/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Teste omdrejningstæller
Fra : narhat
Vist : 2551 gange
100 point
Dato : 28-08-07 22:18

Dav er der nogen der ved hvordan jeg kan teste omdrejningstælleren på min ælskede puch monza? Den er monteret, men hovedlysspolen virker ikke ordentligt. Kunne man eventuelt bruge et batteri eller lignende?

p.s. vil ikke ødelægge mit ur...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-08-07 23:27

Ned på det LOKALE autoværksted_ og de PRØVER
ALT for dyrt at købe udstyr til den-

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 29-08-07 07:15

er du sikker på at de kan det, det er jo et autoværksted, min omdrejningstæller er jo til en knallert og den er på 6v?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-07 07:31

Det burde være ligeså let som at klø sig i R....
Der er kun 2 ledninger til din omdr. tæller eller?? (jeg har desværre ikke el-diagramet til en monza) men dog til andre "Puch'er".
Hvis der kun er 2 ledninger (1 sort og en sort/hvid) kan du blot tage en 230/6 volts transformer, og sætte den direkte til. Husk: udgangen skal være AC. 230 volts siden (primær) sætter du naturligvis til 230 volt 50 Hz. 6 volts siden (sekundær) sætter du til de to ledninger på omdr.tælleren.
Så burde tælleren vise 3000 omdr. (det kan også være den viser 1500 eller 6000 omdr.)
omdr. tælleren bruger jo lige nøjagtigt frekvensen til at vise omdr.tal med.

MVH

Kommentar
Fra : narhat

Dato : 29-08-07 14:48

ok det skal jeg prøve her... foreløbigt tak

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-08-07 14:50

Hvis du tager ned til en motarsavs forhandler så ligger de inde med en smart lille måler som kobles på svinghjulet, så aflæses omdrejningstallet gangske simpelt.
Mon ikke de fleste knallert værksteder ligger inde med sådan en omdrejningstæller ???

Køb evt. sådan en her, bruges til knallerter og motorsave

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-08-07 18:00

Øhh thulin

Han ønsker at teste selve instrumentet (elektronisk omdrejningstæller) for at se om det virker eller ej. Det kunne jo også være at der var noget galt med spolen, der levere signalet til tælleren.

Så jeg kan da ikke lige se, hvad det hjælper at måle omdr. manuelt. Det kommer det elektoniske da ikke til at virke af.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : narhat

Dato : 31-08-07 20:01

Tak for svaret viskinge. det var lige det jeg havde brug for, og min tekniske viden siger mig at du har ret, men det har desværre vist sig at min omdrejningstæller IKKE virker. Så jeg må jo skaffe en ny...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-09-07 07:36

Har du et el-diagram til monza'en???
I så fald er jeg meget int. i en kopi, har du mulighed for at skanne det ind??

MVH