/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
God Benzin Hækkeklipper mærker
Fra : zakdk
Vist : 2312 gange
100 point
Dato : 01-09-07 01:24

Overvejer at skal have en benzin Hækkeklipper og til omkring 3000kr og har set de følgende mærker-
HUSQVARNA
STIHL
TANAKA
HONDA
METABO -men er i tvivl hvilken skal man vælge.
Er der en som skulle være bedre en den anden?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-09-07 01:41

Klippo: http://www.klippo.dk/
I praksis tror jeg der er svært at afgøre hvilken der er bedst.
Motorene, som er den vigtigste del, er i mange tilfælde den samme.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-09-07 01:42

Uanset hvilken du vælger får du rigtig meget plæneklipper for 3000,- specielt hvis du har en have af nogenlunde normal størrelse.

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 01-09-07 02:15

Hækkeklipper og ikke plæneklipper læs lidt min indlæg...............BertelBrander

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-09-07 02:17

Undskyld, det er vist for sent på natten...

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 01-09-07 02:21

det er i orden...

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 01-09-07 08:56

Har selv en Jonsered og den er jeg altså rigtig glad for. Så den ville jeg foreslå du lige kastede et kig på

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-09-07 13:18

Stihl er klart den klipper med den bedste kvalitet og bedst gennemtænkt. Det er således også et af de mest anvendte mærker blandt professionelle.

Bagsiden er så at du får lov til at betale en del for navnet.

HUSQVARNA som også producere Jonsered er nummer to i kvalitet og også i brugervenlighed.

Metabo som hækkeklipper ved jeg ikke noget om

Tanaka er efter min mening ikke kraftigt nok bygget til at man for alvor kan udnytte at man har en kraftig benzin maskine.

Honda har jeg ikke prøvet men mener den ligger på niveau med Tanaka.

Men før du køber en så overvej om det er sådan en du har brug for.

At arbejde med en benzindreven er hårdt og larmende arbejde. Den er ekstra tung pga motoren hvilket er noget bøvl når man skal arbejde over bælte højde.

Du skal bruge tid på at vedligeholde motoren.

Alternativet kune være en god elklipper og hvis du har langt til strøm så en benzin dreven generator.

Vurder også de nye akku klippere på lithium, de kan faktisk mere end man tror.

Hvis du skal klippe rigtigt meget hæk og det skal være benzin så overvej at gå nogle prisklasser op og se på Stihls stang monterede klipper hvor du har motoren på ryggen. Den kan så også bruges til en lang række værktøjer bl.a. busk rydder og kædesav

VH

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-07 19:43

Jeg har ikke personligt kendskab til andre hækklippere end Stihl og Tanaka, som jeg begge har benyttet proff. Jeg kan hlart anbefale dem begge. Stihl'en er klart den kraftigste sf de 2, for så vidt angår opbygning etc. Tanaka'en er til gengæld lidt lettere, og har an lavere hastighed på knivene. Dette gjorde, i alt fald på den model jeg havde fat i, at den, grundet den lavere gearing, klippede alt der kom mellem tænderne på bladet (incl. 5 mm Ø ståltråd <=> hakker i tanden), hvor Stihl'en oftest skal gnave sig i gennem grenene, hvis de er tykkere end 10 mm.
Honda kender jeg som sagt ikke, men de plejer altså at lave udmærket grej i andre sammenhænge, også til proff'er.

Jeg kan ikke anbefale dig en el-klipper, hvis du skal klippe meget mere end ligusteren omkring indkørslen. Jeg har endnu ikke set en der kunne holde - heller ikke blandt de såkaldt proffesionelle modeller. Og så er der også det evindelige problem med ledningen man har slæbende efter sig, oftest gennem det man lige har klippet af, så man får hurtigt flere kg at slæbe på, end hvis man fra starten havde lagt ud med en benzin-klipper.

Vedr. arbejdsstillinger, så har i alt fald Stihl en proff model, hvor håndtaget kan drejes. Dette letter utroligt meget på besværet med at klippe over bæltehøjde, da man pludseligt kan få ordentligt fat på maskinen med begge hænder - men at klippe hæk over hovedhøjde, bliver vist aldrig en fornøjelse, uanset hvad du klipper med, så må du hellere anskaffe dig noget solidt at stå på, så du kan arbejde i en fornuftig højde (jeg bruger selv en vogn spændt efter en traktor).

Vh.
Finn

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 03-09-07 21:00

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-09-07 23:07

Glad for at kunne hjælpe

Held og lykke med din nye maskine, når du får den hjem

Vh.
Finn