op med el-radiatorer i de rum vi bruger i stedet. Der er 4 værelser på første salen som ikke kommer til at blive brugt meget da det er gæsteværelser. Så det er kun stue, spisestue, soveværelse (38 m2), hall'en, køkken og toilet der skal opvarmes. Burde det ikke ligge på ca. 2000,-?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-07 13:07

Hvis du alligevel skal nyindrette, så gå efter pillefyr. Ikke mange svenskere ved deres fulde fem ville installere oliefyr. Og pillefyret med en passende silo/tragt kræver kun pasning en gang om ugen eller så.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-07 13:09

Men ellers brændeovne plus en elvandvarmer. Det klarer man sig meget langt med.
mvh
pbp

(fritidssvensker gennem 26 år)

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-09-07 17:41

Elpriserne i Sverige er pænt lavere end de danske. Omregnet godt en kr pr kWh. Olien koster nogenlunde som i DK, dvs du giver ca 60 - 80 øre for en kWh varme produceret vha oliefyr afhængig af fyrets virkningsgrad. Så alt andet lige er olie en billigere varmekilde en direkte el. Spekulerer du istedet i inddirekte elvarme i form af for eksempel luft/luft varmepumper er dette mægtig udbredt i Sverige. Og i kraft af lavere el-priser er det virkelig noget der siger sparto på fyringsbudgettet. To varmepumpemærker ville være fornuftige. IVT Nordic eller Panasonics EKEB eller N serie. www.ivt.se eller www.kinnan.se

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-07 17:56

Luft-luft-varmepumper er nok ikke så godt til helårsbrug, da det jævnthen kan blive ret koldt i Sverige, hvis man ser bort fra de for tiden besatte danske områder (Skåne, Halland, Blekinge). Der vil et jordlagt varmepumpeanlæg bedre svare sig. Én af mine smålandske naboer brændte sin sidste elpatron i centralvarmen af for tre år siden. Han fik installeret jord-til-vand varmepumpe i stedet for en ny varmepatron og siger, at det allerede nu giver overskud. Jeg har ikke set hans regnskab, men han plejer nok at holde rede på, hvad pengene går til. Selv har jeg kun et par brændeovne og et par elradiatorer, men skulle jeg bo der helårs, stod den så afgjort på solfanger plus varmepumpe plus en lille vindgenerator.
mvh
pbp

Så selv om du lejer huset for 5 eller 10 år, ser det ud til, at varmepumpen er konkurrencedygtig

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-09-07 18:45

Som i Sverige som i Danmark. Køb kvalitet og det duer http://forbrukerportalen.no/filearchive/FR_Varmepumpekorrigert.pdf

Vær obs på den viste Panasonic er en ældre udgået model. Ligeledes leveret normalt idag FR12 fra IVT istedet for FR9.

IVT'en er dokumenteret ydedygtig ned til -20. Panasonic EKEB ligeså. Ydelserne er vigende ved store frostgrader, men der supplerer man så med elvarme.

Og med svenske el-priser er det særdeles meget sjovere at bruge VP, end det er i Danmark.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-09-07 18:48

Men ellers taler Göte Broström et særdeles fornuftigt skandinavisk. Og han ved et eller andet hvad der duer i Sverige http://www.kinnan.se/infoweb/info.html

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 10-09-07 23:49

Åh tusind tak alle sammen... men i det hus jeg skal bo i må jeg KUN bruge de to kilder som er olieradiatorer eller elradiatorer. Intet andet.
Derfor... hvad svarer sig mon bedst. Da vi ikke ved hvor længe vi skal bo i huset endnu, vil vi helst undgå de helt store indkøb.

Takker meget for jeres svar.. for skal vi købe hus en dag er dette jo værd at vide.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-07 01:39

nåh - olieRADIATOR!
Den er jo også eldrevet, er dyrere i anskaffelse men knirker ikke under opvarmning og afkøling og lugter heller ikke af brændt støv. Og driftsudgifterne er 100 % præcis det samme: 1 kiloWatttime el bliver til 1 kWh varme, uanset om luften opvarmes direkte eller via olie. En fordel mere er, at du kan lægge vådt tøj til tørre på olieradiatoren; det kan du ikke uden brandfare på et almindeligt elpanel.
men altså anskaffelsen er dyrere
mvh
pbp

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 11-09-07 09:17

Nej nej nej... det er mig der tager fejl... da ikke olieradiatorer... altså - SORRY.
Der er radiatorer som selvfølgelig bliver varmet op af et oliefyr... derfor sidder jeg og ikke aner om det betaler sig at sætte elradiatorer op og spare på olieindkøb?

Dette fik jeg fra et svensk elselskab men forstår det ikke så godt... for jeg kender jo ikke prisen på en svensk kwt.
:
Hej.
Elförbrukningen beräknas bli ca 44 000kWh per år inklusive värme, varmvatten och hushållsel. Kostnaden bör hamna på ca 47 000kr per år.

Hvad svarer det til i danske kroner mon?

Gad vide om der ikke findes en støtteside for danskere der er lost når de flytter til sverige

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-07 11:06

Meld dig ind i "Danske Torpare". Adresse i Landskronagade, Ydre Østerbro i København. De kan det der. Men skal du bo der permanent, er både olie og el aldeles for dyre varmekilder. Men hvis oliefyr og radiatorer er på pladsen, så er olie stadig billigere end el. Men snak alvorligt med ejeren af dit lejede hus. En jord-til-vand varmepumpe med et bestående centralvarmeanlæg vil i løbet af få år blive en økonomisk gevinst for dig OG for udlejeren. Enhver bank på stedet vil med glæde og uden anden sikkerhed finansiere det foretagende!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : WakinyanKiza

Dato : 11-09-07 13:22

bpb... det var en god idé.

Tak... og det var præcis den oplysning jeg behøvede... altså at el var dyrere end olie. Nogen havde fortalt mig at el var meget meget billigt og langt billigere end olie... så jeg behøvede egentlig en be el. afkræftning.

takker... melder mig ind i danske torpare... :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-07 15:48

velkommen i klubben

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-09-07 16:25

...øhhh er det ikke det jeg allerede har skrevet til dig????

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-09-07 16:32

Et oliefyr hedder i Sverige en Oliepanna. Olien er omtrent på samme pris som i dk. El prisen er ca 30% billigere end i dk. Men i danmark er elvarme ca dobbelt så dyr som opvarmning via oliefyr. I Sverige bliver slutresultatet er direkte el-opvarmning er ca 20 - 25% dyrere end oliebaseret varme. Men netop pga de lave el-priser, bliver fordelen ved varmepumpedrift endnu bedre end de er i Danmark. Oftest kan man dog kun i sydsverige nedgrave slanger som i Danmark. Komme man højere op i Sverige anvendes Bjergvarme, som er en afart af jordvarme, men der anvendes borehuller istedet for slanger. Luft/luft varmepumperne er ekstremt meget brugte og årseffektfaktorer på bedre end to gør at anlæggene er særdeles rentable. Ikke mindst når det tages in mente at anskaffelsessummen er væsentlig anderledes.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-09-07 16:35

http://www.vpw2100.com/default.asp? her kan du regne lidt på sagerne