/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Efterkrav ved UPS - uenighed
Fra : troelsit
Vist : 665 gange
25 point
Dato : 08-09-07 13:50

Jeg fik leveret en vare fra udlandet med UPS - pay-on-delivery service (efterkrav).
Ved modtagelsen betalte jeg og underskrev hvorefter jeg fik udleveret pakken.

Ca. 14 dage senere bliver jeg så kontaktet af UPS som siger at jeg ikke har betalt det fulde beløb som var opkrævet. De siger der har været opkrævet i en forkert valuta eller noget i den stil (!!??)
Jeg har desværre ingen dokumentation på at jeg betalte det korrekte beløb - men hvordan skulle jeg også kunne fremskaffe denne dokumentation. Jeg sagde til dem at det måtte være en fejl fra deres side.

Idag har jeg så modtaget et brev fra dem hvor de skriver at hvis ikke jeg betaler beløbet overdrager de sagen til inkasso. MEGET uforskammet må jeg sige. De siger at grundet jeg ikke har kunne fremsende bevis for at beløbet er betalt og afsender heller ikke har modtaget pengene må det være mig der ikke har betalt.

Virker denne sag ikke grotesk? Det er vel UPS der skal bevise at jeg ikke har betalt alle pengene. Enhver kan jo komme bagefter og påkræve yderligere penge.

Skal jeg bare lade dem overdrage sagen til inkasso? Jeg har bestemt ikke til hensigt at betale for at de snyder eller sjusker!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 14:19

Det lyder meget underligt......jeg mener, at man ved betaling af en efterkravsforsendelse får en kvittering fra budet der afleverer varen og opkræver beløbet, så det må du have fået.......du kvitterer for modtagelse af varen, budet kvitterer for modtagelsen af det opkrævede beløb.

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 08-09-07 15:27

Yes - jeg kvitterede også... Men så vidt jeg husker var det via deres PDA jeg skrev under. Jeg har i hvert fald ikke nogen kvittering på modtagelsen

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 08-09-07 16:45

Ja du har kvitteret for at have modtaget pakken, men du glemte at få kvittering for det beløb du afleverede til budet. Så på det foreliggende grundlag, ville jeg ikke lade den gå til incasso. Det bliver det blot dyrere af.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 08-09-07 16:50

Citat
Det er vel UPS der skal bevise at jeg ikke har betalt alle pengene

Det er jo også det de gør, ved at bede dig fremvise en kvittering på, at du har betalt. Kan eller vil du ikke det, så er deres påstand jo tilsyneladende rigtig.

At så budet har stukket pengene i lommen, fordi han opdagede at du ikke gjorde krav på en kvittering erjo din fejl, og dit eneste bevis er dermed pist borte.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 18:20

Jeg er så ikke helt sikker på I har ret, for jeg tror det kan ske at være budets problem

Han må nemlig ikke udlevere en vare før han har sikret sig, at han modtager betaling på det fulde beløb der står på opkrævningen, altså varens pris inkl. evt. forsendelsesomkostninger og efterkravsgebyr.......hvilket du også bør fortælle firmaet.

At det så er noget skidt, at du ikke har en kvittering og dermed klart bevis for at budet har kvitteret for anførte beløb er der jo ingen tvivl om.

Kommentar
Fra : Copenhagener

Dato : 08-09-07 20:31

Gør skriftlig indsigelse mod fordringen fra UPS.

Medmindre de herefter kan dokumetere, at du har betalt et for lille beløb ved modtagelsen, kan du roligt læne dig tilbage.

Hvis du ikke havde betalt for leveringen, ville de jo næppe have udleveret dig pakken.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-09-07 21:16

når du har betalt og fået udleveret varen, må det jo være chaufføren der har lavet fejlen. men ellers må du må kunne få en kopi af den kvittering der skal følge med din vare. deraf må det jo fremgå hvilket beløb du har betalt. og hvis ikke ups har den, kan de vel heller ikke bevise at du ikke har betalt det rette beløb.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-09-07 16:12

Jeg er nok mest enig med dova.

Og nok har du ikke en kvittering, men fremgår det ikke af en ordrebekræftelse - eller endnu bedre: en faktura - at pakken kommer pr. efterkrav...? For en sådan én har du vel...?