/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 405 oser ved gearskift
Fra : kurtmoeller
Vist : 1859 gange
140 point
Dato : 29-08-07 10:46

Min Peugeot 405 fra 1992 oser ved tomgang og særligt meget ved gearskift. Røgen er umiskendelig sort, og alle 4 tændrør er ensartet tilsodede. Det mærkelige er, at vognen tilsyneladende ikke bruger hverken olie, eller vand - da oliestanden er ret konstant, og at der ikke er plads til en kop vand i kølesystemet. Olien er IKKE grå, som når vand og olie blandes. Vognen trækker og kører generelt godt, men selvfølgelig lidt ujævnt med de sodede tændrør. Min frygt er nu, at det i virkeligheden er olie og benzin, der blandes - og at jeg langsomt men sikkert fortynder olien, så smøreevnen til sidst er væk. Mistanken om benzinen bekræftes af et noget større forbrug end ventet + at en bagved kørende stoppede mig en dag, og sagde, at han fik lugten af benzin ind i luftindtaget!
Jeg har lyst til at ofre 7-8000 kr på problemet, da vognen er helt uden rust, meget velholdt og kører godt.
MEN - kan jeg være sikker på, at en reparation kan begrænses til topstykket, og at problemet ikke bare fortsætter, selv efter en total renovering af topstykket?
Er der evt. en Peugeot-kyndig, der måske kan genkende beskrivelsen - og måske løsningen på problemet......?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 29-08-07 11:23

Det har ikke noget med olie og vand at gøre, når bilen på den måde oser sort.......det er overskudsbrændstof.....

Næ, det er bare et justeringsspørgsmål, bilen får alt for meget benzin.

mvh dova

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 29-08-07 11:41

Temperaturføler? Lambda sonde?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-08-07 17:02

Dova:
Citat
Det har ikke noget med olie og vand at gøre, når bilen på den måde oser sort.......det er overskudsbrændstof.....

Næ, det er bare et justeringsspørgsmål, bilen får alt for meget benzin.

Snedig
Citat
Temperaturføler? Lambda sonde?

Helt enig med de ovenstående:Der er regulær overforbrug af bensin.Hvis det var olie,vil det gi`blå røg.Hvis det er vand (toppakning) gi`r det lyst "røg",vanddampe.

V.H.Mosebaek.

N.B.Kassèr ikke en god gammel vogn.Kører selv Opel,plejer at sætte dem på pension omkring 400.000 km.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-08-07 19:20

Enig. For stort brændstofforbrug. I med diagnosetester og få en udlæsning på indsprøjtning og lambda.
Ved ikke om Peugeot kan genindlæse evt. beskadiget software ? (Hvis det altså er der hunden ligger )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-07 19:32

Ja det tyder på en fed benzinblanding..........jeg ved ikke om en "Peugeot 405 fra 1992" har benzin-indsprøjning - for ellers er der mulighed for at det er svømmeren i karburatoren som ikke lukker.
Det var en fejl min BX lavede en gang.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-08-07 01:32

Er det en karb. el. insp. motor?

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 30-08-07 08:22

der er tale om en 405 Glx 1.6 med indsprøjtningsmotor

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-08-07 15:55

har en tilsvarende af andet mærke (citroen). Nogle få gange er motorstyringen kommet ud af "trit", og så opfører den sig som din. På min løses problemet ved, når motoren er helt kold (har stået en nat), at fjerne den ene batteripol ca en halv time. Herefter genmonteres batteriet, og motoren startes uden, at røre speederen. Vognen skal herefter stå i tomgang, altså stadig uden at røre speederen, til den når driftstemperatur (køleblæseren starter, standser og starter igen). Når køleblæseren standser anden gang, standses motoren, og vognen står til den igen er HELT kold. DET ER VIGTIGT, AT MAN I DETTE FORLØB OVERHOVEDET IKKE RØRER SPEEDEREN. Sådan genfinder min sin standarsinstillingen i motorstyringen, og den kører igen normalt. Jeg tør ikke påstå, at Mazdaen også gør det, men det koster kun ca én liter benzin, så mon ikke det er forsøget værd.

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 10-09-07 23:06

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 15-09-07 13:45

Vognen er nu OK efter besøg hos Peugeot i Risskov. Vognen afleveret kl. 7.30 ifølge aftale. Udført diagnose-test/fejlfinding, fejlen fundet kl. 11 om formiddagen. Udskiftet lambdasonde og et lille stykke vakuumslange. Herudover blæst tændrør rene, for 100 kr motorrens, og bagbremser strammet op og justeret. Regning: 4998,50 incl. moms, heraf arbejdsløn ca. 2500 + moms, hvoraf 880 kr + moms var arbejde med udskiftning af lambdasonden foran katalysatoren!!!
Hvordan bruger man langt over en værkstedstime til at udskifte en føler med ledning og stik????
Jeg synes regningen er lige i overkanten, og agter at klage over den!