/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Indstilling - dyse osv.
Fra : Bml
Vist : 4166 gange
200 point
Dato : 02-09-07 12:32

Nogen der har nogle forslag til hvad jeg skal gøre for at få min scooter til at stå i tomgang, køre ordentligt osv. Når jeg starter den og har kørt ca. 500m og holder stille og evt. slipper gassen, går den ud. Når jeg så tænder igen og vil til at køre, skal jeg vride gashådtaget helt i bund for at den ikke skal 4-takte, og optrækket er selvfølgelig ikke optimalt på den måde.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre?

Motor:
- Godkendelse: EURO 2
- Type: 1 cylinder 2-takt, luftkølet
- Slagvolume: 70 cc (Polini Sport)
- Tænding: Elektronisk CDI
- Starter: Elektronisk og kickstarter
- Transmission: Variomatic (Polini speedcontrole) 5g
- Powerfilter
- TP Powered udstødning
- Skiven er fjernet
- Dyse #86
- Std. membran med carbon

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 12:32

En cpi oliver city

Kommentar
Fra : josim

Dato : 02-09-07 13:29

Hej Bml

Hade det samme problem selv i lang tid og det var smadder ireternde

tilsidst blev jeg godt gnaven på den skilte luftfiltert og trak det sorte rør ud der stritter op med en lille rundning og så samlede luftfilteret igen uden det rør. Brugte lid gaffatape til jeg fandt størlsen på hullet. og det hjalp meget.

da jeg så at hullet skulle være større skar jeg en del af det sorte rør så den kun lige sedde på sin plads.

håber det hjælper josim

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 02-09-07 13:38

josim - Jeg tror du omtaler standard filteret.
Han skriver han har powerfilter på. Ud fra hvad du skriver kan jeg ikke få det til at passe med et powerfilter.

Bml - Hvor meget har du rodet med indstillingerne af karburatoren? Luftskrue og tomgangsskruen?

Tit hjælper det at rode et stykke tid med indstillingerne og til sidst kommer det.
Ellers skal du hen og lege med dysen, start stor at gå længere ned indtil den kører godt. Du kan tjekke om dysen er den rigtige ved at kigge på tændrøret, det skal helst være cocio farvet, brun. Hvis det er meget vådt/ sort er det for stor dyse du kører med, er det hvidt / nærmest brændt er den for lille.

Ellers kig her for at læse mere om indstilling og andet : http://stalkerzone.dk/?id=hentguide&side=17

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 13:38

Jeg har powerfilter på så jeg kan desværre ikke prøve det du foreslår. Skal den dyses ned?

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 13:43

patrickfridal

Har ødelagt et tændrør. Det var helt sort af sod. Og ja, jeg har pillet lidt ved tomgang og luftskrue.

Vil prøve en mindre dyse først..

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 02-09-07 13:45

Hvilket tændrør kører du med nu? Hvad varmeværdi?

Og har du hældt meget olie på eller bare på olieblanderen?

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 14:06

Det tændrør der var i før var 9. Det der sidder i nu er 8. Jeg har ikke selv hældt olie på, kun i den der tank der blander det selv.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 02-09-07 14:07

Okay, så kan det ikke være problemet.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 14:13

Hvad kan være problemet, er ikke helt med..

Accepteret svar
Fra : patrickfridal

Modtaget 200 point
Dato : 02-09-07 14:17

Indstilling og atter indstilling :)

Har du fjernet begrænsningen i udstødningen?

Hvis ja er det bare at rode med dysen, tomgangs og luftskrue.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 14:20

Den er fjernet. Jeg går i gang med at indstille lidt senere i dag..

Kommentar
Fra : konsul

Dato : 02-09-07 15:54

Ud fra din beskrivelse har du en for fed blanding, som kræver du dyser karb. ned.

Du må førsøge dig frem til korrekt dyse.

Ved justering af karburator gir du motor fuld gas, og justere luftskrue til hvor motor tager flest omdrejninger. Justering forgår naturligvis ubelastet, altså baghjul fri af jorden og så bare gi' den fuld gas, med driftvarm motor naturligvis..

Hilsen

Zagato

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 02-09-07 19:50

Prøver jeg.. Kan da ikke give fuld gas og skrue på kabu samtidig.. den er sgu lidt hidsig. Den begynder næsten at dreje rund om sig selv, selvom jeg sidder på den (og jeg er ikke lille af bygning)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-09-07 10:59

Det lyder som om at dit luftfilter er totalt tilkstoppet, ellers er det din choker som sidder fast.
ps. polini anbefaler at man minimum bruger 17,5mm karburator til 70ccm, for at opnå den nødvendigekøling.

dyse 86 til 70ccm med tp powered lyder til at være helt passende, eller nærmest for lille, med powerfilter.

prøv at tage dit powerfilter af og start den uden.
så får du svaret der.
Det er meget normalt at de fedter til.
evt. rens det grundigt i benzin og tør det med trykluft eller lign.

Godkendelse af svar
Fra : Bml

Dato : 05-09-07 17:15

Tak for svaret patrickfridal.

Jeg har fået den til at køre godt nu :D Det må åbenbart have været indstilling fordi der sidder stadig en #86 dyse i. Og n er det ikke fordi at det powerfilter jeg har trækker ret meget luft ind, det var et billigt et til 25-30 kr :D