/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
En hund mere?
Fra : mangorossa
Vist : 1016 gange
300 point
Dato : 08-09-07 02:01

Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 børn på 13 og 17.
Jeg er hjemesgående og vi har i forvejen en larador på knap 2 år.
Jeg ønsker mig brændende en hund mere, som leekammerat til vores lab.
Vi er 44 år gamle og kan lide at rejse og komme på weekend.
Vi har pasning til begge hunde. pt
Skal vi tænke længere frem eller leve livet nu?
Jeg påtæmker en dansk/svensk gårdhund, sammen med vores nuværende.
Min mand er en smule imod...
Jeg vil gerne..
Hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-09-07 03:13

Hvorfor ikke, men det er manden du skal overbevise, ikke os hvis du får børnene over på din side, så er i tre mod en, og i skal leve livet nu, ingen kender hvad fremtiden bringer, så hvis du tror at den "gamle" hund vil acceptere en legekammerat, det ved du vel fra hundetræning om den er selskabelig eller reserveret, læg du kun pres på manden god weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-07 07:55

Citat
Jeg ønsker mig brændende en hund mere, som leekammerat til vores lab.

Ja, så er det man ofte ønsker, at vores firbenede venner er i stand til at svare når man spø'r

Ofte synes de dyr man har i forvejen nemlig slet ikke det er en så god ide med en legekammerat, som menneskene tror

Og hvis hunden nu ikke synes det, så finder man lissom først ud af det når man har anskaffet en mere.

Hunde kan sagtens være venlige og legesyge når de møder andre hunde, men derfra og så til at de synes det er helt ok, pludselig at skulle dele hjemmet og "mor og far" med en hund mere, der er ofte meget langt.

Og så synes jeg det er en dårlig ide når manden er "en smule imod"......såfremt man vil anskaffe flere dyr, bør det i det mindste være hele familens inderlige ønske, da man ikke kommer udenom det kræver mere arbejde og flere penge at have to hunde frem for en......og oveni evt. problemer såfremt den gamle hund ikke er indstillet på konkurrence.

Og en Dansk/Svensk er altså ikke særlig nem at opdrage, ikke fordi den er agressiv eller noget, men mere fordi det altså er en af de hunderacer der er udstyret med allermindst hjerne.........Hunden Futte i Garfield er helt bestemt en lallende dum dansk/svensk

mvh dova

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 08-09-07 08:13

Jeg er dels enig med DOVA i at I jo gerne skal være enige om at der skal være flere hunde i huset.

Til gengæld er det min erfaring at mine hunde har utrolig stor glæde af hinanden og i mit hjem vil der altid være mere end en hund.

Det vil altid være mere besværligt at have 2 hunde fremfor 1, men slet, slet ikke dobbelt så besværligt. Jeg er også glad for at mine er 2 (snart 3) når de skal være alene hjemme, men ulempen er selvfølgelig at det er lidt mere besværligt at have flere hunde med i byen.

Der er fordele og ulemper ved at have 2 hunde, men jeg synes da at I skal snakke om det i familien, og kan i blive enige om det, så er det i hvert fald noget jeg kun kan anbefale.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-07 10:53

ØØh Dova, det kan jeg ikke forstå at du siger den er svær at opdrage, se her:

[CITAT][/Dansk-svensk gårdhund
Den dansk-svensk gårdhund er en meget gammel race, der har arbejdet på gårdene i Danmark og Sverige.
Den var en uundværlig hjælp på gården, hvor den havde mange funktioner, så som rottefænger, jagthund, kvægdriver, vogtede hønsene mod ræven og legede med børnene.

I takt med at de små gårde forsvandt, blev den efterhånden et sjældent syn, men på et dansk-svensk initiativ, hindrede man racen fra at uddø. I dag er den en populær selskabshund.

Dansk-svensk gårdhund er en munter, glad og aktiv lille hund, der er en perfekt familiehund. Den skal dog have godt med motion og opmærksomhed for at trives.
Den er lærenem og let at opdrage og perfekt til agility.

CITAT]

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-09-07 11:15

har i forsøgt jer med en låne hund for at se om det ville kunne fungere det ville jeg nok forsøge hvis det var mig, der er sikkert en der gerne vil på forlænget weekend besøg, på den måde vil i se om jeres har det fint med det og om manden går helt skråt over en nr. 2 hund.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 08-09-07 11:21

Jeg giver dova ret... INGEN ny hund hvis alle ikke er 100 % enige om og med hensyn til hvad de skriver om de forskellige racer så er der ALTID undtagelser. Jeg har en malteser og hun er sgu slet ikke som de beskriver racen skal være...griner...... dejlig hund - det er hun, men hun ved bare ikke hvilken race hun er

the1best

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-07 11:35

Jeg passer meget tit andre hunde, så jeg er ikke i tvivl om, at min hund ville elske at få en legekammrat.
Det er ikke der prolemet ligger
Jeg skal bruge nogle argumenter til at overbevise min mand...FNIS

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-09-07 11:48

jeg tror uden at kende din mand, at hvis han skal have ny hund i huset, så skal det være en ligemand, altså i samme størrelse som jeres første hund.

Det med at få en mindre lige så dominerende hund som dansk svensk gårdhund eller pinscher, det kan blive for meget for jeres lab og det kan gå grueligt galt.
Jeres egen hund skal være meget tolerant og eftergivende hvis det skal kunne fungere.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 08-09-07 11:51

mangorossa... jeg håber du tilgiver mig, men jeg synes simpelthen du er for egoistisk...du tager ikke hensyn til hvad andre mener/har lyst til, men prøver at pådutte nogen noget de egentlig ikke vil og for mig at se er det absolut ikke de bedste betingelser for en ny hund i famlien.
Du er en af dem som jeg ALDRIG ville sælge en hund til.

Det er et levende væsen vi taler om og ikke en ting.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 300 point
Dato : 08-09-07 12:07

Jeg har selv anskaffet en dansk/svensk gårdhund på 9 uger igår, syntes selv at det er en lærenem race
Den har allerede lært at den ikke må gå over dørtrinnet til stuen
God til at fange mus og rotter, har jeg hørt flere steder.

Men, hvis jeg nu skal svare ud fra "erfaringen" så bliver en labrador svær at holde styr på, hvis den kommer til at leve i selvskab med en anden hund, specielt hvis labradoren er en han hund.
Men jeg kender jo selvfølgelig ikke jeres hund

Held og lykke med beslutningen

- Anden

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-09-07 14:13

tjah... Da Leika fik hvalpe skrev du, at du ikke ville beholde en af hvalpene selv, fordi det var for meget med to hunde...........

Hvad har ændret sig siden da?

Hvem går de daglige ture med jeres hund i øjeblikket? For det er især DEM, der er ekstra arbejde for.

Og så skal du lige regne med, at man ikke altid får det samme nære forhold til en "nr.2- hund", fordi hundene opfylder hinandens behov for tilknytning. --Det kan være både godt og skidt.

Hvad er årsagen til at I vil have en hund mere?

Er der en af jer, der drømmer om f.eks. at gå til agility eller sådan noget? En ny hund vil nemlig have godt af at "gå til" et eller andet, så den indimellem har oplevelsen af sin ejers udelte opmærksomhed.

Der skal være gode grunde til at anskaffe en ny hvalp. Den skal ikke kun være legetøj, -hverken for hunde eller børn.

Og vi kommer ikke udenom at familien skal være ENIG!

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-09-07 16:28

birgitta jeg er helt enig med dig i at hele familien skal være med på at man får en hund mere men jeg er ikke enig i at man ikke knytter sig til hund nr 2 på samme måde, jeg kan selvfølgelig kun udtale mig på baggrund af mig selv men jeg har været glad for alle de hunde jeg har haft også hund nr 2.
iøjeblikket har jeg kun 1 hund +et dagplejebarn af en labrador der er hos hverdag mellem 15-19 for hundenes skyld.
jeg ville tilhver en tid vælge at have 2 hunde da jeg syntes de kan have meget glæde af hinanden. årsagen til at vi ikke har anskaffet os en ny er at luna er 11 år gammel. så når hun ikke er her mere vil vi prøve med 2 hvalpe på en gang da vi syntes det vil være godt for dem.
men der er mange måder og meninger om hvordan man holder hund, og til sidst vil jeg da lige sige at jeg kender flere der har dansk/svenk gårdhunde og jeg syntes de er meget forskellige men bestemt sociale og nemme at være sammen med.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-07 21:10

Tak for alle jers indput.
Vi ER blevet enige om at vi skal have en hund mere.

Og, the1best, måske er jeg egoistisk, men jeg ville aldrig anskaffe mig en hund mere, hvis ikke min mand var med på ideen...
Min anden hund elsker simpelthen når der er andre hunde her, også i flere dage...og hun er supereftergivende og tolerant. Så det er bestemt ikke hende jeg frygter noget som helst fra.

Birgitta, det er mig der går ture med Perle og min datter. Det er os der er hundetosset her i huset.
Og det med 2 hunde dengang vi havde hvalpe det var fordi jeg synes det er for meget med 2 store hunde.
Men takker for alle svarene..

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 08-09-07 21:11

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 09-10-07 00:38

Måske ville det være en ide at vi mennesker en gang i mellem satte os udenfor hvad VI har brug for og koncentrerer os om dyrene!!!! Jeg håber I har fået en god løsning på jeres problem----jeg ved I alt fald I vel jeres hund det bedste!!

Held og lykke med det hele-----Carla savner STADIG Perle....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-12-07 17:02

Vil bare lige give et lille praj om hvordan det går.
Jeg og alle i huset incl. Perle er bare så glade for at vi anskaffede en hund mere.
Perle er faktisk blevet endnu mere lydig og Jack er superlærenem.
Lige nu er der lidt bølle i ham, da han lige er blevet kønsmoden..men vi træner bare lidt mere

Han elsker at grave huller, få kødben, sutte på tæppehjørner, bide lidt i Perle, lege tagfat med perleog møde andre hunde på stranden. Børn er han fuldstændig skudt i, og så er han bare så nuttekærlig som nogen hund kan være. Ham har vi bare været SÅ heldige at få

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-07 01:17

Tillykke med vovsen